Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Sajo UF-53, Min första fräs!

73 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Verktygsmakaren

#61 » 13:42:43, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det går framåt, funderade ett tag på om gängan hade blivit undermålig och du hade fått göra om de själv. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner



HVA59 (trådstartaren)

#62 » 00:15:56, 02-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja sakta men säkert framåt :myzsko:

Nejdå, gängorna blev jätte bra, är mycket nöjd :thummar: Har bara inte fått tummarna ur med övrigt!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#63 » 01:10:44, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, fick nån timme med fräsen i går kväll. Tänkte att jag skulle få ihop lite mer rena delar så jag snart kan få ihop den, men lyckades göra fler baksteg än framsteg...

Störde mig plötsligt på att den läcker olja från matningsväxellådan, så bestämde mig för att försöka åtgärda det... Det innebär att börja demontera baksidan av fräsen :vissla:
Bild
Bild
Där är lagom kletigt av oljeläckage som all världens smuts fastnat i..
Längst ner sitter den mekaniska kylpumpen, den snurrar, men är urkopplad och ersatt av en elektrisk pump, så antar att något är fel med den...

Bild
Bild
Bild
Stora remskivan var lätt att ta av. Under den sitter kåpan till matningens drivning. Drivningen är en kedja som löper i oljebad från ingående axel ner till växellådan. Jag tror detta är den enda Sajo modellen jag sett med kedjedrift till matningen? De äldre har ju remdrift, och de nyare har separat motor i knäet...

En spännande sak var att det verkar läcka olja där remhjulet ska sitta, oljan slungas upp med kedjan, och sen är där ingen packbox runt axeln, utan bara nåt som liknar nån sorts labyrint tätning? Undrar hur man ska kunna få det tätt?

Bild
Bild
Bild
Kylpumpen ur, skulle vara lättare att rengöra med den ute tänkte jag... Tänkte tagit ur motorn med, och tvätta ur den då den är lite geggig, men den ser tung ut, och är säkert eländig både att lyfta i och ur själv, så det kanske jag hoppar över... Den snurrar fint och låter inget så den är nog inte dålig i alla fall.

Bild
Bild
Bråkade länge med hur jag skulle få ut kedjan, förstod det bara inte, men till sist visade det sig att den var delbar, bara det att den inte hade vanligt lås, utan där är en extra grov länk som man bara kunde peta ur med en skruvmejsel :klia: Känns lite konstigt.

Bild
Bild
Bild
Var tight att få ut kedjan, även om den var rätt slak. Kedjan är visst gjord av CEJ! Synd att man inte verkar kunna spänna kedjan för den är slak så den ligger emot botten av kåpan...
Under drevet satt skruvarna som höll fast kåpan.

Bild
Bild
Lyckades skada en STEFA tätning som satt i kåpan, men denna var nog inte orsaken till läckaget, då den inte var styv.

Kom inte längre än så. Är lite osäker nu. Gissar på att oljeläckaget antingen kommer från den där mysko labyrint tätningen, och sedan rinner ner längs kåpan, och längs undersidan av växellådan. Eller att det läcker i tätningen där växellådan sitter bultad mot fräskroppen. Kan också bero på att växellådan visst var fylld med ungefär dubbelt så mycket olja som där skulle vara :klia: Svårt att veta. Velar lite på om man ska våga chansa och plocka av växellådan eller inte.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

bmrobban

#64 » 02:27:14, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att det har suttit en avkastare innanför labyrinttätningen som är tight mot huset och kastar bort det mesta av oljan?
Utan den kanske inte labyrinttätningen orkar avleda all olja?

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

JengaPRO

#65 » 10:54:17, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att kedjan är sliten och därav slak? Känns som det kanske är idé att byta när du ändå är där och grejar. Då kan du såklart åka på att byta även kedjehjulen.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Mattias Petterson

#66 » 14:28:05, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ur motorn och tvätta allt, lika bra att fixa allt nu när du ändå håller på.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

HVA59 (trådstartaren)

#67 » 00:22:12, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Kan det vara så att det har suttit en avkastare innanför labyrinttätningen som är tight mot huset och kastar bort det mesta av oljan?
Utan den kanske inte labyrinttätningen orkar avleda all olja?


