Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Morando torino tus1

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

vedde (trådstartaren)

#1 » 19:40:18, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Köpte en Morando Torino svarv och undrar om någon vet om man kan få tag i en engelsk manual? Den är från 1947 tror jag mig googlat fram och jag hittar endast en italiensk titel på Amazon som inte skickar till Sverige.
Jag är total novis men vill lära mig till hobbybruk.
/Fredrik

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
vedde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:12, 28-12-2020



torbjorn_forsman

#2 » 19:48:36, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den svarven överhuvudtaget sålts i England? Om inte, så är det knappast troligt att det någonsin har funnits en engelskspråkig manual till den. Om vi tänker på världsläget 1947, så hade ju visserligen England vunnit andra världskriget, men landet var nära statsbankrutt så import av saker som gick att producera i England (t ex verktygsmaskiner) var totalt bannlyst. Istället exporterade ju England allt som överhuvudtaget gick att exportera, till de länder som hade det gott ställt ekonomiskt (t ex Sverige).
Till saken hör att Sverige också importerade en hel del industriprodukter från Italien i slutet av 1940-talet.
Det är mycket möjligt att det kan finnas någon svensk översättning av den italienska originalmanualen, men kanske svårt att återfinna. Vet du vilken svensk maskinfirma som på sin tid importerade svarven? Ofta har ju importören lämnat en skylt efter sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

vedde (trådstartaren)

#3 » 20:28:03, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag förstår.
Ska kolla om det finns något sådant på den.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
vedde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:12, 28-12-2020

vedde (trådstartaren)

#4 » 18:34:34, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Finns inga skyltar alls på den men fått den att funka i olika hastigheter, längd och tvärmatning funkar också men fattar inte gängningen ännu men det skall nog gå. Ska börja med att plocka ner och rengöra för allt går trögt av gammalt fett.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
vedde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:12, 28-12-2020

vedde (trådstartaren)

#5 » 15:58:18, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har plockat ner den lite för rengöring då den var trög i tvär och längsmatningen med vev. Däremot så finns det en funktion med drivning på tvärmatningen som jag inte fattar hur den ska funka för nu hoppar den bara?
Den blanka runda roterar och går upp i det runda hålet på ovandelen där den ligger med fjädertryck mot den fasta elliptiska delen.
Man kan öka fjäderspänningen med skruvar.
Se bilder.
Någon som kan förklara?
/Fredrik Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230404/42f0947ba009ed396188b67612b6e8bf.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230404/d14c4521f8481a88cc537ffcad4091d8.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230404/736991401e78f5685ebbef013f4e237c.jpg


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
vedde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:12, 28-12-2020

smv

#6 » 08:39:36, 21-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant så ser det ut att ha gått utan smörjning i tvärsliden och tecken på att det skurit i glidytorna. Gör rent och smörj och se om det blir bättre.
Gällande rotationen för toppsliden så är det lite svårt att avgöra hur funktionen är. Gissningsvis är det någon form av finjustering av rotationen på toppsliden?

Edit:
Kan du ta en bild på hela maskinen? Blir inte riktigt klok på hur supporten ser ut, verkar ju som att den roterande biten är en del av själva släden? Normalt är den rotationen ovanpå tvärsliden.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

vedde (trådstartaren)

#7 » 10:37:57, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@SMV jo den är gammal och trög med stelt fett som rengjorts noga.
Jag har vänt upp sliden så man ska se hur dem passar ihop när den ligger på som bild nr2. Resultatet när jag kör den är att den bara hoppar till vid en skarv i den runda som snurrar som sitter nere i maskinen och drivs av en växel under.
Bifogar lite mer bilder, får inte med en video som skulle visa på hur den beter sig.
Superskumt är det. Hade det varit en skruv så hade man fattat hur det funkar.
Ska tillägga att det sitter sen 2st slidar till ovan denna för manuell finjustering en längs och en tvärs.

Tacksam för den som ev löser mysteriet!
/Fredrik BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
vedde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:12, 28-12-2020


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se