Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hur fungerar längdmatningen på olika svarvar?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 13:26:59, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar hur olika soters längdmatningssystem fungerar. På de flesta svarvar jag vet om så finns det matning med skruvgänga och mutter, sen finns ett system där man har ett spår i skruven som driver en snäckskruv som i sin tur driver sadeln mot kuggraden som finns för den manuella matningen.

Men hur funkar system där det finns en separat drivaxel? Jag antar det finns flera sorter. Jag är intresserad att veta hur de fungerar... Så förklara gärna hur det funkar på er svarv om ni har nåt sånt system. Eller länka till nåt matnyttigt om ni vet om. Behöver få lite mat på benen här för ett ev. projekt till egen svarv.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#2 » 15:03:25, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm nästan alla modeller jag tittat på nu verkar fungera på samma princip. En snäckväxel som med drev kopplas till kuggstången... Funkar de alla på samma sätt, finns inget annorlunda men snillrikt system som bara nåt tyskt geni/dåre skulle kunna komma på.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Sunne

#3 » 22:39:09, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns dom som gör egen elektrisk.

Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

DennisCA (trådstartaren)

#4 » 05:27:15, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp det är ditåt jag lutade. Fast enklare, ingen encoder eller sånt ännu, bara en motor som ska driva ett skaft. På min svarv finns det endast halvmuttrarna för längdmatning och det är jag trött på, muttrarna börjar bli slitna också.

Har planer på att fixa nya muttrar men vill inte fortsätta på samma vis med längdmatningen. Det finns dock inget rum på framsidan för en sån mekanism, men på baksidan är det mycket rum. Så tanken är att lägga ett drivskaft som drivs av en vindrutetorkarmotor på baksidan och koppla mot baksidan av sadeln istället, finns redan monteringspunkter så man kunde slippa undan med minimal åverkan på svarven, några skruvhål bara på baksidan.

Så därför undrade jag vilka sätt det fanns att göra mekanismen som överför kraften och vad det fanns för sorts designer där ute på det. Men det verkar inte vara nån bredd i de lösningarna, snäckväxel, spårskaft och kuggrad är det som gäller. Han i videon har inte samma problem som mig dvs det saknas en mekanism i sadeln för att överföra kraft förutom halvmuttrarna, han kan komma undan genom att montera en motor på den existerande skruven och nyttja det som finns från fabriken redan. Jag vill dessutom inte göra nån inverkan på originalsystemet utan behålla det, så allt jag gör ska vara nåt som kan tas bort sen och svarven funkar som från fabrik.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

David, Luleå

#5 » 09:22:53, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om du blir klokare på denna. Men den här liraren plockar isär sin och man kan ana hur det funkar.



Den undre sexkantstången driver längd och tvärmatningen. Ser ut att vara någon typ av snäckväxel som sen driver dreven så att den matar/driver på samma kuggstång som när man handvevar den. I det andra läget växlar man bara om drivningen till tvärmatning på halva farten.

Halvmuttern är ett system i sig själv, men kan inte användas när de andra matningarna är aktiverade.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

DennisCA (trådstartaren)

#6 » 10:14:50, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp det är igen samma princip som de övriga jag sett. Det är då också samma princip jag kommer få bygga enligt. Det blir att sådär grovt fundera ut hur det ska se ut där bak.

Blir förmodligen en rundstång med spår och inte en sexkantsstång, beror på vad som är enklare att få tag i. Elmotorn får driva stången direkt då den redan är nedväxlad. Också en egen kuggrad som monteras på baksidan. Tror det borde gå att tillverka så det blir två par skruvhål på baksidan av ramen som är den totala inverkan på svarven. Finns redan skruvhål att montera i baksidan av sadeln, som annars används för en "steady rest". Det trixigaste blir att fundera ut en enkel och pålitlig koppling. Kanske en friktionskoppling.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

David, Luleå

#7 » 10:36:19, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för svarv du ska bygga om?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

DennisCA (trådstartaren)

#8 » 11:32:06, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexvalter VF-118:
Bild
edit: Bilden föll bort

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ja-bond77

#9 » 12:16:30, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En polare har med en rullkedjeloop typ cykelkedja som snurrar kontinuerligt framför ramen/bakom förklädet. Hastigheten och riktning sköts med vindrutetorkarmotor. Inkoppling sköts manuellt med en spakkontrollerad "klämma" kring rullkedjan. Man kan ju tänka sig två spakar också, en andra som klämmer på andra delen av loopen så det matar bakåt...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se