Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Fräsmaskin går varm

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

HVA59 (trådstartaren)

#1 » 14:39:32, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fräsmaskin på jobbet, den ända hyffsat bra fräsen för den delen, har problem med vertikalhuvudet av "Huron" typ. Sånt med dubbel svivel...
Den går väldigt varm i huvudet tycker jag, tänkte inte så mycket på det i början, men innan jul körde jag en detalj som krävde högsta varvtal (2000 rpm) och redan efter en 5-10 minuter blir huvudet riktigt varmt, efter 10-15 minuter kan man inte hålla handen på det utan att bränna sig. Jag tycker det är alldeles för varmt. Låter dessutom ganska högljudt ifrån det :klia:
Där finns ett antal fetnipplar på huvudet, och eftersom det ofta varit väldigt dåligt med smörjningen av maskinerna här förr (läs aldrig...) så gav jag den en del fett i nipplarna, upplever att den blev något tystare, men tycker också att den blivit något varmare sedan det.

Jag undrar lite vad som kan vara fel, vad är det som gör att den blir så varm? Behöver inte vara att man kör på max varv heller, det räcker att man kör på en 2-300 varv ett tag så blir den rejält varm.
Finns inga bra smörjföreskrifter i instruktionsboken, men antar att "lite fett i varje nippel" borde vara ganska rätt?

Fräsen är en ganska tidig(60-tal?) italiensk Sachman bäddfräs, modell "R", så fräshuvudet är inte exakt lika som en Huron men av samma typ...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...



PerJohansson

#2 » 14:44:55, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även vara tvärtom, att det är för mycket fett i den som orsakar varmgång, särskilt om fettet är gammalt.

Ta isär, inspektera, tvätta rent, inspektera igen, byt ev. dåliga delar, fetta in sparsamt.

3 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

MrCrankyface

#3 » 14:57:00, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt vertikalhuvud gick väldigt varmt, vid isärtagning så var det knökfullt med fett.
Sen på vissa maskiner kan även förspänningen justeras, vill du köra höga varvtal så får man släppa lite på den.
Är den för hårt spänd blir det rejält med värme oavsett.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

tortap

#4 » 17:36:02, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att det ska vara fett då? Vissa nipplar ska ha olja på min fräs.

4 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Frogish

#5 » 23:48:04, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att det ska vara olja och inte fett i nipplarna. Om inte manualen säger fett?
På min Prvomajska är det olja till nipplarna, även dom som ser ut som fettnipplar.

2 personer gillar det här inlägget.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HVA59 (trådstartaren)

#6 » 00:21:53, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det ska vara fett, vet ju att det nästan alltid ska vara olja i nipplar på verktygsmaskiner, men just vertikalhuvud brukar ha fett har jag fått för mig? I alla fall Sajo... Det står inget om smörjning alls i instruktionsboken till denna i princip vilket är ganska tråkigt, men då där inte verkar vara några tätningar i vertikalhuvudet så antar jag att det borde vara fett?

Jag har med funderat på om det kan vara överfullt med fett, vet att de som hade den innan inte hällde i en droppe olja/fett i onödan i maskiner, men det är ju iof en gammal maskin så med åren samlar det kanske på sig en del...
Är lite orolig för att plocka isär huvudet med, verkar inte vara helt enkelt... Samt att jag är lite nojjig för att ändra lagerförspänningen, hur vet man vad som är "lagom"?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Verktygsmakaren

#7 » 18:25:09, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det ska vara fett eller olja får vara osagt men min gissning är att du inte har några större problem att dela huvudet och hitta felet.
Chefen ska bara låta dig göra det på arbetstid.

Jag har som du vet en Huron och med den manual och sprängskisser hela maskinen. Det kan inte skilja så mycket på hur huvudet är uppbyggt.
Vill du ha en kopia är det bara tjoa till så fixar jag en sådan. Manualen är på franska med ett maskinskriven häftad A4 översättning liggandes bredvid, så den gör sig inte så bra i PDF.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Frogish

#8 » 19:01:22, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite flyt kanske de kan skicka en manual till er?
https://ffg-ea.com/en/brand/sachman/
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface

