Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Sajo UF-53, Min första fräs!

73 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

HVA59 (trådstartaren)

#1 » 21:38:29, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plötsligt händer det!
Har inte skrivit nåt på ett tag för det har inte hänt så mycket i mitt tråkiga liv, men nu helt plötsligt blev det nyköp!
Har funderat ganska länge på att skaffa maskiner som svarv, fräs, mm, för till de gamla maskiner jag håller på med är ju tillverkning av delar som inte går att få tag på ovärderlig. Var lite på g med att köpa en VDF E3 svarv, men det blev inte av pga avsaknad av verkstad för tillfället... Svarv har alltid känts som en viktigare maskin att ha än en fräs. Båda kan man göra mycket med, men fräsar brukar generellt vara betydligt dyrare både i inköp och verktyg/tillbehör än en svarv enligt mig, så tanken på att köpa fräs har inte varit nån prioritet precis. Men rätt vad det var hände det ändå!

Så detta är då alltså en Sajo UF-53 från 1955, och nej, det är inte felskrivet, det finns faktiskt en modell som heter UF-53, fast de verkar inte ha tillverkats särskilt många.
Den har stått intryckt bortglömd i ett mörkt hörn i svetsverkstan på mitt jobb så länge jag jobbat där. Troligtvis var detta en av de första maskinerna som köptes in när företaget startade 1964, tillsammans med en liten Örn-svarv. De senaste 40 åren säkert har den bara använts som horisontalfräs för att fräsa radier i ändarna på två rör, och numera gör vi inte de detaljerna längre så fräsen har bara stått.

Här är några bilder på den precis när jag hämtat ut den från svetsverkstan till nya delen av fabriken! Ursäkta den dåliga kameran och röran i bakgrunden...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lite synd att jag inte tog en bild där den stod i svetsverkstan, den såg verkligen miserabel ut där!
Syns dåligt på bilderna hur fruktansvärt skitig och geggig den är. är nog inte rengjord de senaste 40 åren...

Modellen UF-53 verkar vara en ganska udda fågel, vad jag fått höra så tillverkades nog inte så jättemånga av den modellen, vilket ju inte är så bra när man letar delar och info om den...
Vad jag kan förstå så är det en föregångare till UF-54 serien. Denna har maskinnummer 61. Kroppen verkar vara så gott som likadan som UF54, likaså växellåda och spindeln. Men allt annat skiljer. Bordet och knäet verkar vad jag kan se vara likadant som på de gamla UF-48 fräsarna. Matningsväxellådan har samma funktion och utväxlingar som UF54, men sitter på sidan av kroppen med ett stag genom kroppen till vredet som sitter på andra sidan maskinen... Överarmen verkar vara helt unik för denna modellen...

Hur den här fräsen är i skick under all smuts, spånor, och gammal rutten skärvätska återstår väll lite att se, men för vad jag betalade för den så TROR jag det var en hyffsad affär nästan oavsett skicket :mrgreen: Jag är väldigt glad över att ha köpt min första fräs bara!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Stämplade ut tidigt igår bara för att få lite tid att kika på fräsen, och jodå, visst kommer där fram lite färg under smutsen! Likaså kommer ganska hyffsade gejdrar och andra grejjer fram när man putsar noga :smile:

Z och Y axlarna var låsta, och har nog inte varit använda på väldigt länge, men jag försökte rengöra och smörja så gott jag kunde. Dock märkte jag att där började framträda små fina repor på Y axelns annars släta fina glidytor när jag kört den fram och tillbaka några gånger. Verkar vara gott om spånor och gammal kylvätska som letat sig in i bordet och knäet under åren, samt att det verkar som den som kört maskinen inte förstått hur man smörjer den och tryckt alla nipplar fulla med fett istället för olja... Så det är bara att börja riva ner!
Bild
Bild
Bordet av som steg 1. Det var ju inte så svårt! Notera att fräsen börjar bli grön igen med :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bordet av!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Under bordet... Tror inte jag behöver överdriva med att jag har kretat ur mer än en halvliter gammalt fett och spån bara härifrån :uupps:
Gejderna är inte i nyskick kanske, men inte så dåliga heller vad det ser ut i alla fall. Maskinen är ju trots allt nästan 70 år gammal.

