Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Sajo UF52 -71

145 inlägg • Sida 9 av 10
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

mimeck

#121 » 16:54:26, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

madmagnus skrev:God afton maskinister.

I dag fick vertikalhuvudet och spindeln följa med på jobbet där jag har tillgång till en verkstadspress mm....
Tyvärr finns inga foton från detta men det jag gjorde var att pressa fast drevet och övre rullagret på spindelaxeln, det speciella med detta är att drevet endast går att få in via den största öppningen (baksidan) samtidigt som man måste lirka in spindelaxeln i huset och palla upp dessa oberoende av varandra för att först pressa ner drevet och sedan trycka upp de nedre lagren i huset..... jaja, lite trixande så var det klart.

Bultarna jag svamlat om tidigare modifierades med påsvetsade millimeterskallar, blev riktigt bra faktiskt.

Avslutade kvällen för en stund sedan med att tillverka lite spån för att kontrollera ytfinish.

Jag låter bilderna tala för sig själv.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vertikalhuvud äntligen på plats, mäter upp verktyget (skaftet på pinnfräsen) visar ett kast på 0,01 mm, Helt OK med tanke på att schucken inte direkt är ny.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är det dags att sova, jobbar i morgon igen..... god natt.



Bultarna blev ju skitbra.
Jag hadde tänkt mej att använda vanliga sekkantsmuttrar och om möjligt pressa på dom på bultskallarna och sedan svetsa. Hur lyckades du svetsa så där snyggt?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Alelale

#122 » 18:49:43, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppenbra!

Du gör det väldigt bra och fint!
Förresten så när du har fräsen så "öppet" du har inte funderat på att sätta upp typ plexiglas och skärma av så inte spånor flyger överallt?
Kanske en verkstadstavla åt ena sidan och sen plexiglas mot fräsen så det skärmar av bra och spånorna blir lite omringade.

Bara en tanke.
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

madmagnus (trådstartaren)

#123 » 19:37:01, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Bultarna blev ju skitbra.
Jag hadde tänkt mej att använda vanliga sekkantsmuttrar och om möjligt pressa på dom på bultskallarna och sedan svetsa. Hur lyckades du svetsa så där snyggt?


Tackar! Jag svarvade ur orginalbultarnas sexkantfattning så att en superkort kapad M12:a passade i.
Sedan värmde jag ihop skarven med Tig svetsen utan tillsatsmaterial.
Kratsade av bultarna ordentligt innan svetsning.

Alelale skrev:Toppenbra!

Du gör det väldigt bra och fint!
Förresten så när du har fräsen så "öppet" du har inte funderat på att sätta upp typ plexiglas och skärma av så inte spånor flyger överallt?
Kanske en verkstadstavla åt ena sidan och sen plexiglas mot fräsen så det skärmar av bra och spånorna blir lite omringade.

Bara en tanke.


Jag har oxå funderat över det, anledningen att den hamnade mitt på golvet är att jag upplever att det är svårare att hålla rent vid en maskin som står mot en vägg eller i ett hörn.
Väggarna bakom en fräs brukar se rent förjävliga ut efter en stund, golvet är däremot rätt enkelt att rengöra.
Jag har faktiskt tänkt göra skärmar som du föreslog, antingen i lexan eller aluminiumplåt med magnetfötter så de är lätta att flytta dit de behövs.


Gjorde även ett litet hjälpmedel i dag, jag har saknat en sån här en längre tid men nu är det fixat.
Det är en fettspruta med slang för att komma åt svårtillgängliga smörjställen som dreven i vertikalhuvudet.
Fungerar även utmärkt till att pressa in fett mellan kulor och rullar i lager.
Diametern är 40 mm.

Man kan ju köpa en i plast på närmaste apotek men det är ju roligt att tillverka spån :mrgreen:

Bild

Bild
Senast redigerad av madmagnus 20:01:30, 24-02-2013, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

madmagnus (trådstartaren)

#124 » 23:45:35, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I veckan har jag lagt rätt många timmar på att justera in fräsen, bordet är uppmätt med indikatorklocka i alla ledder och det ser riktigt bra ut.

Däremot fick jag väldigt dåligt resultat när jag körde två paralella överfarter på en testbit, det blev en tydlig kant mellan skären.
För att utesluta att bordet hängde monterade jag indikatorklockan i spindeln, mätningen visade på en minimal nivåskillnad som knappast var felkällan.

Bild

Bild

plockade av vertikalhuvudet för att rengöra alla ytor och slipade försiktigt med en slipsten för att avslöja eventuella upphöjningar.
Monterade ihop allt igen och körde en ny testfräsning med lika dåligt resultat.

