Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hålet blir koniskt: 20 mm hål i aluminium

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

-andreas- (trådstartaren)

#1 » 08:16:31, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör endel grejer i aluminium. Tidigare har jag bara jobbat i tunnare material upp till 6 mm tjockt. Till större hål har jag därför kunnat använda stegborrar som ger ett mycket bra resultat.
Nu behövde jag för första gången borra grövre hål i lite tjockare gods.. Köpte därför ett Ruko MK borrset till min Arboga:
https://www.industrigiganten.se/produkt ... -mk-14-30/
Fast för bara 1000 kr från tyska eBay.
Jag hade lite bråttom när jag borrade 20 mm hålen i 15 respektive 20 mm ”plåt”. Nu när jag är hemma och ska använda bitarna, så inser jag att hålen inte alls blev så fina. De är koniska. Så pass koniska att.de knappat går att använda så som tänkt. Hålen ser lite smälta/kladdiga ut, så gissar att det är pga värme som hålen blivit koniska. Jag borrade hålen i ett svep direkt med 20 mm borren. Gissar att jag borde ha förborrat med mindre borr/borrar först? Jag använde heller inte någon kylning, men smörjning med Vipers venom cutting oil. Är ju gjort för stål, så är väl inte helt rätt. T-röd eller kanske ännu hellre Tapmagic Aluminum hade varit bättre? Hade dock inte det på plats just då.
Men ligger felet här, eller är det något helt annat? Hur borrar man korrekt ett grövre hål i aluminium?
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017



marcusw

#2 » 08:23:22, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning men såhär gör jag :

Använder vanlig syntocool 900 skärvätska (5% blandning) och ingen olja, eller t-röd som kryper in och får skruvstycken osv att rosta.
Vet att vissa körde med t-röd och extremt vassa verktyg förr i tiden, men du verkar ha ett betydligt större fel på toleranserna än aluminiumproffs som jobbar med en konicitet under 1 hundradel, så felet ligger nog inte i avsaknad av t-röd.

Har ditt material "degat" av värmen ?
5754 och andra mjuka geggar ihop direkt om man borrar stora hål direkt, särskilt om varvtalen är stål-låga.

Mjuka aluminium är träliga att borra i, hårda som 6082 T6 och 7075 är enkla att borra i utan deformation.
Ibland borrar jag med kärnborr när hålen är stora, vanliga kärnborr för stål med hårdmetallskär.

Visa närbild på borrets spets, är det aluminiukläggigt typ som att det nästan bondats fast så har du felet där.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

JengaPRO

#3 » 09:09:10, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att spånorna fastnat på borren och nött upp hålet på dess väg uppåt. Dom har fastnat på borren helt enkelt.
Jag förborrar alltid om hålet ska bli mer än 14mm. Om jag vore dig så skulle jag förborra och sedan köra stötvis när du borrar med den större diametern så att spånorna blir korta.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

torbjorn_forsman

#4 » 09:24:58, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan inte vänta sig någon större precision på hål som är borrade med en vanlig tvåskärig spiralborr, de kan bli koniska, liktjockiga och få alla möjliga geometriska fel. Om det ska vara noga, bör man ta sista skären med en treskärig borr eller kanske t o m någon form av brotsch.

Tänk också på att borrens skärvinklar ska vara olika beroende på material, det är inte alls självklart att en borr som är slipad för stål är lämplig att borra i aluminium eller gjutjärn med. Råd om sådana saker brukar man kunna hitta i Karlebo Handbok eller andra ingenjörshandböcker.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#5 » 11:23:36, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har antagligen blivit varmt. Alt att borret kastar. Pröva en gång till med att förborra med ett borr som borrar bort kärndiametern på det stora borret 5-10mm. Inte för stort, då vill det stora borret dra sej igenom. Kyl med något, det är inte så noga, bara inte maskinen rostar. Spåna ur så kylmedlet kommer ner till borrspetsen
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

marve

#6 » 11:29:04, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få ett runt hål när man borrar i stål kan man använda en tygbit som följer med borren, om det funkar i aluminium vet jag ej. Har behandlats i en annan tråd i forumet (stål/järn).

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

-andreas- (trådstartaren)

#7 » 12:34:57, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Ingen aning men såhär gör jag :

Använder vanlig syntocool 900 skärvätska (5% blandning) och ingen olja, eller t-röd som kryper in och får skruvstycken osv att rosta.
Vet att vissa körde med t-röd och extremt vassa verktyg förr i tiden, men du verkar ha ett betydligt större fel på toleranserna än aluminiumproffs som jobbar med en konicitet under 1 hundradel, så felet ligger nog inte i avsaknad av t-röd.

Har ditt material "degat" av värmen ?
5754 och andra mjuka geggar ihop direkt om man borrar stora hål direkt, särskilt om varvtalen är stål-låga.

