Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Schaublin som behöver riktas

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

BengtER (trådstartaren)

#1 » 07:03:52, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en Schaublin 102N-NM på jobbet. Tyvärr är den inte helt inriktad, dubben träffar spindeln lite för lågt. Förslag på vad jag kan göra för att få den rak?

Den är så klart gammal men den är köpt ny på 70-talet och har aldrig gått industriellt. Vi är en institution på Linköpings universitet. Men det syns att prismorna är mer slitna framme mot spindeln än längre bort så det kan vara att prismorna lutar. Men en annan möjlighet är att den står snett för lokalen är ombyggd med nya golv och sedan är svarven bara släppt dit igen helt utan avvägning.

Min gissning är att det vore klokt att börja med att väga in den. Men hur gör jag det? Vattenpass på bädden som vilket bord som helst?
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.



X-IL

#2 » 07:42:18, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ju ingen roll att svarven står i våg eller ej, bara båda prismorna är parallella så att inte bädden är twistad. Men med synligt slitage på prismor/gejdrar så är det nog där du har svaret. Hur mycket för lågt träffar dubben? Har ni tillgång till riktstav (alignment bar) så går det ju att avgöra om det beror på att fronten på dubbdockan sjunker när den kommer nära spindeln eller om det är dubbdockan i sig som är sliten på sina glidytor, mest troligt en kombination av båda. Men kolla också att det inte sitter nån grad/smuts/spåna under bakre delen av dubbdockan som får den att nicka.

Jag tror inte riktigt på teorin att bädden har antagit formen av en korkskruv men det är klart att ni ska börja med att kolla att gejdrarna är parallella. Det görs ju lätt med ett maskinpass tvärsöver, som inte behöver visa att det är i våg, bara det visar samma överallt.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Verktygsmakaren

#3 » 08:22:01, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick söka på modellen och det är ingen stor svarv :smile: Tveksamt att den skulle kunna vrida sig pga att den inte står plant men det är aldrig fel att maskiner står i våg. Låter tufft att den skulle vara uppsliten men jag kan ställa upp och ta över den om det kniper :blinkis:

Min stora svarv har samma fel, men det är inget som går att göra något åt. Förvisso bara några tiondelar så det borde gå att kompensera med centreringen i sida. Trots detta konar den inte mer än några hundradelar på 150-200mm oberoende på var dubbdockan står.

Maskinvattenpass på prismorna, möjligen med passbitar som distanser för att passet ska liggande på plana ytor är väl det normala sättet.

Med en indikatorklocka på en axel i spindeln och en dorn i dubbdockan så ser du snabbt om det är en förändring av höjden beroende på var dockan är. För att ta bort möjligheten av kast så kan man ha en klocka till på släden som visar hur illa axeln med klockan eventuellt kastar.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

BengtER (trådstartaren)

#4 » 08:39:31, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag älskar ju denna svarv, verkligen skön att köra. Oftast kan jag leva med felet men ett moment jag gör regelbundet är att borra upp biopsinålar och då är det hög precision. För att träffa precis i mitten måste jag nu istället montera borret i en hållare och justera in höjden manuellt. Vet inte hur mycket fel det kan vara men någon tiondels mm åtminstone.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#5 » 08:41:32, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:Med en indikatorklocka på en axel i spindeln och en dorn i dubbdockan så ser du snabbt om det är en förändring av höjden beroende på var dockan är. För att ta bort möjligheten av kast så kan man ha en klocka till på släden som visar hur illa axeln med klockan eventuellt kastar.


Fattar inte riktigt hur du menar. Orkar du förklara lite till? :screwy:
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

HVA59

#6 » 09:08:59, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtER skrev:
Verktygsmakaren skrev:Med en indikatorklocka på en axel i spindeln och en dorn i dubbdockan så ser du snabbt om det är en förändring av höjden beroende på var dockan är. För att ta bort möjligheten av kast så kan man ha en klocka till på släden som visar hur illa axeln med klockan eventuellt kastar.


Fattar inte riktigt hur du menar. Orkar du förklara lite till? :screwy:


Bild
Nåt i den stilen :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

BengtER (trådstartaren)

#7 » 09:34:26, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaaa, nu fattar jag! Klockrent! (Obs ordvitsen).
Tackar så jättemycket. Här ska mätas!
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

Verktygsmakaren

#8 » 11:07:32, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis min tanke :smile:

Du behöver ingen dorn om du låter klockan mäta direkt på pinolen (tror jag den kallas) i dubbdockan men en vippindikator är nog lättare att använda.

Du kan även passa på att mäta ev centrumförflyttning på dubben när du låser den i pinolen. Min Emco flyttar dubben några hundradelar mot mig beroende på hur hårt jag spänner.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se