Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

South bend

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Magnus982 (trådstartaren)

#1 » 23:21:45, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har införskaffat mig en South bend 9", men jag blir inte klok på några saker.

1. Hur ska matningsdreven sitta? Saknar jag en bult eller räcker det med en bult till matningsdreven? Kanske behöver jag inte använda bägge armarna att fästa drev på?

2. På släden sitter en rörlig arm med ett monterat sågblad man kan fälla fram och centrera över svarvämnet för att sedan jucka detta fram och tillbaks i axeled. Men till vilken nytta? Vad är armens och sågbladets syfte?

Tacksam för den som kan bringa klarhet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Magnus982
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:03:14, 20-06-2020
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Dexxas

#2 » 10:36:51, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte hjälpa dig med matardrevens placering men det där sågbladet har ganska säkert använts till att rensa spår i kommutatorer på likströms motorer/generatorer.
Alltså spänna upp en likströms rotor mellan dubb och utan att starta spindeln placera sågbladet mellan två lameller i kommutatorn och för hand såga bort några tiondelar isolermaterial,ett spår i taget,runt kommutatorn.
Detta jobb var väldigt vanligt på de verkstäder som servade startmotorer och generatorer dvs.innan det blev köp slit släng som det är idag.......
Jag har räddat ett antal startmotorer o generatorer för eget bruk på det viset.........

God fortsättning.....

mvh/Dexx :buga:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

rospigg

#3 » 10:41:10, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma svar som Dexxas givit fanns att finna på nätet om South Bend svarv
där svaret var: undercutting attachment used to service electric motors

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Magnus982 (trådstartaren)

#4 » 22:52:16, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen, jag tackar och lyfter på hatten. Hur mycket jag än lagt pannan i djupa veck hade jag inte listat ut det användningsområdet.

För att förtydliga frågan om matningsdreven så lägger jag till bilden på de olika utväxlingarna (avsett för tum gängor). Men utöver dreven som finns i listan har jag även två större drev. Ett enkel drev och ett kombodrev (litet och stort samman fogade), men var ska dessa placeras? På första bilden har jag placerat dem där man kan tänka sig att de ska sitta, men då är vissa kombinationer (gängstigningar) med de två mindre dreven som jag håller i handen omöjliga att montera.
Bild
Magnus982
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:03:14, 20-06-2020
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

insve

#5 » 23:37:13, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklaring till skylten, Threads to cut = gängor per tum, Stud gear = kugghjul på lyran, Screw gear = kugghjulet på matarskruven. Med den uppsättning kugghjul som anges på skylten kan du bara skära tumgängor.
På din bild syns ett stort kugghjul som inte ser ut det stora som sitter på matarskruven, svarven har troligen kompletterats med detta i efterhand. Jag försökte räkna kuggarna på svårt men troligen 127 kugg för att kunna skära millimetergängor. För att använda detta så behöver du en mellanaxel, ser ut att vara en sådan som ligger längst ner på bilden.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Dexxas

#6 » 04:01:25, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på tuben på "South Bend 9 Junior"så hittar du en del matnyttigt om din svarv som saknar nortonlåda och separat mataraxel....
All längdmatning sker ju med hjälp av ledarskruven på junior serien...

mvh/Dexx :laes_detta:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

X-IL

#7 » 09:17:31, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog rekommendera att söka på South Bend 9 C(vilket är den maskin du har, ingen nortonlåda, ingen tvärmatning) istället, junior verkar ha varit äldre variianter ändå. Och är det nåt man vill veta om SB9 så har TubalCain (MrPete222) på Youtube avhandlat nästan allt rörande dessa, och säljer även "videokurser". Annars har du ju senare utgåvor av "How to run a lathe", en bok utgiven av South Bend som avhandlar allt angående SB9 och är rikligt illustrerad, se t ex här: http://www.vintagemachinery.org/pubs/de ... x?id=17726

På VintageMachinery finns inte mindre än 217 publikationer från South Bend, så där ska du nog kunna hitta dina svar: http://www.vintagemachinery.org/mfginde ... 1617&tab=3
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

TL 12

#8 » 10:55:24, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

South Bend 9" anses vara en riktigt bra kvalitétssvarv och i USA finns det hur mycket hjälp som helst att få.
Med hjälp av serienumret som står längst ut till höger går det att få fram när den är tillverkad och vem den levererats till.
I Sverige kopierade Blomqvist mfl den här svarven
Sköter man den så är det en fantastisk maskin för småjobb

https://www.southbendlathe.com/
http://www.lathes.co.uk/southbend9-inch/

Du saknar en skruv (+ kanske lagerbussningen) för att sätta drevet på den ena hållaren - samma utseende som den som håller det andra drevet. Finns ofta att köpa på Ebay tex. Du behöver kunna sätta på båda armarna om du skall svarva gängor. Skall man bara svarva så funkar det utmärkt utan. Drev finns också att köpa, nytillverkade

Det finns en grupp på Facebook som enbart handlar om SB 9"
https://www.facebook.com/groups/882142658553809
TL 12
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:34, 17-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2000


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se