Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Lagerlägesrenovering, arborrning

90 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

nordsjöklättrarn

#16 » 10:07:14, 03-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

såg att york har ett liknande men lite mer utvecklat. automat matning och gradering när man ställer skäret så man vet hur mycket man ökar.

även större maskiner med hydrauliska motorer.
http://www.yorkmachine.com/
kan inte svara på priset men jobbar man med det kan man väl ta rätt bra betalt för ett sånt jobb ute på plats?
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor



Andreas B

#17 » 00:08:50, 04-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, så det är samma verktyg både hos Martinsson och ledlager.se
Det innebär ju att det bara finns ett svensktillverkat verktyg.

Visst bör man fundera en extra gång innan man köper ett sådant verktyg från tex kina. Man vill ju att det ska vara smidigt att få tag i bl.a. nya skär, för det lär det väl gå åt. Men ett pris att jämföra med är ju intressant

Men ni som redan har ett verktyg, vad använder ni för borrmaskiner till det?

Vad kan man räkna med att man får för tolerans på ett hål?

1 person gillar det här inlägget.
Andreas B
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:46, 26-06-2006
Ort: Sävsjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165 Kubik
MF 135
Hymas 62
Valmet 755

Turbodiesel (trådstartaren)

#18 » 01:34:37, 04-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk även på att det finns andra (längre) stänger & övriga reservdelar att köpa till martinssons moja..


Kör du professionellt är det svårt att motivera pyssel med (eventuellt) undermåliga grejer i timmar,


martinssons har oxå (tror den är med hos ledlager) en något mindre & billigare arborrutrustning, den klarar även mindre hål om det är intressant, småhål är dock enklare att flerskärsborra & brotscha till rätt dimension.


Borrmaskin är inte så noga, körde med en 600W bosch senast, det viktiga (speciellt för större hål) är att den inte går för fort,

Kör gärna med en varvtalsreglerad maskin (som du orkar hålla emot) :lmao:

Det går inte speciellt tungt (beroende på skärdjup) men det är jobbigt i början innan skäret går "fullt"



Precisionen upplever jag som fullt tillräcklig, skärinställningen (med mikrometer) är lite pysslig, ytan håller samma kvalitet som fabrikstillverkat, förarbetet med rätt uppspänning har stor betydelse.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mora

#19 » 22:26:46, 08-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen bommen är ju lös.
Den svarvade jag enkelt i (min) maskin.
Samma sak som när den tillverkades
mora
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:25, 01-12-2011
Maskintyp: Ej angivet

psau

#20 » 16:06:38, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Kollade pris på Alibaba prylarna och de ville ha $1800 per set FOB Xiamen så det är samma pris som du köper det för lokalt i Sverige frakt ej inräknad.

/Peter
psau
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:20, 12-04-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1502RD

bengt jansson

#21 » 10:12:24, 16-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en större maskin hos samma leverantör.
Köper man inte 100 enheter så blir det inte så billigt

Automatic Boring Machine.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

S-A

#22 » 08:21:32, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Tänk även på att det finns andra (längre) stänger & övriga reservdelar att köpa till martinssons moja..


Kör du professionellt är det svårt att motivera pyssel med (eventuellt) undermåliga grejer i timmar,


martinssons har oxå (tror den är med hos ledlager) en något mindre & billigare arborrutrustning, den klarar även mindre hål om det är intressant, småhål är dock enklare att flerskärsborra & brotscha till rätt dimension.


Borrmaskin är inte så noga, körde med en 600W bosch senast, det viktiga (speciellt för större hål) är att den inte går för fort,

Kör gärna med en varvtalsreglerad maskin (som du orkar hålla emot) :lmao:

Det går inte speciellt tungt (beroende på skärdjup) men det är jobbigt i början innan skäret går "fullt"



Precisionen upplever jag som fullt tillräcklig, skärinställningen (med mikrometer) är lite pysslig, ytan håller samma kvalitet som fabrikstillverkat, förarbetet med rätt uppspänning har stor betydelse.



Har du gjort noe mer arborrning i det siste? Bilder ? :eat: :eat:
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel (trådstartaren)

#23 » 15:59:36, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer att det arborras med ojämna mellanrum, det har inte fastnat något på bild däremot. Men det är ju inte mycket att se egentligen, har man sett ett hål bearbetas så har man sett alla.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mattias Petterson

#24 » 17:18:20, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det händer att det arborras med ojämna mellanrum, det har inte fastnat något på bild däremot. Men det är ju inte mycket att se egentligen, har man sett ett hål bearbetas så har man sett alla.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Turbodiesel (trådstartaren)

#25 » 15:22:22, 30-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är det lite större småmaskiner det gäller, här en CAT 980 med skuren tapp och uppslitna hål i tiltlänken. Fick byta lagerfäste till borrstången för att kunna köra båda hålen samtidigt, så det ser lite mystiskt ut stundtals.