Mjuka aluminium är träliga att borra i, hårda som 6082 T6 och 7075 är enkla att borra i utan deformation.
Ibland borrar jag med kärnborr när hålen är stora, vanliga kärnborr för stål med hårdmetallskär.

Visa närbild på borrets spets, är det aluminiukläggigt typ som att det nästan bondats fast så har du felet där.

Tack för mycket informativt inlägg!
Jasså, kan T-röd få det att rosta? När jag använt det så har jag använt så små mängder att det inte rinner ner så mycket till skruvstycket. Pytsar på lite i taget med liten flaska. Har hört att man använder det för att det dunstar snabbt när det är varmt och därför har hög kyleffekt.
Ok, då antar jag att du kör riktig kylning som sköljer över allt. Sånna fina grejer har jag inte :)
Nej, felet är galet mycket större än hundradelar. Mäter nu och det värsta hålet är 20,1 i ena änden och 20,7 i andra(!)
Ja, geggat skulle jag kalla det och jag har också märkt att det är väldig skillnad på mjuk och hård aluminium. I detta fall ska det faktiskt vara 6082-T6 jag borrade i. Sågsnitten har också blivit ok. I mjukare geggar de också.
Ja, kärnborr kanske jag skulle titta på.
Inte i lokalen nu så ingen bild på borren nu, men lite hade geggat fast på den när jag tittade efter borrningen.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#8 » 12:37:22, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Låter som att spånorna fastnat på borren och nött upp hålet på dess väg uppåt. Dom har fastnat på borren helt enkelt.
Jag förborrar alltid om hålet ska bli mer än 14mm. Om jag vore dig så skulle jag förborra och sedan köra stötvis när du borrar med den större diametern så att spånorna blir korta.

Tack! Då ska jag testa det nästa gång!
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

JengaPRO

#9 » 13:03:23, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan också vara som så att borren kastar i början och då blir hålet större upptill och allt eftersom du kommer djupare så minskar kastet.
Jag tycker mig se det uppförandet när jag borrar ibland. Har du klena grejor att borra med så ökar problemet med ökande diameter.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

-andreas- (trådstartaren)

#10 » 13:27:24, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man kan inte vänta sig någon större precision på hål som är borrade med en vanlig tvåskärig spiralborr, de kan bli koniska, liktjockiga och få alla möjliga geometriska fel. Om det ska vara noga, bör man ta sista skären med en treskärig borr eller kanske t o m någon form av brotsch.

Tänk också på att borrens skärvinklar ska vara olika beroende på material, det är inte alls självklart att en borr som är slipad för stål är lämplig att borra i aluminium eller gjutjärn med. Råd om sådana saker brukar man kunna hitta i Karlebo Handbok eller andra ingenjörshandböcker.

Tack! Ja, försöker alltid annars använda stegborr när det är noga. Då blir hålen tillräckligt fina för mig. Jag har helt enkelt inte börjat investera i sådant som kan göra fina djupa hål. Frågan är vad man ska satsa på? Finns ens treskäriga borrar för typ 20 och 25 mm? Brotschar är ju rätt dyra. Fick ju tips från Marcusw på kärnborr.
Ja, vet också att det helst ska vara brantare skärvinklar för att det inte ska gegga. Har en försänkare för aluminium och den är klart bättre för ändamålet. Men att köpa specifika brotschar för aluminium måste väl vara ännu dyrare? Och slipa dem själv måste vara typ omöjligt. Tittade nu vad jag har i den vägen och har märkligt nog 4 st nya 32 mm wedevåg brotschar. Fick dem med från ett konkursbo som jobbade med aluminium, så kanske är de specialslipade(?) Borde sälja tre av dem och köpa lite fler storlekar :) Eller kanske byta med någon.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

marcusw

#11 » 18:53:31, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

-andreas- skrev:
marcusw skrev:Ingen aning men såhär gör jag :

Använder vanlig syntocool 900 skärvätska (5% blandning) och ingen olja, eller t-röd som kryper in och får skruvstycken osv att rosta.
Vet att vissa körde med t-röd och extremt vassa verktyg förr i tiden, men du verkar ha ett betydligt större fel på toleranserna än aluminiumproffs som jobbar med en konicitet under 1 hundradel, så felet ligger nog inte i avsaknad av t-röd.

Har ditt material "degat" av värmen ?
5754 och andra mjuka geggar ihop direkt om man borrar stora hål direkt, särskilt om varvtalen är stål-låga.

Mjuka aluminium är träliga att borra i, hårda som 6082 T6 och 7075 är enkla att borra i utan deformation.
Ibland borrar jag med kärnborr när hålen är stora, vanliga kärnborr för stål med hårdmetallskär.