Bild
Bild
Bild
Bild
Fick av överfallen till muttrarna och kugghjulen, men funderade länge och väl på hur jag skulle få ut skruven och dess "paket". Växelföraren till matningen satt ju ivägen så det inte gick att lyfta uppåt...

Bild
Bild
Denna fräsen har ställbara automatiska urläggningar av matningen på alla axlarna, vilket är både ganska lyxigt och lite ovanligt tror jag? Fick plocka ner den till X axeln för att se om man kunde få av växelföraren på nåt sätt. Insåg då att lilla huset till urläggningsklackarna har spruckit på något sätt :klia: verkar inte göra något funktionsmässigt men kan ju kanske vara ett bra första arbete när fräsen är genomgången att fräsa ett nytt sånt hus :smile:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Insåg till sist att jag är dum i huvet, för det är ju trots allt en skruv, så klart man kan gänga ur skruven och sen plocka resterande delar en och en :ohnej:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kugghjulen och växelklackarna ser jättefina ut, ser nästan nya ut under allt fett! Muttrarna till skruven däremot... Gängor finns där, men de är väldigt tunna och slitna. Som synes så har gängan nästan tryckts ur muttern :uupps:
Muttrarna går att sätta ann från utsidan på denna fräsen vilket är rätt kul, men vilket verkar ha missbrukats rätt hårt på denna maskinen... När till och med gängan på skruven som driver snäckmuttern som man ansätter med är sliten så har det använts rejält! Var iof nästan inget vändglapp allt när jag provade :vissla: :ohnej:
Skruven till bordet verkar dock vad jag kan se fin, kan inte se nån tydligt förslitning, så dessa muttrarna kanske får hänga med ett tag till ändå...

Bild
Grejjerna ur...

Bild
Bild
Bild
Fick loss rotationen på bordet med, samt tog loss "hållarna" under Y axelns gejdrar... Hittade dock en tråkig överraskning.

Bild
Bild
3 av 4 låsningar till bordsrotationen är avdragna... :ohnej: Det är en sorts excenter som nog kanske är härdad med... Jäklar vad de måste ha dragit åt bordet :uupps:
Borde vara samma som till Sajo UF-48 som ju är en lite vanligare modell, så om någon har delar från en sån, eller en som ska skrotas så söker jag sånna!

Nu kommer vi till problem nr 1. Jag vet inte hur jag ska göra för att få av den övre delen av knäet. Alltså delen över Y axelns gejdrar Jag vet inte hur Y axelns mutter sitter fast i överdelen. Undrar hur man ska göra för att komma vidare? Tänkte att man kunde komma åt och lossa från ovansidan om man lyfte av sviveln med X axelns gejdrar, men jag kan inte få av den heller... Undrar hur den sitter fast? Har skruvat loss allt jag kan se nu som kan hålla den fast Det enda jag kan se som håller den är de 4 låsningarna vars axlar är av på 3 av dem. Men låsningarna går inte att dra ut då de slår i bordet om man försöker ta de uppåt...
Bild
Bild
Eventuellt så följer de bara med upp om man lyfter alltihopa, men vet ej. Har privat att lyfta för hand som det är nu, men hände inget... Kan ju vara så att det bara är att lyfta upp, och att det bara är olja och fett som suger fast den, men har inte vågat lyfta med trucken än eftersom jag inte vet om den sitter med skruvar underfrån eller inte.

