Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Frågor om verktygsslip / tillbehör

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Dawah (trådstartaren)

#1 » 00:54:56, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett verktygsslipsprojekt jag grejat med ett tag. Maskinen heter Pedersen USL (har skapat en annan tråd med fråga om samma maskin, men denna fråga är tänkt att vara lite mer allmänt ställd).

Hursomhelst, maskinen köptes som objekt/projekt eftersom den hade vält vid tidigare lastning. Har fått ordning på det mesta stora nu, men inser ett grundläggande problem jag inte riktigt tänkt på. Spindeln/axeln verkar ha fått sig en kyss när den välte och är nu skev. Jag tror att det mesta av problemet sitter i ”delen som sitter längst ut”, vad kallas denna? Dorn?
Dvs den svarta delen med blank kona och gänga på, i bilden nedan (i vidare text kallar jag den för dorn):
Bild

Ute på konan kastar den ca 6 tiondelar(!) Längt inne vid kåpan kastar det ca 1 tiondel, vilket troligen innebär att det dessvärre inte endast är dornet som är krokigt.

Jag har många funderingar, så jag numrerar för att lättare hålla isär dem.

1: känns dornet igen? kan det vara samma sort på olika maskiner? räknar inte med att enkelt kunna hitta reservdelar/tillbehör till den här maskinen. Vet inte var jag skall leta eller vad grejerna heter exakt, jag har hittills inte hittat något som är i närheten i alla fall.

2: gissning på hur dornet sitter fast mot axeln? Gängad (i så fall höger/vänster?), kona, krymp?
Bild

3: vågar man chansa med att prova att rikta den hjälpligt? Min tanke var att i så fall sätta typ en bit brons eller liknande i skruvstycket och sen köra spindeln samtidigt som man sänker ned hela portalen och helt enkelt tvingar ner dornet mot bronsbiten och förhoppningsvis riktar den hjälpligt. Omöjligt? Risk att man sabbar annat, lager etc?
Jag har tänkt att det räcker att få den hjälpligt rak, och sen istället riva av slipskivan innan man börjar slipa, vilket gör att skivan sedan inte kastar mot arbetsstycket… rimligt eller helt fel?

4: en annan tanke är att vända på hela spindeln. Det sticker ut en axelände i andra änden också. Denna kastar (bara?) en hundradel cirka. Men gissar att den är avsedd för annat egentligen. Kan bli svårt att få fast ett dorn här kanske? Gissar att det behöver bli något egendesignat i så fall…

Bild
Bild


Mycket funderingar. Om någon orkat läsa tar jag tacksamt emot åsikter, tips och idéer! :smile2:
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#2 » 01:02:43, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte tänkt att man har 2 olika typer av slipskivor monterade samtidigt , 1 på varje ända så snurrar man bara på huvudet när man behöver den andra?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Dawah (trådstartaren)

#3 » 01:49:29, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahhh! Så kan det absolut vara. Kollade en gammal broschyr jag hittat, och där har dom onekligen slipskiva monterad på båda sidor i olika exempel. Perfekt!! :grin:

Känns axeländen igen från någon annan maskin? Kan jag hitta något dorn som passar rakt av tro? (Stora änden dia 22 och lilla ca 16mm).
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dawah (trådstartaren)

#4 » 09:39:28, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är bilderna från broschyren för övrigt, på första bilden sitter skivan där min maskin är krokig.

Bild
Bild
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fragels

#5 » 13:17:37, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att det sitter en spindelförlängare på din maskin som är krokig. Med lite tur är själva spindeln oskadad.
Eftersom den spindeln utan förlängare är försedd med kilspår tror jag att båda sidor är högergängade. Kilen ser till att slipskivan på ena sidan inte kan snurra upp sig själv.
På maskiner utan kilspår brukar det vara vänstergänga på ena sidan.
Kan du se om spindelförlängaren har något kilspår?

Mycket gissningar men kanske någon hjälp...
Fragels
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:54, 24-07-2012

Dawah (trådstartaren)

#6 » 01:21:18, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input! Jag tar tacksamt emot även gissningar! :smile2:
Ja jag tror också att det är en förlängare. Men jag blir inte klok på hur den sitter fast. Grejen är också att spindeln går att köra åt båda hållen nämligen. Men kanske att det stod i manualen att den alltid skall köra åt ena eller andra hållet när man använde förlängaren… ser inget annat riktigt vettigt alternativ. Ifall det skulle vara kilspår även där så behöver den nästan vara krympt på? Annars går det inte låsa den axiellt?
Förlängaren är försedd med nyckelgrepp (vilket iofs också kan behöva användas för att fästa slipskivan). Men jag behöver få dit något med kil i andra axeländen för att ha någonstans att hålla emot.