Det är helt klart en bra tanke, det hade nog kunnat hjälpa en hel del, men där finns inget annat där enligt sprängskissen jag har, och där får fysiskt omöjligt plats med någon form av avkastare... Det är väldigt trångt, bara precis på millimetern att man kan få dit och isär det...

Troligtvis är kedjan sliten ja, även om den nästan behöver vara det för att kunna monteras/demonteras känns det som :klia:
Kedjehjulen ser fina ut tycker jag, lika så kedjan egentligen, men den har väll klart sträckt sig lite de senaste 69 åren :mrgreen: Det är även där attans så trångt, tål nästan inget slapp i kedjan förän den ligger mot botten på kåpan. Och inte finns där nån spännare heller... Men ja det får kanske bli en ny kedja i alla fall.

Okej då jag får väll göra ett försök att få ut motorklumpen, hade ju absolut varit bäst...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#68 » 00:29:00, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till förresten, Shell Vitrea oil 75 vad kan det motsvaras av för olja? Oljan till spindelväxellådan ska vara "Shell Vitrea oil 31" vilket jag har fått för mig ska motsvaras av hydraulolja 46 ungefär, men till övriga växellådor/snäckväxlar står det Vitrea oil 75. Antar att det måste vara en rätt mycket tjockare olja? Till övriga oljepunkter som gejder mm står det Vitrea oil 41, skulle det kunna tänkas vara lämpligt med en gejdolja 68 ungefär där?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Janson1

#69 » 07:36:35, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror rent allmänt (jag har en liknande fräs själv) att man kan ta viken motorolja eller hydraulolja som helst till det mesta. Långsamma rörelser, lite tjockare olja, snabba rörelser, tunnare olja. Däremot så undviker jag fett på bordets upplagringar för dels fastnar skiten värre och dels kan bordet "lyfta" lite vid snabba rörelser. Man kan se det om man planfräser en topp...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#70 » 07:39:36, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foresten, jag ser att du har kedjematning till bordsväxellådan, jag har en kilrem (ej heller omspännbar) som ligger halvskyddad. Jag tror kedja är bättre?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Verktygsmakaren

#71 » 09:50:32, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är slacket på undersidan eller ovansidan? Om det är på undersidan (motorn snurrar medurs) räcker det nog med att sätta en glidskena i kåpan. Är slacket på ovansidan kommer väl kedjan bara träffa kåpan när maskinen är avstängd och då kan det väl kvitta. Men en glidskena hjälper nog till ivfsh.

Är av den åsikten att om det fungerar ska man inte pilla i det, visst motorn kan vara skitig men den fungerar så lägg din tid på annat än att lösa något som inte är ett problem.

2 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Ivar Risslén

#72 » 10:26:07, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shell Vitrea 75 den fick nytt namn engång till Vitrea Oil 320 och den har ersatts med Shell Morlina S1 B 320. https://www.lubefinder.com/range/shell-vitrea.html
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

HVA59 (trådstartaren)

#73 » 23:11:57, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja din var väll en UF48 Janson, de är ganska lika i bordet och knäet i alla fall verkar det som. Denna har som sagt kedjedrift, vilket jag tror den är ensam om bland Sajos modeller. Kedja slirar ju inte, men annars är det nog inte mycket bättre. Jag tror dock min har en lite mer utvecklad matningsväxellåda än din, vilket ju är en fördel :smile:

Låter ju rimligt med tunnare olja till spindelväxellådan än till de andra, som boken säger. Fett hade denna fräsen fått smaka på rejält i många år, vilken gegga :uupps: Blir en diet på bara olja hädanefter :thumme:

Vad jag förstår så verkar hydraulolja med viskositeten 320 motsvara ungefär motorolja SAE 50-60 eller Växellådsolja SAE 90 ungefär, då borde det funka med något liknande troligtvis? Kanske borde se upp med additiven bara då där är snäckdrev av brons i drivningarna :klia:

Verktygsmakaren har helt rätt, tänkte inte ens på det själv, men när spindeln snurrar i normal riktning så lyfter kedjan och går inte emot kåpan, är endast när man kör bakåt som den kan ligga emot, och det är nog inte så farligt då det mest verkar nött på färgen i kåpan, inte nåt nämnvärt i godset nu när jag tittade närmare.

Jag hade lite samma tanke om motorn, lite rädd att pilla sönder den, men iof hade det nog inte skadat med en rejäl tvätt av den, den är rätt ingrodd :myzsko:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se