Eventuellt kan man kanske plocka av denna växellådan på sidan av knäet och komma åt muttern därifrån? och sen separera sviveln från undersidan när den redan är av?
Bild
Bild

Jag fick av ett av skyddslocken bakom bordet så man kan se ner i knäet lite, men ser inget sätt att komma åt muttern därifrån... Kollade även underifrån men kan inte se upp där heller... Å andra sidan så ser i alla fall kugghjulen, skruvarna, och övriga delar i knäet även de riktigt bra ut förutom att de behöver rengöras en del, kan inte se nåt slitage alls :grin:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så jag hade varit väldigt tacksam om någon kunde tippsa mig om hur man får bort bordet, eller vad den mellandelen nu kallas! Tror som sagt det är samma som på UF-48, så om någon har plockat ner en sån nån gång kanske de kan hjälpa mig?
Senast redigerad av HVA59 22:36:07, 10-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...



HVA59 (trådstartaren)

#2 » 21:47:47, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inser att detta inlägget blev lite långt, men när jag för en gångs skull var lite flitig och tog lite bilder så får jag ju passa på att skriva med. Hoppas nån orkar läsa det bara! Blev lite slarvigt skrivet och missade lite men hade mycket att visa :???:
Kom på att jag glömde skriva lite, men det kan vi ta sen om det finns intresse för vidare uppdateringar om denna fräsen.
Vet inte varför jag inte kan rotera bilderna förresten, har ny dator, men det borde väll inte göra nåt? Funkade alltid på den gamla... Nu händer inget när jag försöker rotera dem :klia:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

QV_

#3 » 22:17:51, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryck på <F5> för att uppdatera sidan efter du tryckt på rotering
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

HVA59 (trådstartaren)

#4 » 22:38:49, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet, men det verkar inte funka på denna datorn :sad: trycker jag Ctrl+F5 så händer inget annat än att skärmen mörknar då det är F5 knappen som har den funktionen :sad:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

QV_

#5 » 22:46:41, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du trycker på "ladda om sidan knappen" i webläsaren då?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mattias Petterson

#6 » 22:52:04, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där muttrar är grymt dyra, kostar typ 3 gånger mer än du gav för fräsen.
Har för mig att mek Jan var på gång att tillverka nya.
Även polar motor var på gång tror jag
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

MekJan

#7 » 01:13:51, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förhoppningsvis blir det renoverade muttrar innan vårsolen . Fräsen riven , mässing fixad ,gängstål inköpt och det blir ett stopp i husrenoveringen som jag råkar vara inblandad i några månader .....Det är slitigt att vara pensionist !!!! :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Amandus

#8 » 03:20:54, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny här på forumet. Har rivit min 52:a 2 ggr. Var försiktig när du gängar tillbaka stången. Man måste få den att gå igenom dreven samtidigt som muttrarna. Vrid på dreven lite fram och tillbaka så känner man när den går igen samtidigt som man gängar in stången.

2 personer gillar det här inlägget.
Amandus
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:40, 10-12-2022
Ort: Bodafors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo 52

Kotten

#9 » 23:10:56, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är ett fantastiskt bra köp! Så mycket funktioner, så bra skick och så mycket grejer till möjliggör för att tillverka det mesta man behöver. Sen är det bara att skaffa specialsaker efter behov :thumme: Muttrarna är ju hela än så länge, och borde inte vara så svårt att tillverka om man jämför med lite andra grejer du kört i automatsvarven på jobbet. Kul att MekJan tagit på sig att göra lite försök på detta med :smile: Nu gör vi den riktigt fin så den kan göra nytta i många år framöver! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59 (trådstartaren)

#10 » 23:26:34, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Om du trycker på "ladda om sidan knappen" i webläsaren då?

Hjälper tyvärr inte det heller...

Jasså det finns nya muttrar att köpa? Det visste jag inte. Men kan de verkligen va 3 gånger så dyra som fräsen? Vilka säljer sånna och vad ligger priset på?
Min tanke var ju att göra egna själv om det nu behövs. Gäller bara att få tag på lagom bitar brons till att göra de. Resten borde jag kunna fixa med lite tur... Är det brons eller mässing de är gjorda av? Är väll trapetsgänga i muttern antar jag med? Har inte mätt själv än.

