Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Sajo UF52 -71

145 inlägg • Sida 8 av 10
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

madmagnus (trådstartaren)

#106 » 23:17:23, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle villja byta ut de fyra insexskruvarna som vertikalhuvudet skruvas fast med.
Det är 4 st 1/2 tum UNC, 152 mm långa, 12.9 kvalite.
Har hittat hos näthandlare för ca 15 + moms styck men det kändes lite dyrt :sad:
Anledningen till att jag vill byta är att mina skruvskallar är lite runddragna, så om någon har såna liggandes eller vet var jag kan få tag i dessa lite billigare vore jag tacksam.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341



Grottulf

#107 » 14:56:44, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det lät billigt för att vara styckevis.
UNC och 12.9 är inte supervanligt, så jag skulle inte tveka att köpa.

edit: vart var det ifrån förresten?
Senast redigerad av Grottulf 14:58:40, 21-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

madmagnus (trådstartaren)

#108 » 15:20:20, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår det, såg precis att det försvunnit en nolla.
150 + moms / st ska det stå......

För att ytterligare krångla till det hade jag misstagit mig på vilken gäng det var, visade sig att det skulle vara Withworth WSB. vart fan hittar man såna i Sverige?[/b]
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

Grottulf

#109 » 15:56:17, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

madmagnus skrev:Jag förstår det, såg precis att det försvunnit en nolla.
150 + moms / st ska det stå......

För att ytterligare krångla till det hade jag misstagit mig på vilken gäng det var, visade sig att det skulle vara Withworth WSB. vart fan hittar man såna i Sverige?[/b]


Aha, då förstår jag att du tyckte det var dyrt :sad:
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

mimeck

#110 » 18:18:33, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa dom här. Antagligen inte billigast men det borde bli rätt iallafall.
Dom kanske har begagnade skruvar från en skrotad fräs.

maskin+




Dom här brukar kunna få hem det mesta. Dom kanske kan tippsa om en lämplig firma annars. Vet inte om dom säljer på "postorder".

autotjänst laitis (?) i östersund


En annan ogenomtänkt ide' är att svetsa fast muttrar på bultarna. Man kanske kan sätta på några små brickor på bultarna så dom kommer längre ut. Så att muttrarna går fria mot huvudet om du förstår.

Har inte varit ut och tittat på fräsen men om jag kommer ihåg rätt så skulle det kunna gå.
Senast redigerad av mimeck 18:32:32, 21-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

madmagnus (trådstartaren)

#111 » 18:38:39, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen! firman hade tappat lappen med mitt telefonnummer och väntade på att jag skulle ringa samtidigt som jag inte ville stressa på dom.
Gängan på spindeln är nygjord i mindre dimension och en ny mutter tillverkad, blev som nytt igen.
I kväll när jag lagt familjen påbörjas återmontage.

Bild

Bild
Senast redigerad av madmagnus 18:39:39, 21-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

madmagnus (trådstartaren)

#112 » 23:20:41, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag haft lite kvalitetstid med spindelmek :grin:

Eftersom jag glömde fotodokumentera rivningen tänkte jag ösa på med bilder från återmonteringen, kan alltid vara intressant för någon att se hur spindellagringen är uppbyggd.

Först ut är naken spindelaxel.

Bild

Här har jag lagt dit nedre muttern som drar det koniska lagret på plats.

Bild

Det koniska lagret monteras.

Bild

Bild

Slipad distanshylsa som axiallagret monteras på, nedre lagerbanan på plats.

Bild

Axiallager.

Bild

Övre lagerbanan och hållaren för den på plats.

Bild

Muttern som håller allt på plats monterad med stark cylindrisk fastsättning.

Bild

Innan jag gjorde kväll hann jag penselmåla vertikalhuvudet, tyvärr inte i exakt rätt nyans men det kan jag justera senare om det stör.

Bild

Nu behöver jag en verkstadspress för att montera drevet och översta lagret så det får vänta tills på lördag, då får färgen en chans att torka lite oxå.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

Edis

#113 » 23:31:19, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul att följa! Grymt fina bilder på ett grymt bra jobb!! :grin:
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703

madmagnus (trådstartaren)

#114 » 23:04:59, 22-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskin+ har lagt över reservdelslagret till Conecranes numera och sysslar bara med service och renoveringar.
Pratade med dom i dag och dom har skruvarna jag behöver men vill ha 145 + moms / st.
Det känns lite väl mycket så jag funderade vidare på din andra ide i stället, gjorde ett litet test i dag när jag svetsade fast en ny insexskalle på en stålbult. Ser inte alls så tokigt ut så jag ska testa att svetsa kapa skallarna av M12:or och svetsa dessa på mina tumbultar :thumme:

Bild

mimeck skrev:Testa dom här. Antagligen inte billigast men det borde bli rätt iallafall.
Dom kanske har begagnade skruvar från en skrotad fräs.

maskin+

Dom här brukar kunna få hem det mesta. Dom kanske kan tippsa om en lämplig firma annars. Vet inte om dom säljer på "postorder".

autotjänst laitis (?) i östersund


En annan ogenomtänkt ide' är att svetsa fast muttrar på bultarna. Man kanske kan sätta på några små brickor på bultarna så dom kommer längre ut. Så att muttrarna går fria mot huvudet om du förstår.

