Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Träsvarv - byggsats

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

lv_101 (trådstartaren)

#1 » 12:49:45, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick ta över ett projekt från en granne. Det är en Kramper träsvarv som har legat nerplockad i delar ett antal år, gissar 10. En dansk gjutjärnspjäs från 60/70-talet som väger in på 215kg. Jag har kommit fram till att den nog är komplett och håller på sätta ihop den. Men jag vill funktionstesta motorn först. Någon har byggt en kontrollbox med fram/bak/stopp. Bör jag kolla något där innan jag kopplar in den förutom att kolla så att alla sladder sittar som dom ska ? Motoraxlen snurrar fritt för hand, inget glapp, men det känns lite som att nått lager inte är 100% friskt, lite lager(o)ljud. Kan tyvärr inte läsa typbrickan, kan endast se att det är en Siemens.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 15:55:53, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den har legat varmt och torrt hela tiden så är det nog inga problem, men har den legat fuktigt till kan det vara idé att lossa gavlarna på motorn och låta den ligga på ett varmt ställe (t ex ovanpå värmepannan) några dagar så att lindningarna får torka upp ordentligt innan du lägger spänning på den.
Ha den inkopplad via jordfelsbrytare vid första provkörningen, är det ett jordfel i lindningen så är det bättre att JFB löser på en gång och talar om den saken, än att motorn fortsätter gå trots jordfelet tills det förvärras så att lindningen brinner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lv_101 (trådstartaren)

#3 » 17:22:05, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jordfelsbrytare finns, och jag testade precist nu att koppla in den och det fungerar. Den snurrar åt båda håll utan att lösa ut JFB, och stoppar med stoppknappen. Svårt att vardera hur den låter, tyst är den ju inte. Men ett lagerbyte i framtiden borde väl inte vara ett omöjligt jobb det heller.
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se