Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Gänga med Blomqvist-svarv

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Bjurs (trådstartaren)

#1 » 09:56:44, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska till att gänga med en blomqvist med norton-låda. I dom tabeller jag hittat så ska jag använda 24ans drivhjul. Ska det drivhjulet gå mot 127 drevet eller mot lyran som går från spindeln? Och 56 drevet ska gå mot 100 drevet?
Bjurs
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:34, 20-02-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



oler

#2 » 16:58:00, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser det ut i tabellen? Kan ju finnas olika alternativ för montering på lyran.
Eftersom du har ett 127 drev med i transmisionen tolkar jag det att du ska gänga en metrisk stigning och att svarven har tum gänga på skruven.
Sitter alla dreven efter varandra på lyran? I så fall är det bara första och sista drevet som avgör utväxling, resterande fyller ut avstång. Men du skriver att du ska ha 24 drivhjul, vilket då sitter vid f/b slaget, 100 drevet på nortonlådan? Har jag förstått rätt?
Kvar finns då 127 och 56, vilka skulle kunna parkopplas (på gemensam axel). Dom kan nog bara sitta med 127 drivet av 24 och 56 driver vidare på 100 i det fallet eftersom 127 är större i diameter. Sen har ju troligen nortonlådans växelval betydelse vidare. Bild på tabellen hade underlättat. Har själv bara arbetat med Blomqvist utan nortonlåda.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

X-IL

#3 » 15:45:38, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

127 och 100-drevet sitter nog på samma axel, så 24-drevet på spindelaxeln, mot 127-drevet, 100-drevet mot 56 som sitter på ingående axel i nortonlådan. Detta förutsatt att vi gissat rätt att det är en metrisk gänga du ska skära i svarven.
Kollar man t ex denna tråd: Gängtabell Blomqvist med nortonlåda så ser man att du antagligen vill slå en 0,3 0,6 0,75 1,2 1,5 eller 3mm stigning, stämmer det? Det finns ju också en skiss på skylten hur dreven sätts.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se