Visste inte vad keylock var för någon gänginsats, men på bilden visade det en
gänga som man låser fast som då inte kan rotera efter monteringen.
Det är säker mycket bättre om man skall röra skruven frekvent.
Den senaste jag bytte till Helicoil var till insugningsröret,
Troligen sista gången jag rör den bulten.
Nu har bilen varit i drift i 8 år och hur nästa ägare kommer att göra vet man ju inte. Motorn fungerade utan den bulten förövrigt.
Men eftersom TS inte har givit någon info om platsen mer än att "M4 skruven går att stoppa i utan att behöva gänga in den" så blir ju inte svaren mer än sprida skurar.
Men för att försöka svara :
"Har M4 inv gänga som är paj i alu. eller lättetall går det att lag eller ?" = JA
" Helcoil funkar det" = JA
" och vad är det som håller den på plats?" Man köper en sats för M4 som innehåller en "Helicoil
gängtapp" som gör hålet större.
Sedan gängar man i en "rostfri spiral" med det medföljande verktyget till önskat djup, vilket brukar vara strax under kanten.
Den nya gängan sitter alltså fast med friktion.
Kan behövas köpas en borr i rätt
diameter, vilken det är framgår av infobladet som medföljer satsen.
Det finns fler varumärken än Helicoil när det gäller gänginsatser.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.