Hjo hade vad jag förstod slutat att hyra ut (eller sålt) sitt egna verktyg, och denna kund fick mitt nummer istället, lite komiskt då jag precis jobbat någon vecka i de trakterna, och det är inte jättenära hemområdet.

Körde upp hålen tills de blev runda (för expander), svetsade dock i de djupaste spåren ungefär halvvägs i jobbet. Annars hade det blivit alldeles för lite gods kvar. Svetsen tog inte härdning det minsta, det är annars ett allvarligt problem när så sker.

Borrmaskinen bör uppdateras å det snaraste, en bit shims hade osynligt mosat fast sig i godset, när det ställde sig upp blev det totalt tvärstopp. Nåja, smärtan börjar ge sig nu i alla fall, och inget verkar direkt trasigt. :bira:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

24 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#26 » 01:31:13, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gårdagens? borruppdrag, en L50B där tappen mellan tiltcylinder och länk glidit ur åtskilliga gånger, hittills har det gått bra. Bussningsläget i kolvstångsörat var kraftigt ovalt, en dålig bussning fungerade snarare som bromsband än som lager. Låsskruven klipps av så fort tilten belastas lite hårdare.. Denna gången åkte tappen ur något längre innan det blev uppenbart att den tog i lastarens länkfäste, båda öronen blev krökta och vridna, det ena något mer.

Nåja, lite riktning som inledning.. Blev lite nya klossar och hjälpmedel, något vassare stål än "bonnajärn" i denna länkhistoria verkade det som. Gick en bit över 50ton för att vrida tillbaka eländet, 35mm material i länken. Tog en stund att komma in till pressen, behövde truckhjälp vid denna operation.

En 100tons press var inte någon dålig investering med facit i hand, använder den nästan dagligen till små och lite större operationer. Gjutjärnsplattan/underlägget har jag respekt för, men hittills har den inte gått sönder.
Bild
Bild
Bild
Bild

Svarvade till några passande centreringshylsor som hjälp, hålen var alldeles för dåliga för att centrera med konor. Däremot fanns det hyfsat oskadad hålvägg i ett av hörnen. Svarven är lite för stor för småprylar (35x80-85) så en liten chuck blev involverad.
Bild

Centrering med hjälp av de tillverkade ringarna. Här syns det lite otydligt hur dåligt hålet var, 87x90mm mätte det på fräschaste stället, ska vara 85mm
Bild


Bild


Bild

Borrmaskinen är numera utrustad med fotmanövrerat dödmansgrepp. Är inte riktigt sams med den sedan sist.. Jag bör hitta på någon mer finstämd säkerhetsgrunka till den, nu slipper jag i alla fall få hela kabelförrådet upplindat på den innan det stannar.. Telemec är mystiska grejer, bra prylar från Frankrike :uupps:
Bild

En bit på väg, tätningslägena på ytterkanten fick jag inte tillåtelse att göra, så det blev tyvärr inget. Stoppet var inte planerat & kossorna behövde halm, så någon överklasslyx var det inte tal om.
Bild

Även länkens hål svetsades i och arborrades, men då var jag långt förbi det andra dregelstadiet, och det vill vi inte ha på bild.. :vissla:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

29 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pelleplutt

#27 » 22:53:09, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp alltid Martinssons verktyg! Han är ju skitfrän, har sitt på norra Öland och detta är typ det enda han gör. Riktigt trevlig är han med.

3 personer gillar det här inlägget.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

rospigg

#28 » 22:42:32, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nog bara hålla med, då jag beställde grejer från honom till en kompis.
Grejerna kom, men inte kom det nån räkning........ Jag ringde upp Martinsson och frågade om han glömt, missat eller om räkningen kommit på avvägar.
-"Neej då. Jag brukar inte ha så bråttom att skicka räkningar. Den kommer."

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bonde456

#29 » 19:30:17, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har beställt en Mobil arborrningsutrustning nu, den har ett arbetsområde från Ø40 till Ø150 och den längre stången är 1500 mm lång.
I utrustningen ingår även svetsutrustningen så att jag kan svetsa hålet med automatik, ska bli spännande att se när grejorna kommer.
Kikade på Martinssons grejor men det jag beställt är inte jämförbart, den jag har köpt ingår motor och den matar själv.
Måste fixa en ny mig/mag svets nu också då den jag har saknar Eurokoppling så att man kan koppla på slangpaketet.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

tracker

#30 » 20:14:04, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:Jag har beställt en Mobil arborrningsutrustning nu, den har ett arbetsområde från Ø40 till Ø150 och den längre stången är 1500 mm lång.
I utrustningen ingår även svetsutrustningen så att jag kan svetsa hålet med automatik, ska bli spännande att se när grejorna kommer.
Kikade på Martinssons grejor men det jag beställt är inte jämförbart, den jag har köpt ingår motor och den matar själv.
Måste fixa en ny mig/mag svets nu också då den jag har saknar Eurokoppling så att man kan koppla på slangpaketet.

länk ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

3 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se