Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hjälp.... Erik Eriksson Junior Verktygsmaskiner Torshälla. Servus 150 M/M Snabbsvarv

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Mr_Emil (trådstartaren)

#1 » 12:36:11, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alla

Jag har blivit med svarv. Dock finns det att göra på den. Jag gissar att förra ägaren låtit släden krocka med chucken. Resulterat i att spindelnosen och chuckplattan skadades något (Nu fixat)
Men också att något i Nortonlådan är snett.

Svarven hos förra ägaren
Bild

Så långt jag kommit

Bild
Bild
Bild


Jag skulle jättegärna hitta en manual till denna. Jag har här på Maskinisten hittat flera men de verkar vara lite nyare än min.
Är det någon som har eller vet var någon finns så är jag intresserad. Extra bra om det även finns renoveringsmanual och framförallt då till Nortonlådan.


Tacksam för all hjälp

Väl mött
/Emil
Mr_Emil
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:43, 15-09-2017
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



oler

#2 » 10:46:14, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att du kan använda dokument för Sv150. Varvtal, hastigheter och reglage på spindel, norton ser ut att vara samma som på min av senare modell och då är ju troligt största skillnaderna i design och kanske någon dimensionering. Vad är det som är "snett" i nortonlådan?
"Renoveringsmanual" kan nog bli svårt. Det brukar stå lite grunder i användarmanualen eller kanske i reservdelskatalog om du hittar det. Bruka då handla om uppställning, invägning, smörjinstruktion och underhåll samt förhoppningsvis lageransättning.
Maskinhandlare har ibland lite arkiv med dokumentation för äldre maskiner. Du kan ju kolla runt lite och se om du kan få/köpa en kopia i så fall.
Jag var i kontakt med ett företag för ca 10 år sedan i något ärende angående min maskin. TKM service i Torshälla.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se