Bra tipps om återmonteringen! Ska tänka på det :smile:

Idag fick jag hjälp av "Kotten" att fortsätta med fräsen. Funderade lite över natten på hur sviveln kunde sitta fast, och kom till sist fram till att det är de avbrutna tapparna från låsexcentrarna som kilade låsen så de inte kunde följa med upp. Det visade sig stämma, så med mycket försiktigt pillande fick vi ut de 3 avbrutna bitarna (eller 4 egentligen för en visade sig vara knäckt på två ställe). Sen kunde vi försiktigt lirka upp sviveln!
Bild
Bild
(Han ville tvunget va med :vissla: )
Under såg det ut så här. Smutsigt och kletigt, men allt ser fint ut. Åter igen är dreven och allt sånt väldigt fina.
Bild
Bild
Bild
Ur med kugghjulen med! Fick dock inte ur det med bronsbussningen i... Vet inte hur det sitter fast :klia:
Bild
Bild
Hade hoppats kunna komma åt skruvar här under för att få loss muttern till Y axeln, men nix, inte det... Så det var bara att fortsätta.
Bild
Snäckan till X axelns drivning ur. Fick förstöra ena lagret för att få ut den, men där var glapp i lagret ändå så lika bra att sätta dit ett nytt.
Kardanaxlarna till matningens drivning var lite sega men släppte till sist.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hoppet var nu att komma åt att lossa mutterna genom att ta av växellådan på sidan av knäet. Det var lite meckigt... Insåg inte att det automatiska urslaget till matningen i Z behövde lossas med för att få av växellådan. Fick även tappa av nån liter med vad som borde varit olja men nog till störst del var rutten skärvätska :insomnia: ratten till Z axeln fick åka av med.

Ungefär nu inser vi att vi knappast kommer komma åt att lossa muttern härifrån heller... Det ända sättet Verkar vara att mickla in en halv meter lång skruvmejsel mellan dreven från undersidan av knäet och försöka lyckas nå skruvarna som håller muttern... Man kan se dem underifrån. 4 spårskruvar...
Försökte lite med ett spårbits i en hylsa med flera förlängare uppochner underifrån, men fanns ingen chans att få loss dem.
Ända lösningen jag kunde tänka på var att ta av hela knäet så att man kunde vända upp och ner på det och se lite bättre hur skruvarna sitter. Hade helst tänkt lämna knäet på, men oh well, det var inte så svårt att få av de heller faktiskt!
Bild
Bild
Bild
Sen fick vi bryta för kvällen för det började bli sent, men nu är den ju rätt långt kommen i alla fall :smile: Den börjar se lite naken ut nu :mrgreen:
Bild
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

RoXa

#11 » 00:59:22, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande kämparglöd! :buga:

Jag hade nog redan gett upp när bordet skulle av :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Hidsmekolek

#12 » 06:36:24, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Blir nog en trevlig maskin!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fosson

#13 » 08:32:48, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbart att se, kämpa på!
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

torbjorn_forsman

#14 » 08:58:47, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Jag vet, men det verkar inte funka på denna datorn :sad: trycker jag Ctrl+F5 så händer inget annat än att skärmen mörknar då det är F5 knappen som har den funktionen :sad:


Jag hade förut en laptop där man fick "andrahandsfunktionerna" på funktionsknapparna om man inte höll in Fn samtidigt. Det visade sig att det gick att ställa om i bios så att funktionsknapparna blev normala, dvs man fick hålla ner Fn om man ville ändra ljusstyrka, stänga av wifi eller liknande.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#15 » 09:52:43, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du råkar inte ha någon läsbar märkbricka på skruvstycket som syns på de första bilderna? Har ett likadant under överhalning...

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se