Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Frågor angående lastgammal svarv!

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

kingfreddie (trådstartaren)

#1 » 10:31:48, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en svarv som jag inte riktigt kommit loss till att fixa med.. men har några frågor, om vi börjar med denna bilden (OBS TRYCK PÅ BILDEN FÖR ATT SE HELA PROBLEMET!):


Bild

Jag undrar om det är en backväxel men när ja försöker koppla in den så är den bara låst, kan det vara att den behövs tas av om smörjas in och fixas till? Eller är det nåt annat?

Bild

Sen verkar motorn vara nyare än frysen.. nån som har en blekaste aning vad det är för fräs? Finns inga märkningar förutom motorn.

Bild

Lite större bild från framsida.

Bild
Bild

Dessa 2 bilder visar en växel för att höja arbetsorder.. men kraftöverföring har förstörts på nå sätt, tror den vinklade metallbiten har förvrängt lite...

Bild

Och där är bild från vänstra sidan. Hoppas nån kan ge mig nån råd..
Ja jag vet, köp en ny! Hade jag gärna gjort! Men svårt att hitta en som går in genom en vanlig 800mm dörr och som är programmerbar, för annars e de inte mycket lönt att lägga pengar på de.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



torbjorn_forsman

#2 » 22:27:00, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande motorn så är den definitivt tillverkad efter 1989, sannolikt 1996 eller senare.
Motortillverkaren VEM ligger ju i östra Tyskland, f d DDR. Hade den varit från tiden innan återföreningen, så skulle företaget inte ha varit ett GmbH utan ett VEB (Volkseigener Betrieb), det skulle ha stått Made in GDR på den, och inte minst skulle det ha funnits hänvisning till en TGL-standard, inte DIN-standard.

CE-märket infördes i början av 90-talet och ersatte äldre godkännandemärken (t ex S-märket i Sverige och VDE-märket i (väst)Tyskland). I Sverige började det användas 1996, Tyskland kan ev ha varit något år tidigare.

Den grå/gröna strömbrytaren/motorskyddet ser ut att ha 1960-70-talsstuk, även den säkerligen 40 år nyare än resten av maskinen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#3 » 08:19:25, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en reduktionsväxel. Kopplar du bara in den kommer du som du märkt låsa hela drivningen. Det ska finnas en frikoppling i form av en sprint eller liknande som kopplar loss det främre kugghjulet från plattremsskivorna.

Sen är det ju en fräs, inte en svarv...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se