Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hitta en ny motor till örnmaskiner svarv GK 185/12 serie A

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

David L (trådstartaren)

#1 » 22:30:59, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Första inlägget här så jag hoppas jag skriver på rätt ställe nu.

Som sagt:
Jag behöver en ny motor till en örnmaskiner svarv GK 185/12 serie A.

Den gamla började lösa ut jordfelsbrytaren, och när jag meggade den med 500 V DC så kunde man höra hur det sprakade i motorn. Efter nån minut var isolationsresistansen noll. Inte bra. Tänkte att det kanske bara var smuts inne vid lindningarna så jag demonterade motorn. Men döm av min förvåning, det var knappt något skräp alls efter alla dessa år. Så rengöring hjälpte inte.

Bild

Bild

Gamla motorn är en dahlander motor med två hastigheter, 2880 och 1440 rpm.
Remöverföringen är en plattrem. Känns inte helt modernt. Ser på sprängskisser att man senare gått över till kilremmar.

Har läst här och letat runt en del på nätet och insett att det faktisk finns nya att köpa, men de är ovanliga och dyra (typ, jag kan köpa en begagnad svarv med motor för samma pris som en ny elmotor från ABB).

Så hur gör man?

1. Lindar om den gamla? Dyrt?

2. Biter i det sura äpplet o köper en ny dahlander motor?
- Någon där ute som hittat något alternativ med vettigt pris?

3. Ny "vanlig" asynkronmotor + frekvensomformare? Jag har läst många trådar här på forumet men har några frågor kvar:

- Om man ska köpa en ny motor och frekvensstyra den, ska man då välja 1440 eller 2880 rpm? Om man tänker sig styra den så man får de ursprungliga hastigheterna på svarven, vad kommer att fungera bäst, att köra en motor 25-50 Hz eller att köra 50-100 Hz? (kommer det att funka alls...)

- Ett möjligt alternativ är att byta remskivor i svarven så utväxlingen ändras. Då skulle man kunna köra frekvensomformaren
på tex 33-66 Hz. Är det värt jobbet o kostnaden? (På köpet får man moderna standardremmar som går att köpa.)

- Gamla motorn var ju på 2,5/3,4 hästkrafter enligt skylten. Hur ska man tänka när man väljer en motor att frekvensstyra? Hur stor motorn ska man ta?
(Använder svarven lite då o då för hobbyarbeten, jag har inte bråttom...)

- Går det bra med en vanlig "billig" ansynkronmotor, eller är det några speciella motorer man bör sikta in sig på? (om man nu ändå ska köpa nått nytt)

- Någon som testat o har erfarnhet av "billiga" frekvensomformare från tex amazon, är de nått att ha? tex en sån här: https://www.amazon.se/Frekvensomvandlare-SKI780-5D5G-4-ing%C3%A5ng-universell-VFD-frekvensomvandlare/dp/B07VVDKZNN/ref=pd_sbs_sccl_2_9/257-4613813-8972165?pd_rd_w=Zpym0&content-id=amzn1.sym.f62c3208-0695-4cc3-8dbb-d8031488ea73&pf_rd_p=f62c3208-0695-4cc3-8dbb-d8031488ea73&pf_rd_r=SPDQDZPM5H0VVEMS8K6M&pd_rd_wg=SAbyy&pd_rd_r=b7c4829b-8110-4464-b1c6-e7718c05e4ce&pd_rd_i=B07VVDKZNN&psc=1

- Funderade ett tag på att dra upp hastigheten mer än original (maxvarv är 1300 rpm), men efter att ha läst olika inlägg här så verkar det inte vara nån bra idé. Som jag tolkar lite olika åsikter så är svarven konstruerad för att gå i max 1300 rpm, o drar man upp den mer så riskerar man att skada lager. Är jag helt fel ute? Någon här som övervarvar sin gamla örnsvarv?

Det blev några frågor :smile:

Tacksam för tips!
David L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:12:27, 23-11-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer



Mattias Petterson

#2 » 22:39:22, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma problem med min örn skolstart, behöver en 2 hastighetsmotor 700/ 1400, men de är löjligt dyra!
Kör med en 1400rpm motor i väntan på bättre lösning... saknar dock de låga hastigheterna ibland
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#3 » 22:48:24, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Dahlander lindad motor liggandes.
Aptung! Fast "liten"
Har inget foto på skylten just nu.
"Motorn är en 2 hastighets 700/1420RPM" har jag skrivit i en annan tråd så det stämmer säkert.
Kan kolla ytterligare i morgon om intresse föreligger.

