Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Slitstarkt friktionsmaterial, variator borr/fräs

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

X-IL

#16 » 14:04:20, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ja, det går bra. Tänk dock på att små billiga frekvensomriktare bara kan leverera 3 x 230 V till motorn, så om du har trefasmotorer avsedda för matning med 400 V måste de gå att koppla om till 230 V. Standardmotorer med 6-polig plint i kopplingsdosan går att koppla om, men om det är frågan om en inbyggd specialmotor i en maskin är det inte lika säkert att det går.
Om man kör en 400 V-motor på 230 V så fungerar den men den blir svag, man får ut max 1/3 av märkeffekten.

Nja, idag får man till och med 230-400 VFDer för under 2000kr, och 400-400 för under tusenlappen, om man kan tänka sig att handla på AliExpress eller liknande ställen.
Dawah, jag är ingen expert men har hyfsad koll på grejerna, och du vet var jag finns (roso9509).
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet



Dawah (trådstartaren)

#17 » 01:48:31, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för era tips och hjälp! Nu lutar jag helt åt att först göra ett test som det är, bara göra rent och putsa av mkt försiktigt. Om det inte fungerar önskvärt så blir det nog en annan axelkoppling och varvtalsstyrning på motorn istället. Får fundera ut lämplig koppling i så fall, som slirar lagom lätt för att inte sabba något senare i kedjan.

Här är en bild på märkylten som sitter på motorn:

Bild


Och här är bilder på motorerna till svarv och borrmaskin, vilka i så fall gärna skulle få funka på samma frekvensomvandlare. Verkar det rimligt? :klia:

Bild
Bild
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#18 » 08:17:36, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla ligger ju relativt nära varandra i effekt men två av motorerna har högre hastighet (2 polsmotorer).
När man tar en VFD i bruk ska man fylla i en massa parametrar som effekt, poltal, bromstider, accelerationstider osv. Det finns många som gör som du tänker, att bara byta vilken maskin som är ansluten till VFD:n, men det finns nog möjlighet att det kan leda till problem med larm från omformaren eller (mer osannolikt) motorer som inte mår bra. Jag vet inte om det är nåt mer än eventuell hastighetsangivelse som regleras på poltal i VFDerna.
Det finns också en hel del som säger att gamla motorer inte klarar av VFD-drift över tid då isolering och jordning inte är gjorda för att klara de förhållanden som blir, men jag har aldrig hört talas om någon som bränt en motor pga att de anslutit den till en VFD.

Personligen skulle jag dock försöka få igång variatorn i första hand, och sen köpa två små billiga VFDer att sätta på de andra maskinerna. Ibland hittar man VFD på tradera för runt 500kr, eller som sagt, sprillans nya för 5-600kr i de här effektklasserna. Det man också ska betänka är att om man har andra motorer eller förbrukare på maskinen så kanske det är en jättedålig idé att sätta VFD på inkommande spänning, du vill kanske inte varvtalsreglera kylpump eller matningsmotorer, eventuella transformatorer kan också bli onödigt varma vid andra frekvenser/spänningar. Ytterligare en aspekt på framförallt svarvar är att du helst inte ska koppla bort motorn under drift från VFD, dvs du "kan inte" slå back eller stoppa motorn på svarvens vanliga reglage, med otur eldar du VFDn, men mer sannolikt kommer den att stoppa och säga att ingen motor finns ansluten. Det här löser man iofs ganska enkelt med att styra VFDn från svarvens vanliga reglage, men det försvårar ytterligare tanken med en VFD för flera maskiner.
Jag vill bara för säkerhets skull påpeka att allt ovan bygger bara på saker jag läst på nätet, hört om, provat mig fram till själv osv, jag har ingen formell teoretisk kunskap på området. Det finns säkert felaktigheter men då hoppas jag att nån annan kan hoppa in och rätta upp.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#19 » 10:29:39, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asea-motorn verkar vara enbart Y-kopplad för 380 V enligt typskylten, så om man kör den på en riktigt enkel och billig 230 V frekvensomriktare kommer den som sagt inte att få full effekt. En möjlighet är om det går att hitta nollpunkten för Y:et i lindningen, koppla isär den och göra motorn fast D-kopplad istället.

En CE-märkt frekvensomriktare borde egentligen ha tillräckligt filtrerad utspänning för att inte transienterna ska ställa till några problem för motorn (transienterna orsakar också radiostörningar, det är därför föreskrifterna för CE-märkning lägger sig i saken). Men tillverkarna av billiga frekvensomriktare brukar lösa problemet genom att skriva finstilt i manualen att det krävs ett yttre filter och/eller skärmad kabel mellan omriktaren och motorn för att CE-märkningen ska gälla.

Ett alternativ till slirkoppling är ju att ställa in en strömbegränsning i frekvensomriktaren så att motorns maxmoment begränsas på det sättet.

Rent allmänt brukar det vara så att asynkronmotorer blir bäst i fyrpoligt utförande (alltså märkta med omkring 1400 r/min för 50 Hz). Tvåpoliga motorer (2800 r/min) blir känsliga för osymmetrier (typ krokig axel, dåligt centrerad rotor, ojämna magnetiska egenskaper i statorplåten) och får mer tendens till oljud och för den delen att de magnetiska krafterna drar rotorn i sidled så en liten osymmetri blir värre av fjädring i axeln och motorn kanske börjar "fälta", dvs att rotor och stator skrapar mot varandra. Och motorer med fler än fyra poler brukar få sämre verkningsgrad och effektfaktor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#20 » 10:47:44, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån slirkoppling är det väl inte...
Men när det är sagt så är ju frågan hur variatorn egentligen funkar...?
Är det nåt sånt här kanske:

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Dawah (trådstartaren)

#21 » 23:50:38, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt med ett sånt här forum! Stort tack för all input!
Bra poäng med fler förbrukare som ev inte gillar VFD:n. Just i den här maskinen finns det faktiskt en motor till, i övriga maskiner bara motorn som förbrukare. Men den är det ju ändå rent allmänbekvämt skönt att slippa flytta kablar hela tiden också! :) första försöket blir som sagt rengöring och återmontage. Småbarn och livet i övrigt gör att garagetiden blir mer begränsad än man skulle vilja, men jag uppdaterar här när jag väl fått ihop den:)

1 person gillar det här inlägget.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se