Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Vad heter denna? Funkar den i pelarborr?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

-andreas- (trådstartaren)

#1 » 12:27:48, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag behöver borra lite större hål för kullager i aluminium och sett att de använder detta verktyg på tuben:

Bild

Boring head verkar det heta på engelska, men vad heter det på svenska? Kan det funka att använda i en Arboga pelarborr? Belastningen blir ju ganska ojämn, så är rädd att MK konan hoppar ur. Har försökt fräsa tidigare och konan hoppar ut vid ganska litet tryck i sidled med koordinatbordet.
Nu behöver jag kanske ”bara” 50mm hål som max, så ska inte använda det till alltför stora hål i nuläget.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017



Hidsmekolek

#2 » 13:02:14, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallas väl arborrhuvud eller ursvarvningshuvud i min värld, funkar nog halvbra i pelarborr.
https://shop.otdtools.se/product/ursvar ... -mk2-50-mm
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Dexxas

#3 » 15:42:59, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pelarborren är en gammal stadig maskin med bra lager i spindeln, skärdjupen måttliga och konan i maskinen oskadad så kan det fungera... Har du en kinesmaskin så kan du nog glömma att arborra i den.Jag har ett liknande borrhuvud i en 1400 kg tung Abene fräsmaskin och där fungerar det skapligt upp till 90-100 mm om man tar det lugnt med matningen, har ISO 40 fäste i fräsen och det är mycket stabilare än mk2-3....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Kurre86

#4 » 00:34:44, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört 25mm hål i stål med arborrhuvud i min Arboga 825; små skärdjup och långsam matning fungerade bra. Jag har dock "låsmutter" på min för att låsa fast verktyget i mk3 konan, utan det vet jag inte om jag velat pröva...

1 person gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

braha

#5 » 08:52:37, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en äldre Arboga-maskin där du kan lyfta på locket för att byta drev o ändra hastighet?
Isåfall kan du borra hål hela vägen upp genom spindelaxeln. Borra även hål o gänga i Mk3-konan.
Då kan du använda dragstång med mutter uppe för att låsa så att verktyget inte skallrar loss.

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

-andreas- (trådstartaren)

#6 » 10:08:45, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Kallas väl arborrhuvud eller ursvarvningshuvud i min värld, funkar nog halvbra i pelarborr.
https://shop.otdtools.se/product/ursvar ... -mk2-50-mm

Aha, tackar! Inte så farligt dyr var den heller. Läst att många av dessa från Kina har rätt dålig precision, men gissar att OTD bara säljer OK grejer. Köpt annat där förut som var bra.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#7 » 10:10:10, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Om pelarborren är en gammal stadig maskin med bra lager i spindeln, skärdjupen måttliga och konan i maskinen oskadad så kan det fungera... Har du en kinesmaskin så kan du nog glömma att arborra i den.Jag har ett liknande borrhuvud i en 1400 kg tung Abene fräsmaskin och där fungerar det skapligt upp till 90-100 mm om man tar det lugnt med matningen, har ISO 40 fäste i fräsen och det är mycket stabilare än mk2-3....

Ok, tack. Det är en rätt sliten Arboga.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#8 » 10:14:42, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurre86 skrev:Jag har kört 25mm hål i stål med arborrhuvud i min Arboga 825; små skärdjup och långsam matning fungerade bra. Jag har dock "låsmutter" på min för att låsa fast verktyget i mk3 konan, utan det vet jag inte om jag velat pröva...

Ok, ja då borde jag kunna göra ännu större hål i aluminium då, frågan är om typ 50mm ändå är att ta i?
Problemet är dock att jag inte har någon låsmutter. Går det att fixa i efterhand på en befintlig maskin? Har du någon bild på hur det funkar?
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#9 » 10:25:12, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:Har du en äldre Arboga-maskin där du kan lyfta på locket för att byta drev o ändra hastighet?
Isåfall kan du borra hål hela vägen upp genom spindelaxeln. Borra även hål o gänga i Mk3-konan.
Då kan du använda dragstång med mutter uppe för att låsa så att verktyget inte skallrar loss.

Gammal är den, men jag använder växelspakar för att byta hastighet. Men kanske kan öppna toppen ändå?
Intressant, alltså ett vertikalt hål genom hela spindeln? Vilken diameter? Kan jag typ fästa borren i ett rundmatningsbord pekande uppåt, mäta så den är centrerad och låta Arbogan borra sig själv? Inte ta ut och stoppa i svarv? Fast gissar att spindeln är rätt lång? Så skulle behöva höja bordet under borrningen med borren kvar i spindeln. Blir kanske komplicerat att göra på ett exakt sätt, utan svarven är bättre(?)
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

Kurre86

#10 » 00:16:49, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurre86 skrev:Nu har mina hylsor bytt ägare, förhoppningsvis gör de mer nytta i en verkstad som har en chuck de passar i än i mitt garage! Som en del av affären mätte jag och skissade lite på hur tillbehören för att låsa fast verktygen i min Arboga ser ut; om någon är intresserade så fick jag med följande delar:
Bild
Fyra plattor med olika innerdiameter, två distansringar och låsmuttern

Lite mått på delarna:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

Kurre86

#11 » 00:21:46, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inga fler bilder på lager vad jag kan komma på, men det går säkert att hitta om man googlar lite!

I korthet, en jättestor, fingängad "mutter" som gängas på spindeln, sedan en uppsättning plattor och distanser som man kan kombinera ihop för att se till att verktyget pressas in i konan... Med gängad spindelnos behöver man bara fixa mutter och de övriga delarna, annars får man nog demontera maskinen och hitta någon med svarv som kan gänga spindelnosen... Eller byta ut maskinen mot en mer lämpad...

1 person gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

-andreas- (trådstartaren)

#12 » 23:15:28, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurre86 skrev:
Kurre86 skrev:Nu har mina hylsor bytt ägare, förhoppningsvis gör de mer nytta i en verkstad som har en chuck de passar i än i mitt garage! Som en del av affären mätte jag och skissade lite på hur tillbehören för att låsa fast verktygen i min Arboga ser ut; om någon är intresserade så fick jag med följande delar:
Bild
Fyra plattor med olika innerdiameter, två distansringar och låsmuttern

Lite mått på delarna:
Bild

Perfekt, tack! Det var bra hjälp. Får se hur jag gör. Ja, kanske borde jag kolla på en sådan Arboga som är kombinerad med fräs istället. Skulle ju kunna sälja den jag har kanske. Alt köpa en riktig fräs också förstås. De brukar vara så stora och tunga bara, men det är väl också det som gör dem bättre lämpade för jobbet…
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

rospigg

#13 » 23:24:19, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta även en bild på spindelns nedre del där gängan för "hållmuttern" finns. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Kurre86

#14 » 09:14:15, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka fixa det!
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

nimbus

#15 » 09:43:08, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte försöka mej på att köra med ursvarvningshuvud i en pelarborr. Den är helt enkelt inte gjord för sidokrafter. Spara dej mkt tid och svordomar, köp en fräs som du kommer ha mkt glädje av
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se