Plötsligt händer det!
Har inte skrivit nåt på ett tag för det har inte hänt så mycket i mitt tråkiga liv, men nu helt plötsligt blev det nyköp!
Har funderat ganska länge på att skaffa maskiner som svarv, fräs, mm, för till de gamla maskiner jag håller på med är ju tillverkning av delar som inte går att få tag på ovärderlig. Var lite på g med att köpa en VDF E3 svarv, men det blev inte av pga avsaknad av verkstad för tillfället... Svarv har alltid känts som en viktigare maskin att ha än en fräs. Båda kan man göra mycket med, men fräsar brukar generellt vara betydligt dyrare både i inköp och verktyg/tillbehör än en svarv enligt mig, så tanken på att köpa fräs har inte varit nån prioritet precis. Men rätt vad det var hände det ändå!
Så detta är då alltså en Sajo UF-53 från 1955, och nej, det är inte felskrivet, det finns faktiskt en modell som heter UF-53, fast de verkar inte ha tillverkats särskilt många.
Den har stått intryckt bortglömd i ett mörkt hörn i svetsverkstan på mitt jobb så länge jag jobbat där. Troligtvis var detta en av de första maskinerna som köptes in när företaget startade 1964, tillsammans med en liten Örn-svarv. De senaste 40 åren säkert har den bara använts som horisontalfräs för att fräsa radier i ändarna på två rör, och numera gör vi inte de detaljerna längre så fräsen har bara stått.
Här är några bilder på den precis när jag hämtat ut den från svetsverkstan till nya delen av fabriken! Ursäkta den dåliga kameran och röran i bakgrunden...
Lite synd att jag inte tog en bild där den stod i svetsverkstan, den såg verkligen miserabel ut där!
Syns dåligt på bilderna hur fruktansvärt skitig och geggig den är. är nog inte rengjord de senaste 40 åren...
Modellen UF-53 verkar vara en ganska udda fågel, vad jag fått höra så tillverkades nog inte så jättemånga av den modellen, vilket ju inte är så bra när man letar delar och info om den...
Vad jag kan förstå så är det en föregångare till UF-54 serien. Denna har maskinnummer 61. Kroppen verkar vara så gott som likadan som UF54, likaså växellåda och spindeln. Men allt annat skiljer. Bordet och knäet verkar vad jag kan se vara likadant som på de gamla UF-48 fräsarna. Matningsväxellådan har samma funktion och utväxlingar som UF54, men sitter på sidan av kroppen med ett stag genom kroppen till vredet som sitter på andra sidan maskinen... Överarmen verkar vara helt unik för denna modellen...
Hur den här fräsen är i skick under all smuts, spånor, och gammal rutten skärvätska återstår väll lite att se, men för vad jag betalade för den så TROR jag det var en hyffsad affär nästan oavsett skicket Jag är väldigt glad över att ha köpt min första fräs bara!
Stämplade ut tidigt igår bara för att få lite tid att kika på fräsen, och jodå, visst kommer där fram lite färg under smutsen! Likaså kommer ganska hyffsade gejdrar och andra grejjer fram när man putsar noga
Z och Y axlarna var låsta, och har nog inte varit använda på väldigt länge, men jag försökte rengöra och smörja så gott jag kunde. Dock märkte jag att där började framträda små fina repor på Y axelns annars släta fina glidytor när jag kört den fram och tillbaka några gånger. Verkar vara gott om spånor och gammal kylvätska som letat sig in i bordet och knäet under åren, samt att det verkar som den som kört maskinen inte förstått hur man smörjer den och tryckt alla nipplar fulla med fett istället för olja... Så det är bara att börja riva ner!
Bordet av som steg 1. Det var ju inte så svårt! Notera att fräsen börjar bli grön igen med
Bordet av!
Under bordet... Tror inte jag behöver överdriva med att jag har kretat ur mer än en halvliter gammalt fett och spån bara härifrån
Gejderna är inte i nyskick kanske, men inte så dåliga heller vad det ser ut i alla fall. Maskinen är ju trots allt nästan 70 år gammal.