#9 » 20:04:55, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen lite tumme-pekfinger och full reservation för att jag inte är någon frästekniker/industrimekaniker...
Börja dra åt med ganska lite förspänning dvs bara dikt an, använd mätklocka för att se så glapp försvunnit.
Se till så du masserat in fett i alla lager om du rengjort dom.
Kör igång maskinen på lägre varvtal och låt gå i ~5-10 minuter. Kolla temperatur och se hur det sköter sig.
Om temperaturen är OK så höj varvtalet, vänta och mät.
Kan du nu köra maxvarv och spindeln är sval så kan du nog kosta på dig lite mer förspänning.
"Tumregeln" för det fräshuvud jag är van vid('universalhuvud' som går att rotera i 2 leder, dock gammal variant) är att 40-50*C ska inte vara några problem.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

nimbus

#10 » 20:22:39, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade ett värnamo huron huvud på mitt första jobb. Kommer ihåg att det blev väldigt varmt när man körde på max varv 2500rpm. Men det gick så år efter år
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

HVA59 (trådstartaren)

#11 » 00:24:37, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo du har ju en fin Huron Verktygsmakaren, tänkte på det med :smile: Det är inte exakt likadant huvud exteriört men väldigt likt, gissar att det är typ samma invändigt. Vad smörjer du din med? Jag har en 5-6 nipplar, men i de papperna jag har står det inget om smörjning, står bara en halvriven lapp med benämning av olja till gejder och växellådor innanför en lucka på maskinen... Det är konstigt för jag tror jag har ganska kompletta papper på maskinen annars, till och med elschema och vissa sprängskisser. Förvisso på Italienska, men med google translate kan man haka sig fram hjälpligt i nödfall :mrgreen:

Jag har faktiskt redan hört av mig till dem angående smörjschema Frogish, för ett bra tag sedan, men fick aldrig nåt svar tyvärr :sad:

Låter vettigt om förspänningen :thumme: Som den är nu så är den nog spänd hårt nog i alla fall, för den fräser fint, ger i regel bra finish. Men kan ju klart vara vettigt att prova att lossa. Förvisso verkar det ju som att jag kanske är lite mesig med temperaturen, men denna blir nog minst 50 grader, kanske 60 med, har ju inte mycket att jämföra med förutom en Sajo Duomill, den kan gå hela dagen utan att huvudet blir mer än lite ljummet, men den är nog förvisso rätt mycket mer sliten än Sachman fräsen är med.

Jag får väll lägga fram förslaget att riva ner huvudet, blir säkert nerslaget ändå, är "kör tills det rasar" principen lite för ofta, men hade känts bra att veta att den mår bra ju, så vi får se :thumme:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

MaChrill

#12 » 03:03:54, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inge glapp i det, behöver du ju inte riva ner det, om du inte kör en serie på 600 bitar som måste vara färdigt. Jag har samma problem som du har, men jag använder min typ 2 ggr per år, den blir inte varmare för varje år....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Verktygsmakaren

#13 » 11:16:15, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tittat i manualen.

Den är på tyska vilket är lättare att förstå än franska så jag ska kanske scanna den och dela med mig av den.
Får erkänna att jag har ungefär samma arbetssätt som dina chefer gällande underhåll, jag kör tills det kärvar eller uppstår något missljud och då är det dags för underhåll. :generadsmily:

Huvudet på min fräs är fettsmord, har väl tryckt i fett en eller två gånger sen den köptes (1990) men det fungerar som önskat ännu.

Det finns en utförlig beskrivning med bilder på hur man delar huvudet i manualen, dock för morse 4 kona varianten vilket gjort att de som översatte manualen hoppade den delen, min maskin har ju ISO50 kona så då behövdes inte den sektionen tyckte dom. Det behövs några avdragare men det verkar inte speciellt svårt.
Jag förstår mer hur man ska göra när jag tittar på den delen i manualen än vad jag fattar av översättningen som bifogats nedan. :smile:

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

torbjorn_forsman

#14 » 12:07:47, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips i sammanhanget:
Ett bra sätt att lära sig att någorlunda läsa teknisk text på ett helt främmande språk (t ex finska, franska eller italienska) är att bläddra/läsa i någon bok i ungefär samma ämne som är flerspråkig med parallella kolumner på olika språk, av vilka man begriper åtminstone något. T ex gamla Citroën reservdelskataloger, instruktionsböcker för Peugeot från 70-80-talet, servicemanualer för Salora tv-apparater från 80-talet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#15 » 13:16:24, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan prova att backa ur fett genom fettnipplarna, ett fyllt lagerhus är väldigt onödvändigt, när fettet inte kan ta vägen någonstans, prova med öppna nipplar vid nästa körning.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se