Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Fräs, någon seom vet fabrikat på denna fräs?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Dawah

#16 » 09:56:37, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för input! Ska se om det går att skrapa bort lite färg och hitta en typskylt samt försöka lista ut hur den är kopplad. Den funkade i alla fall att köra utan att jordfelsbrytaren bröt. Och den brummade inte märkbart, lät inte dåligt på något vis faktiskt. Den gick ganska tyst å fint. Märkte att det började lukta bara :???:
Ska undersöka mer och kommer säkert upp fler bilder här! ;)

W16,5 verkar helt rätt! Rackarns, jag som sålde några sådana för ett tag sedan eftersom jag inte hade någon användning av dem :huh:
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



nimrod_pro

#17 » 20:58:39, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ev. en motor som jag skulle kunna skänka bort som nog skulle passa. Behöver dock kolla att den går då den legat i kollegans ladugård x antal år.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Dawah

#18 » 22:41:36, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahh, det vore ju fantastiskt snällt i så fall! :hurra:
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dawah

#19 » 00:27:32, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat lite snabbt nu. Lyckas inte hitta någon typskylt på motorn. Enda stället jag kunde urskilja en skylt under färgen visade sig vara bara tillverkare. Omöjligt att få bort färgen utan att sabba skylten, men visst ser det ut som AEG? Vilket Torbjörn gissade tidigt i tråden - imponerande! :buga:

Bild

Sen har jag fruktansvärt dålig koll på el. Men efter lite googlande så gissar jag att den är D-kopplad? Och om det nu är 400V 50Hz borde den varit Y-kopplad?
Kablaget är riktigt ruttet för övrigt. Men inte borde det kunna varit kortslutet i kabeln, utan att säkringen gick?
Röd kabel verkar vara jord, vilket det ser ut som även vid motorskyddet. Om nu inkommande kabel stämmer, den verkar lite fräschare i alla fall.

Säljaren hävdar att ”elektrikern” kopplat ur motorn för att dom skulle dela maskin och stativ och få ut den genom porten.
Men om jag fattat Y-koppling rätt verkar det inte troligt att den blivit D-kopplad av misstag, när man kopplade in motorn igen?

Bild
Bild
Bild
Bild
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#20 » 10:25:27, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn är gjord för 400/230 V (eller äldre dylika är förmodligen märkta 380/220 V), så ska den vara Y-kopplad då den matas från ett svenskt 400/230 V-nät men D-kopplad då den matas från ett 3 x 230 V -nät (typ "fältspänning" från militära elverk eller vissa nät i Norge och Spanien, 3 x 230 V försvann från allmän eldistribution i Sverige i början av 90-talet men kan ev fortfarande finnas internt på en del industrier och sjukhus).

Om den däremot är gjord för 690/400 V, som motorer tänkta för Y/D-start brukar vara, så ska den vara D-kopplad då den matas från ett svenskt elnät.

Prova att koppla om motorn till Y-koppling och se om den går bra då.

Och avskaffa den gamla söndervittrade och eltejpade gummikabeln så fort det går!

Ett bra sätt att få fram övermålade typskyltar (om de är övermålade med vanlig lackfärg, inte tvåkomponent) är att dränka in en papperstuss med thinner och lägga på skylten, täck över med t ex gladpack så att thinnern inte kan avdunsta, vänta några timmar, sen brukar det bara vara att torka bort färgen. Originalfärgen på typskylten tål oftast thinner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dawah

#21 » 13:12:02, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för vägledning!! Ja, kabeln ska jag byta innan jag startar igen. Säljaren hade köpt den ur ett dödsbo, så den är inte använd på ett tag. Är ju möjligt att det var 3x230V där den användes tidigare. Jag byter kabel och provar Y-koppling samtidigt som jag håller tummarna :)

Bra tips för att avlägsna färg! :thumme:
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dawah

#22 » 00:27:32, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt! Det verkar ha varit el-kopplingen som var bekymret. Nu har jag provat att ändra till Y-koppling (samt nytt kablage, det gick inte röra vid det gamla utan att isoleringen föll sönder fullständigt).
Har kört den en stund (längre än första gången) och inte tillstymmelse till att den blir varm. Inget oljud heller.
TUSEN TACK! för hjälpen!! :hurra:

4 personer gillar det här inlägget.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#23 » 08:09:08, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen! Kul att höra.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#24 » 10:07:27, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips: Nu när vi inte vet vad som står på motorns typskylt, ställ ner motorskyddet så långt det går utan att det löser vid normal drift.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dawah

#25 » 01:52:32, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips, tack!
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se