Inlägget var tänkt till TS men känner mig fri att sälja till "alla" om nu någon skulle vara intresserad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David L (trådstartaren)

#4 » 19:26:24, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt! Tyvärr ska min svarv ha 1440/2880 rpm, så jag antar att jag får fortsätta leta efter lösningar. Eller så får jag bygga om remväxeln, vilket ju är möjligt.

När det gäller frekvensstyrning/frekvensomformare hittade jag ett intressant skrift från Elforsk. Den rätade ut några av mina frågetecken. Om nån är intresserad finns den här: https://energieffektiv.com/wp-content/uploads/2016/06/Energimyndigheten-frekvensomriktare.pdf
David L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:12:27, 23-11-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

Dexxas

#5 » 21:11:13, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Örn sk,direktmonterad motor utan remdrift,två hastigheter 1440/2800 rpm....
Har en Allen Bradley omriktare till den som suttit där fem år nu och funkat många hundra timmar oklanderligt.
Har gamla tvåhastighetomkopplaren stående i lågfartsläge och frekvensaren ställd att ge 5-100hz..
Övervarvar inte motorn,men är jättenöjd med att kunna reglera varvet steglöst för att undvika resonansvibrationer vid svarvning av okända material..perfekt vid gängning i svarven att kunna smyga ner varvtalet om man gängar mot en fläns eller dylikt.
Dessutom kan man ställa acceleration/retardation enkelt med tunga ämnen i svarven,vilket är bekvämt.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

nbc2

#6 » 23:13:36, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Gärna bilder!
nbc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 15-03-2010

kimmen

#7 » 07:36:22, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir bättre ytfinish med remdrift, än med direktinkopplad motor, och det blir mindre vibrationer med remdrift
Skolsvarven hade direktinkopplad motor
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jevlar

#8 » 07:36:54, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en standardmotor, finns mycket begagnat för bra pengar på blocket eller marketplace, montera sen en frekvensare, nuförtiden är inte de dyra heller och man får ju en del trevliga funktioner på köpet, mjukare start, snabbare stopp, steglös reglering.
Till en motor på ca 3 kw kostar de ca 2-3tusen.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

David L (trådstartaren)

#9 » 19:32:50, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis det spåret jag är inne på. Har en begagnad ABB-motor på gång.
Har beställt remskivor och remmar så man får en remväxel med moderna remmar som finns att köpa och remskivor som passar på motorn (jo, man kan svarva upp hålet i den gamla remskivan, eller till o med svarva egna, men bara om man har en svarv med motor...)

Hittade för övrigt en 2-hastighetsmotor hos Busck, kostar 8800 kr + frakt. Så när jag betalt min begagnade motor och remväxel, så kan jag köpa en rejäl omformare o ändå komma undan billigare. O så är det ju roligt att bygga elskåp :grin:
David L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:12:27, 23-11-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

Peder57

#10 » 20:36:12, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har annars en begagnad motor med Dahlanderkoppling, 690/1450 rpm 3,0/3,3 kW
Peder57
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:13:39, 02-06-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo

Peder57

#11 » 21:55:28, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har annars en begagnad motor med Dahlanderkoppling, 690/1450 rpm 3,0/3,3 kW
Peder57
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:13:39, 02-06-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo

David L (trådstartaren)

#12 » 22:02:37, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det klart! Blev en frekvensomformare. Kom lite andra projekt emellan (som vanligt), så det tog längre tid än beräknat (som vanligt...).

Tänkte "avsluta" tråden med att visa hur det blev:

Alla kontroller sitter framdragna på svarven, inklusive manöverpanelen för omformaren.

Bild

Frekvensomformaren, filter och bromsmotstånd sitter i skåpet i fundamentet:

Bild

"Ny" begagnad Asea elmotor 3kW 1500 rpm som jag kör fältförsvagad 50-100 Hz.

Bild

Nya remskivor och remmar, samma utväxling som originalväxeln:

Bild

O så lite elkoppling för att slå på och av strömmen, och hantera nödstoppet. 3fas in till höger, eluttag till vänster för framtida installation av digitaler.