Fick av överfallen till muttrarna och kugghjulen, men funderade länge och väl på hur jag skulle få ut skruven och dess "paket". Växelföraren till matningen satt ju ivägen så det inte gick att lyfta uppåt...
Denna fräsen har ställbara automatiska urläggningar av matningen på alla axlarna, vilket är både ganska lyxigt och lite ovanligt tror jag? Fick plocka ner den till X axeln för att se om man kunde få av växelföraren på nåt sätt. Insåg då att lilla huset till urläggningsklackarna har spruckit på något sätt verkar inte göra något funktionsmässigt men kan ju kanske vara ett bra första arbete när fräsen är genomgången att fräsa ett nytt sånt hus
Insåg till sist att jag är dum i huvet, för det är ju trots allt en skruv, så klart man kan gänga ur skruven och sen plocka resterande delar en och en
Kugghjulen och växelklackarna ser jättefina ut, ser nästan nya ut under allt fett! Muttrarna till skruven däremot... Gängor finns där, men de är väldigt tunna och slitna. Som synes så har gängan nästan tryckts ur muttern
Muttrarna går att sätta ann från utsidan på denna fräsen vilket är rätt kul, men vilket verkar ha missbrukats rätt hårt på denna maskinen... När till och med gängan på skruven som driver snäckmuttern som man ansätter med är sliten så har det använts rejält! Var iof nästan inget vändglapp allt när jag provade
Skruven till bordet verkar dock vad jag kan se fin, kan inte se nån tydligt förslitning, så dessa muttrarna kanske får hänga med ett tag till ändå...
Grejjerna ur...
Fick loss rotationen på bordet med, samt tog loss "hållarna" under Y axelns gejdrar... Hittade dock en tråkig överraskning.
3 av 4 låsningar till bordsrotationen är avdragna... Det är en sorts excenter som nog kanske är härdad med... Jäklar vad de måste ha dragit åt bordet
Borde vara samma som till Sajo UF-48 som ju är en lite vanligare modell, så om någon har delar från en sån, eller en som ska skrotas så söker jag sånna!
Nu kommer vi till problem nr 1. Jag vet inte hur jag ska göra för att få av den övre delen av knäet. Alltså delen över Y axelns gejdrar Jag vet inte hur Y axelns mutter sitter fast i överdelen. Undrar hur man ska göra för att komma vidare? Tänkte att man kunde komma åt och lossa från ovansidan om man lyfte av sviveln med X axelns gejdrar, men jag kan inte få av den heller... Undrar hur den sitter fast? Har skruvat loss allt jag kan se nu som kan hålla den fast Det enda jag kan se som håller den är de 4 låsningarna vars axlar är av på 3 av dem. Men låsningarna går inte att dra ut då de slår i bordet om man försöker ta de uppåt...
Eventuellt så följer de bara med upp om man lyfter alltihopa, men vet ej. Har privat att lyfta för hand som det är nu, men hände inget... Kan ju vara så att det bara är att lyfta upp, och att det bara är olja och fett som suger fast den, men har inte vågat lyfta med trucken än eftersom jag inte vet om den sitter med skruvar underfrån eller inte.
Eventuellt kan man kanske plocka av denna växellådan på sidan av knäet och komma åt muttern därifrån? och sen separera sviveln från undersidan när den redan är av?
Jag fick av ett av skyddslocken bakom bordet så man kan se ner i knäet lite, men ser inget sätt att komma åt muttern därifrån... Kollade även underifrån men kan inte se upp där heller... Å andra sidan så ser i alla fall kugghjulen, skruvarna, och övriga delar i knäet även de riktigt bra ut förutom att de behöver rengöras en del, kan inte se nåt slitage alls
Så jag hade varit väldigt tacksam om någon kunde tippsa mig om hur man får bort bordet, eller vad den mellandelen nu kallas! Tror som sagt det är samma som på UF-48, så om någon har plockat ner en sån nån gång kanske de kan hjälpa mig?