Visa närbild på borrets spets, är det aluminiukläggigt typ som att det nästan bondats fast så har du felet där.

Tack för mycket informativt inlägg!
Jasså, kan T-röd få det att rosta? När jag använt det så har jag använt så små mängder att det inte rinner ner så mycket till skruvstycket. Pytsar på lite i taget med liten flaska. Har hört att man använder det för att det dunstar snabbt när det är varmt och därför har hög kyleffekt.
Ok, då antar jag att du kör riktig kylning som sköljer över allt. Sånna fina grejer har jag inte :)
Nej, felet är galet mycket större än hundradelar. Mäter nu och det värsta hålet är 20,1 i ena änden och 20,7 i andra(!)
Ja, geggat skulle jag kalla det och jag har också märkt att det är väldig skillnad på mjuk och hård aluminium. I detta fall ska det faktiskt vara 6082-T6 jag borrade i. Sågsnitten har också blivit ok. I mjukare geggar de också.
Ja, kärnborr kanske jag skulle titta på.
Inte i lokalen nu så ingen bild på borren nu, men lite hade geggat fast på den när jag tittade efter borrningen.


t-röden avlägsnar rostskyddande fetter på stål, stål rostar även inomhus om luftfuktigheten är över 40%, extremt långsamt men det rostar, och på ett maskinskruvstycke som översköljs med omväxlande t-röd och vanlig vattenbaserad skärvätska så rostar det mycket och snabbt, maskinskruvstycken är ganska dyra...

Jag har skärvätskan i en 1,5 liters PET-flaska med ett 2,5mm hål i korken, sköter det med vänster hand och det fungerar över förväntan.
Om 6082 T6 konat 0,6mm... ojoj... då är det en mycket grov process. Nästan som att man med våld tryckt borret rakt igenom utan att låta borret självt mata upp långa tunna spånor. Vad körde du för varvtal ? Ett borr som fungerar bra i allroundstål kan mycket väl vara för oskarpt och ha för grov yta för aluminium. Skärvätskan hjälper mycket.

Jag har en adapter MK3 --> Weldon kärnborr 19.05mm (den vanligaste standarden) , fungerar riktigt bra att borra hål upp till 45mm med i vanlig pelarborr, att köra med vanliga MK-borr för "allroundbruk" är lite svårt i aluminium om hålen är stora, men 0,6mm konicitet på en 20mm plåt är extremt mycket, jag brukar få 0,1mm med vanliga MK-borr om jag bara trycker på utan att vara särskilt engagerad, jag mäter imellanåt hålen med 3-punktsmikrometrar och då ser man snabbt vilka metoder som ger vilket resultat.


Bild
Ger mycket mindre värmeutvecklingmed kärnborr och kärnborr i vanligt HSS utan hårdmetall fungerar riktigt bra i aluminium ! Långa fina tunna spånor och hål med blanka fina kanter.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

-andreas- (trådstartaren)

#12 » 23:40:12, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Det har antagligen blivit varmt. Alt att borret kastar. Pröva en gång till med att förborra med ett borr som borrar bort kärndiametern på det stora borret 5-10mm. Inte för stort, då vill det stora borret dra sej igenom. Kyl med något, det är inte så noga, bara inte maskinen rostar. Spåna ur så kylmedlet kommer ner till borrspetsen

Tack, det var värdefull information! Annars hade jag nog gått i flera steg och som näst sista hamnat rätt nära slutdiametern på hålet.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#13 » 23:41:12, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:För att få ett runt hål när man borrar i stål kan man använda en tygbit som följer med borren, om det funkar i aluminium vet jag ej. Har behandlats i en annan tråd i forumet (stål/järn).

Intressant! Det ska jag kolla upp.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#14 » 23:47:29, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Det kan också vara som så att borren kastar i början och då blir hålet större upptill och allt eftersom du kommer djupare så minskar kastet.
Jag tycker mig se det uppförandet när jag borrar ibland. Har du klena grejor att borra med så ökar problemet med ökande diameter.

Du är nog något på spåret här. Spån i sig tycker jag inte borde kunna göra en så stor skillnad. Men så klena vet jag inte? Arboga med MK3 till 20 mm borde väl räcka? Men tänker att om borren själv drar snett, kanske tex pga fastkladdad aluminium på ena sidan spetsen, så finns ju inte så mycket som orkar hålla emot. Borren är ju trotts allt hyfsat lång, så den kan ju böja sig endel.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

pevet

#15 » 03:09:51, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ju använda ett finuppborrningsverktyg efter att du borrat. Vill man ha helt runda hål finns ingen annan lösning i en vanlig manuell maskin. I en styrd inte för sliten maskin kan man fräsa runt i hålet och få det nästan helt runt

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se