Har inte varit ut och tittat på fräsen men om jag kommer ihåg rätt så skulle det kunna gå.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

hoggan

#115 » 01:03:04, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 145:- + moms svetsar man många bultar. Iaf jag :D
Senast redigerad av hoggan 01:03:31, 23-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
hoggan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 29-04-2012
Ort: Övik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

hovbyholm

#116 » 19:07:01, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

madmagnus skrev:Jag skulle villja byta ut de fyra insexskruvarna som vertikalhuvudet skruvas fast med.
Det är 4 st 1/2 tum UNC, 152 mm långa, 12.9 kvalite.
Har hittat hos näthandlare för ca 15 + moms styck men det kändes lite dyrt :sad:
Anledningen till att jag vill byta är att mina skruvskallar är lite runddragna, så om någon har såna liggandes eller vet var jag kan få tag i dessa lite billigare vore jag tacksam.


hör kommer lite bult mvh hovbyholm
http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc=77&k ... +bolt&ect=
hovbyholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:41, 20-09-2011
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: abenne vf 2 MILLING MACHINE

AJAX 8 HORIZONTAL MILLING MACHINE

madmagnus (trådstartaren)

#117 » 00:15:30, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

God afton maskinister.

I dag fick vertikalhuvudet och spindeln följa med på jobbet där jag har tillgång till en verkstadspress mm....
Tyvärr finns inga foton från detta men det jag gjorde var att pressa fast drevet och övre rullagret på spindelaxeln, det speciella med detta är att drevet endast går att få in via den största öppningen (baksidan) samtidigt som man måste lirka in spindelaxeln i huset och palla upp dessa oberoende av varandra för att först pressa ner drevet och sedan trycka upp de nedre lagren i huset..... jaja, lite trixande så var det klart.

Bultarna jag svamlat om tidigare modifierades med påsvetsade millimeterskallar, blev riktigt bra faktiskt.

Avslutade kvällen för en stund sedan med att tillverka lite spån för att kontrollera ytfinish.

Jag låter bilderna tala för sig själv.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vertikalhuvud äntligen på plats, mäter upp verktyget (skaftet på pinnfräsen) visar ett kast på 0,01 mm, Helt OK med tanke på att schucken inte direkt är ny.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är det dags att sova, jobbar i morgon igen..... god natt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

oler

#118 » 00:41:59, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju fint ut vad jag kan se av provfräsningen.
Du har kanske något annat verktyg också att jämföra kastet på spindeln med? Är kastet det samma och på samma ställe om du fäster chucken vriden 180° i spindeln? Då borde du väll kunna avgöra om felet ligger i spindeln eller verktyget. Kanske någon grad eller liten skada i konan?

:off_topic: jag kom att tänka på nu skillnaden före och efter rengöring på din maskin. Vad har du använt för rengöringsmedel. På bilderna från förstasidan är maskinen helt brun av olja? som runnit bland annat ovanför elskåpet på höger sida. Men det verkar du fått bort helt.
Jag har en maskin med liknande ingrodd olja/spånblandning. Jag har provat med bromsrengöringsspray men tycker att det tar dåligt och dunstar innan det hinner verka.
:back_to:
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

madmagnus (trådstartaren)

#119 » 05:55:01, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

oler skrev:Ser ju fint ut vad jag kan se av provfräsningen.
Du har kanske något annat verktyg också att jämföra kastet på spindeln med? Är kastet det samma och på samma ställe om du fäster chucken vriden 180° i spindeln? Då borde du väll kunna avgöra om felet ligger i spindeln eller verktyget. Kanske någon grad eller liten skada i konan?

:off_topic: jag kom att tänka på nu skillnaden före och efter rengöring på din maskin. Vad har du använt för rengöringsmedel. På bilderna från förstasidan är maskinen helt brun av olja? som runnit bland annat ovanför elskåpet på höger sida. Men det verkar du fått bort helt.
Jag har en maskin med liknande ingrodd olja/spånblandning. Jag har provat med bromsrengöringsspray men tycker att det tar dåligt och dunstar innan det hinner verka.
:back_to:


Jodå, jag jag ska mäta mot en bättre referens senare. ett kombifräsdon utan verktyg blir nog exaktare.
Ytan blev väldigt jämn å fin så det ser bra ut.

Maskinen är tvättad med Svinto, det är det enda som fungerar på fasttorkad olja.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

oler

#120 » 09:43:47, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

madmagnus skrev:
oler skrev: :off_topic: jag kom att tänka på nu skillnaden före och efter rengöring på din maskin. Vad har du använt för rengöringsmedel. På bilderna från förstasidan är maskinen helt brun av olja? som runnit bland annat ovanför elskåpet på höger sida. Men det verkar du fått bort helt.
Jag har en maskin med liknande ingrodd olja/spånblandning. Jag har provat med bromsrengöringsspray men tycker att det tar dåligt och dunstar innan det hinner verka.
:back_to:



Maskinen är tvättad med Svinto, det är det enda som fungerar på fasttorkad olja.



Det var ju en bra idé. Det har jag inte tänkt på. Tackar.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se