Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Vad har jag för kona i dubbdockan? (Och svarv)

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Dawah (trådstartaren)

#1 » 20:30:44, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar ifall någon känner igen och kan berätta vad jag har för kona?

En fast dubb som passar är märkt Sandvik coromant 610-2017. Största dia är 18mm och minsta på konan (exkl ett ”hack” i botten) är ca 14.8mm. konan (exkl spets och hack i botten) är 90mm lång. Detta ger en vinkel på ganska exakt 2 grader om jag räknade rätt. Hittade en sida med en dubb som verkar väldigt lik och hette JK-2 med kona ”MT2”. Är MT2 vanligt förekommande och tror ni att det skulle kunna vara det?

Svarven i fråga är en Lorch, jätteintressant om nån känner igen modell och kan berätta mer. Köpte den av en trevlig äldre man som ärvt den av sin far. Den var tydligen gammal redan när hans var köpte den :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



rospigg

#2 » 21:09:16, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MT-Morse Taper betyder Morsekona, och det är de allra vanligaste konorna i våra maskiner.
(sen är det annat när vi kommer till fräsmaskiner)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Dawah (trådstartaren)

#3 » 01:08:02, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:MT-Morse Taper betyder Morsekona, och det är de allra vanligaste konorna i våra maskiner.
(sen är det annat när vi kommer till fräsmaskiner)


Ahaa! Men då måste jag dessvärre haft fel ang den bifogade bilden med JK series, för vinkeln stämmer inte med morsekonan. Största och minsta diametern stämmer ganska väl men min är längre, alltså flackare vinkel. Jag räknade igen för säkerhets skull och vinkeln på min kona är totalt 2.04 grader (ungefär, mina mått är ju säkert inte hundra). Dvs 1.02 grader från centrumlinjen. Där MK2 konan väl har 1.49 grader?
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#4 » 13:44:27, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äldre Schaublin och Habegger har väl 2 graderskona i dubbdockan. Inte osannolikt att Lorch haft det också, men hade för mig att de var mindre än MK2.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#5 » 15:34:05, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dawah skrev:
rospigg skrev:MT-Morse Taper betyder Morsekona, och det är de allra vanligaste konorna i våra maskiner.
(sen är det annat när vi kommer till fräsmaskiner)


Ahaa! Men då måste jag dessvärre haft fel ang den bifogade bilden med JK series, för vinkeln stämmer inte med morsekonan. Största och minsta diametern stämmer ganska väl men min är längre, alltså flackare vinkel. Jag räknade igen för säkerhets skull och vinkeln på min kona är totalt 2.04 grader (ungefär, mina mått är ju säkert inte hundra). Dvs 1.02 grader från centrumlinjen. Där MK2 konan väl har 1.49 grader?


Konar den hela längden då?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Dawah (trådstartaren)

#6 » 01:24:50, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Dawah skrev:
rospigg skrev:MT-Morse Taper betyder Morsekona, och det är de allra vanligaste konorna i våra maskiner.
(sen är det annat när vi kommer till fräsmaskiner)


Ahaa! Men då måste jag dessvärre haft fel ang den bifogade bilden med JK series, för vinkeln stämmer inte med morsekonan. Största och minsta diametern stämmer ganska väl men min är längre, alltså flackare vinkel. Jag räknade igen för säkerhets skull och vinkeln på min kona är totalt 2.04 grader (ungefär, mina mått är ju säkert inte hundra). Dvs 1.02 grader från centrumlinjen. Där MK2 konan väl har 1.49 grader?


Konar den hela längden då?


Haha, tack! Det gjorde den såklart inte :) jag var helt säker på det innan, men när jag kollade lite närmre så var det mycket riktigt inte kona hela vägen:

Bild

Längden över konan blev då istället drygt 65mm vilket ger en vinkel på 1.41 grader mot centrumlinjen. Då känns det som att det finns en chans att jag mätt fel och det kanske är en MK2 med 1.49 grader trots allt. Vore skönt om det är så bra!
Ska mäta mer noggrant och även på annat tillbehör.
Tack för hjälpen!

1 person gillar det här inlägget.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dawah (trådstartaren)

#7 » 01:54:56, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag passar på att ställa en till fråga. Fick med en hel del tillbehör, är inte säker på att allt passar min svarv men är ändå nyfiken på vad/när/hur de används.

Först är det två långa helt cylindriska dubbar (förutom spetsen då):

Bild

Sen är det en liknande, också cylindrisk men där man kan byta ut spetsarna och där har jag en vanlig spetsig men sen även några andra underliga:

Bild
Bild
Bild
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#8 » 07:20:04, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad får du fram om du googlar på det där sandvik numret?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Dawah (trådstartaren)

#9 » 09:10:09, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Vad får du fram om du googlar på det där sandvik numret?


Har provat men inte lyckats hitta nån info alls om det.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se