Bild

Lite info o reflektioner om projektet om någon är intresserad:

* Tänkter köra motorn 50-100 Hz, o utnyttja fältförsvagning. Det blir 1500-3000 rpm på motorn, dvs samma område som den gamla motorns låga och höga hastighet.
* Köpte en ny frekvensomformare från expondo. Valde den för att den var hyffsat billig, men ändå verkade ha en något sånär komplett manual.
Såhär i efterhand kan jag konstatera att manualen är tjock, och det mesta är med, men översättningen är ingen höjdare. På något ställe finns det till o med en kommentar från översättaren att de inte förstår... Och det gör inte jag heller alltid. Löste sig genom att jag hittade liknande omformare, på kinesiska, som Google translate översatte minst lika bra som deras översättningar. Hjälpte mig att förstå några fler saker.
Dock osäker på om bromsmotstånd verkligen stöds av denna, går inte att få fram information, och motståndet förblir iskallt, så det kanske var bortkastat.
* Kopplingen av nödstoppet har förändrats efterhand. Första varianten var med två nödstopp: ett som bromsar motorn via omformaren, och ett som bryter strömmen.
Blev inte så nöjd med den lösningen så jag letade runt lite hur man borde lösa det lite proffsigare. Lösningen heter visst säkerhetsrelä. Kom dock fram till att ett tidsfördröjt säkerhetsrelä inte riktigt passade in i budgeten. Min lösning blev att ha ett nödstopp, kopplat till omformaren och ett vanligt tidrelä. När man trycker in nödstoppet bromsar omformaren maximalt (stannar från maxvarvatl <1,5 s) och efter 1,5 s så bryts strömmen. Ingen SIL-klassad lösning.
* Hastigheten sätts med en potentiometer, och start/stopp görs med en vridomkopplare som bestämmer riktning.
* När jag ändå höll på så kom jag på att jag skulle ha en hållare för chucknyckeln med en brytare i. Detta var inte planerat, så jag satte ihop en prototyp. Den blev tillräckligt bra, så den sitter där nu.
* Panelen till frekvensomformaren flyttade jag upp på svarven. Den sitter med 3 starka magneter på en plåt, med lite extra sladd. Tänkte att det var praktiskt att kunna ta loss panelen o stå o fippla med den lös när man skulle ändra inställningar. Onödig finess visade det sig. Så nu har jag en lång sladd hängandes. Hade varit snyggare att montera den fast.
* Det är bra trångt att jobba nere i skåpet under svarven. Elkopplingen kring omformaren är byggd på en plåt som jag monterade dit med allt på. Annars hade det varit omöjligt, bara att koppla de sista sladdarna gjorde ju en tokig.

Funkade allt när jag slog på strömmen?
Nejdå. Murphy var lite på besök:
Fel 1, kontakten på nödstoppen kärvade så den var kvar i nedtryckt läge. Ny kontakt löste det...
Fel 2: Funkade ändå inte. Visade sig att kontaktorn jag hade tagit ur bra att ha lådan var spolen sönder på. Fram med bra att ha lådan o ta nästa, som fungerade.
Fel 3: När jag slog på strömmen så rök det ur kontroll-lampan. Den lyste ett tag. Visade sig att jag råkat beställa 24 V istället för 230V. :ohnej: Lite imponerad att den ändå lyste... Ny lampa.
Sen funkade allt, motorn gick till o med åt rätt håll (inte väntat...).

Kvar att fixa/saker som inte blev så bra:
* Som det är kopplat nu, om man försöker starta och lämnar brytaren i läge till utan chucknyckeln i hållaren, och sätter i nyckeln så startar svarven. Får fundera ut hur man ska koppla så man måste stänga av och starta igen för att den ska gå igång.
Omformaren har en spärr som gör att om brytaren för start är på när strömmen slås på eller nödstoppet återställs, så startar inte svarven. Man måste vrida till noll, och sedan starta. Vill ha det så på chucknyckelbrytaren också, har dock inte kommit på hur än.
* Elskåpet på utsidan är i plast. Var tänkt att komponenterna skulle sitta inne i fundamentet, men projektet växte och därmed antalet komponenter, det fanns helt enkelt inte plats. Får vara som det är.

2 personer gillar det här inlägget.
David L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:12:27, 23-11-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se