Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Stegborr prisvärd med kvalité?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 21:46:43, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca 25 år sedan fick jag två stegborrar via jobbet, den mindre gav jag bort till en elektriker i Polen, kraken stod och borrade cirklar med en 5mm borr och filade sedan upp det för att passa kabelförskruvningar, många hål blev det...
Tror faktiskt att jag aldrig sett en sådan glad elektriker igen.

Nåväl den andra borren går upp till 30mm och jisses vad den fått bekänna färg genom åren då jag gjort mer än få hål i 8 till 15 mm tjockt stål med den. Oftast upp till 25 eller 30 mm.

Den börjar bli trött och jag känner att det är ett måste i lådan så vars köper man en vettig stegborr idag för en vettig peng?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Dexxas

#2 » 22:00:41, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stegborrar har jag förlängt livet på med en kapskiva i rondellmaskin,lägg skivans sida mot sidan i det frästa spåret i stegborren och putsa skäreggen i stegborren,blir som ny igen....?
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Stridis2

#3 » 23:15:47, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte super-duper-kvalité, men jag måste erkänna att jag blev mycket positivt överraskad när jag köpte på Lidl. :uupps: Kostade inte 200 kr ens för tre olika, mer troligt runt hundralappen. Trodde de skulle hålla max fem hål men kört kanske 50 i 1,5 mm plåt utan att märka någon skillnad alls. Har även kört i så grovt material att steget inte gick helt igenom utan jag var tvungen att köra från båda sidor för att få ett cylindriskt hål.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Anders.B (trådstartaren)

#4 » 23:49:58, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Stegborrar har jag förlängt livet på med en kapskiva i rondellmaskin,lägg skivans sida mot sidan i det frästa spåret i stegborren och putsa skäreggen i stegborren,blir som ny igen....?

Jag med, resultatet är förvånansvärt bra.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Sparkz

#5 » 00:00:40, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en Ironside-sats till jobbet. Tre-skäriga och ganska långa steg så dom klarar ganska tjock plåt. Plus lite udda storlekar.
Funkar, men inte riktigt nöjd med hur dom skär. Iofs jobbar jag mest i rostfritt...

Hur som helst får man ju tänka på skärhastigheten, den ökar snabbt med diametern
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 00:46:50, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om man ska använda stegborrar i stålplåt, MÅSTE man använda bra skärvätska eller skärfett, hur långsamt man än kör. Det är länge sen jag försökte använda stegborr i rostfritt, men den blev inte långlivad trots all försiktighet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se