Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Tillverka M30 gänga på en Blomqvist BSN 600 svarv.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

sacconio (trådstartaren)

#1 » 17:02:33, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Jag ska försöka att gänga en M30 gänga på en axel. Men...Får inte ihop det med Nortonlådan och dreven. Maskinen är en Blomqvist BSN 600.

Finns det nån vänlig skäl som kan förklara hur jag ska gå till väga. Har funderat på att köpa ett gängsnitt, men dom var inte direkt billiga, och särskilt inte för att användas en gång.
sacconio
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:37, 10-10-2013
Ort: Götene
Sverige
Maskin: Metallfräs M&Z VF 600, Blomqvist svarv BS 600



X-IL

#2 » 12:11:18, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju maskinen rätt vanlig men jag har ingen och inga bra bilder på armlängds avstånd. Men kortfattat, du letar upp gängstigningen i tabellen på maskinen (3,5) och kollar hur Nortonlådan skall ställas för att det ska bli rätt. Sen kan du lägga i halvmuttrarna och snurra chucken för hand ett varv och mäta att släden rör sig rätt längd (kan vara bra att köra en bit först för att ta upp backlash i mekanismen). Rör den sig inte rätt så kolla igen att du ställt Nortonlådan rätt, enligt en bild på nätet skall det vara A1 och med 28kuggs drivhjul, 127-100 kuggs mellanhjul och 56kugg på ingående till Nortonlådan.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se