Bild
Bild
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#7 » 08:11:06, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte nåt spindellås som du kan trycka in för att låsa axeln?
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Dawah (trådstartaren)

#8 » 09:39:28, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mekaniskt vad jag hittat, men kanske elektriskt? Det har jag inte ens tänkt på, ska se om det finns någon sådan möjlighet
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#9 » 10:09:56, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara mekaniskt är min tanke.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

smv

#10 » 19:04:18, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle också tro att det finns någon form av spindellås för rotationen.

Trist att ge beskedet men det låter inte så bra om spindeln är så pass krokig. Även "bara" en hundring är rätt mycket kast på en slipmaskin.
Att lyckas rikta spindeln med metoden beskriven kommer inte fungera. Man kan rikta axlar med hjälp av press men återigen, en slipmaskin har ett väldigt litet kast i spindeln från början så att lyckas återställa så att det blir bra känns inte helt enkelt.
Frågan är också hur spindellagren mår efter en sådan smäll?
Det hjälper föga att riva en skiva som sitter på en krokig spindel. Vibrationerna kommer bli synliga i ytan du bearbetar.

Har du mycket tillbehör till maskinen? Isåfall är det nog enklare att hitta en annan maskin eller sälja de separat. Verktygsslipar utan tillbehör är ganska begränsade.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

MatsH

#11 » 00:17:42, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte den här slipen det inte skickades med tillbehören till ?
Vet att det skrevs en tråd om att en ursprungliga köpare hade lastat tillbehören först.
Sedan fick slipen säljas igen som ett repobjekt p.g.a att den hade vippat/ skadats vid efterföljande lastning.

Som det skrivs i tidigare inlägg : det är ingen lätt uppgift att rikta axeln.
Men jag tror det går. Kommer man i närheten av någon tiondel i kast kanske det finns marginaler för att slipa in resten ?
Det viktiga är att den inte kastar i sina lagerlägen. Är det så blir jobbet mera omfattande.

Kan dorn och axel vara pressade ihop ?
Öschötte -guschelov. :cool:
MatsH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:42, 16-04-2010
Ort: Skänninge, Östergötland
Sverige
Maskin: Storebro combi-mill.
Emco maximat 10.
Jacobsen verktygsslip.
Jula bandsåg/kap.
Husqvarna 450.
Jonsered 2045 & 420.
Suzuki DL-650 V-Strom
Suzuki GP 125

Foton

#12 » 07:40:06, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att man kan låsa axeln genom att köra in en stång i hålet som syns i mitten längst till höger i första bilden? Rotera axeln sakta med nyckel tills låsstången hoppar in och låser. Bara en gissning...
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Dawah (trådstartaren)

#13 » 11:25:06, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, det stämmer. Alla tillbehör gick tyvärr till den ursprungliga köparen. Jag har skruvstycket samt motor med 3-backschuck att sätta på bordet för rundslipning. Men inget alls mer tyvärr. Har försökt få tag i ursprungliga köparen men inte lyckats. Auktionsfirman får av förklarliga skäl inte lämna ut uppgifter. Jag har också insett att mycket av värdet sitter i just tillbehören, eller i alla fall kombination maskin och tillbehör. Nakna maskiner går ganska billigt har jag sett.
Hursomhelst, jag har inte gett mycket för denna maskinen, däremot har jag redan lagt ganska mycket jobb på den så jag ska försöka lite till :)

Jag skall försöka få bort dornet, göra rent ordentligt på båda sidor och mäta upp båda sidorna lite mer noggrant för att se vart jag står. (Hade hoppats att en hundradel var ganska bra. Men mätte å andra sida bara med en digital hundradelsklocka också, utan att se efter ordentligt hur ytan såg ut. ska kolla med en tusendelsklocka på ren yta).

Ahh! Det där hålet skulle kunna va nåt, hade för mig att det var ett gängat hål för infästning men ska prova att sticka in något där:) funderade på om det kan vara pressat men jag tror att tanken är att man ska kunna ta loss dornet enkelt. Det som gör mig lite fundersam bara med gänga är att motorn går att köra åt båda hållen.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dawah (trådstartaren)

#14 » 00:35:00, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, de små hålen var inte någon spindellåsning. Jag tror att jag får fixa något att montera i andra axeländen och hålla emot.
Men kastet på den andra änden var faktiskt lite bättre än jag trodde. Det var ett litet hack i axeln vilket kan vara vad jag mätt på senast. Nådde inte att mäta med min tusendelsklocka, men med en analog hundradelsklocka så var det bättre än en halv hundradel i alla fall, uppskattningsvis 2-3 tusendelar.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#15 » 08:25:48, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt broschyren finns ju spindelförlängarna med både höger och vänstergänga, så jag tror att de bara är pågängade. Oavsett bör det gå att låsa spindeln på nåt sätt, men jag hittar inget på bilderna.

EDIT: För att slippa Scribd och deras usla interface samt förmåga att ta betalt för sånt som är gratis på andra siter så finns broschyren här:
https://skydrive.live.com/?cid=547fe296 ... D561F!2386
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: noften och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se