Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Tillverka gängklocka

31 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

ingvarnilsson

#31 » 00:09:06, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande med denna gamla tråd!

Att slå gängor med bakvänd rotation rekommenderas inte om man har chuck som är gängad på spindelnosen, men spännhylsor torde vara helt säkert. Men om det är en gänga med 10 mm diameter har jag svårt att tro att chucken skulle skruva loss sig.

Jag är ju numera pensionär och pysslar med div mekaniska projekt i hobbyverkstaden. Blomqvist 600 bänksvarv som jag har har ledarskruv som har 8 gängor per tum men 20 mm diameter! Gissar att det är denna gänga som kallas ACME

Blomqvists spindelgänga: 1 1/2" x 8 gängor per tum kallas på "AMAZON-engelska" för Boxford thread. Boxfordsvarvarna är misstänkt lika Blomqvist och spindelns gänga för chuckflänsen är 1 1/2" x 8. På Blomqvistspråk kallas spindeln " 19 mm " Amazon säljer en 125 mm dia fläns som sannolikt passar.

Bergströms mekaniska svarar inte på mail eller brev eller så är det en extremt långsam firma. Jag frågade för mer än 10 år sedan om dom kunde ombesörja eller hjälpa mig att få bädden omskavd.
Däremot var Blomqvistsvarven i Mora bra att ha med att göra - jag ser att jag köpt nya spindellager samt en lös chuckfläns 1978-01-13 som kostade med frakt o moms 829 kr.

Jag slår ibland fingängor med icke försumbar längd så jag skall ge mig på att fräsa ett kugghjul som passar på ledarskruvens gänga så jag kan få en tocken däringa gängklocka.

Tack för all info om hur arbetsprincipen för gängklockan är!

1 person gillar det här inlägget.
ingvarnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:52, 11-08-2020
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nja... inga grävmaskiner precis, men en liten verkstad
Arboga EF104S bänkborrm. gamla typen med lösa kugghjul
Blomqvist BSN bänksvarv m Nortonlåda
AG32-1 en vidunderligt tung kinesisk bänkborr/fräs med koordinatbord slag 500 x 180 mm
Tormek T7 med bl.a. DBS-22 borrsliptillsats
Bosch EFAW 10 kollektorfräsm. spakmatad
Knatten elsvets, tror den är 50 år, fick den när jag fyllde 18
Proxxon pelarborr m koordinatbord för små hårdmetallborr 0,3 - 1,5 mm
Makita metallbandsåg
Potts borrslipjig (Hemingway kits)
Eccententric Engineering Slipjig för ändskären på pinnfräsar




Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se