Nu gjorde jag som de flesta uppgivna människorna, jag tog till spriten :mrgreen: eller snarare en tom ölburk men ändå.....
2 lager ölschims botade vinkelfelet, om det är rätt sätt att lösa problemet kan man väl diskutera men resultatet blev kanon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

oler

#125 » 17:17:24, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Alla sätt är bra utom dom dåliga" som man brukar säga.

Två lager burkplåt, vad innebär det? 0,2 mm? Är ju faktiskt ganska mycket. Kan det sitta skräp mellan glidytorna där man vrider huvudet? Fattade det som att du rengjorde och brynade mellan vertikalapparaten och maskinkroppen. Men felet kan ju lika gärna ligga i vertikalapparaten.

Testfräste du något liknande innan du delade spindeln när du köpt maskinen? Det felet har kanske funnits där hela tiden?
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

madmagnus (trådstartaren)

#126 » 19:08:46, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag delade vertikalhuvudet från växellådan med, så alla plana ytor är rengjorda och kontrollerade. jag tror att felet är ytan på växeln mot vertikalhuvudet. när huvudet är åtraget i sviveln går det att sticka in ett 0,05:s bladmått på vissa ställen i underkant.
Jag kommer nog att planslipa dessa ytor sen när jag renoverat planslipen så schimsningen är inte en permanentlösning.

Jag testade inte fräsen på det här sättet innan lagerbytet tyvärr men jag har svårt att tro att det är en ny symptom.

oler skrev:"Alla sätt är bra utom dom dåliga" som man brukar säga.

Två lager burkplåt, vad innebär det? 0,2 mm? Är ju faktiskt ganska mycket. Kan det sitta skräp mellan glidytorna där man vrider huvudet? Fattade det som att du rengjorde och brynade mellan vertikalapparaten och maskinkroppen. Men felet kan ju lika gärna ligga i vertikalapparaten.

Testfräste du något liknande innan du delade spindeln när du köpt maskinen? Det felet har kanske funnits där hela tiden?
Senast redigerad av madmagnus 20:57:23, 04-03-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

mimeck

#127 » 20:16:07, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra julen hade jag problem med att få löst bordet på min Sajo UF-52. Se tidigare inlägg.

Bordet och övriga delar låg på verkstadsgolvet i ungefär ett år men i julhelgen eller därikring så rengjorde jag allt och monterade tillbaks alltihop.

Hoppas det blir provkörning före nästa jul.

Tack för alla tipps och råd jag fick.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#128 » 21:42:51, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

madmagnus skrev:
Maskinen är tvättad med Svinto, det är det enda som fungerar på fasttorkad olja.


Håller på och rengör min maskin också. Tog scotchs vita duk och avfettningsmedel, och det fungerar, men man får ju gnida lite. Har precis börjat rengörningen. Men svinto fungerar nog bättre, men blir den repig i lacken efteråt? Tog den vita duken, för jag va rädd att repa. Men det kanske inte är någon fara? Eller lackade du efteråt?
Använde du avfettningsmedel, eller bara vatten, för att få tvålen i svinton att löddra?

Fint jobb du gjort :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mr_majzoo

#129 » 21:59:30, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju bli en riktigt fin maskin. Inte utan att man blir lite avundsjuk :-)
När vi på jobbet rengör maskindelar som är helt ingrodda med skärvätskor, spånor med mera så brukar vi alltid spraya på ett medel som heter Storfix. Iaf heter det så inne i fabriken och det står så på ibc behållarna.
Detta medel löser nog upp all smuts tror jag, samtidigt som det inte verkar vara elakt mot luftvägar o dyl. Luktar inte mkt heller.
Kan vara lite elakt mot färg, i den bemärkelsen att det kan blekna lite.
Men spraya på, vänta en stund och sedan spraya lite till. Sen torka med trasor ev någon borste. :-)
Användarvisningsbild
mr_majzoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:23, 31-10-2007
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 årsmodell -57
MF 33 okänd årgång
Zetor 8011 Crystal -74

madmagnus (trådstartaren)

#130 » 03:05:12, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade spontanshoppa en MAHO MH500 verktygsfräs i dag så nu har jag 2 st Sajo UF52:or till salu om någon skulle vara intresserad. en 71:a och en 77:a med snabbmatning skicka PM eller ring på 0706618218 vid intresse.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

wild

#131 » 14:59:12, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Det blev nog nått missförstånd med hålen men nu är det utrett.

Det var rostigt där inne på min fräs så jag funderar på om det legat vatten/skärvätska där inne. Sprutade in krypolja tills burken var tom.

Nu är det en blandning av krypolja, 5-56 och rost flash. (osäker på namnet men det spräcker rost med kyla).

Det börjar kännas som om gasol vore lösningen.

Tänkte ju inte värma upp till rödglödgat, bara lite lagom.
Kan det finnas nått där inne som tar skada av värme?

Tack för skissen. Jag har förstått i grova drag hur det är gjort.
jag fortsätter kanske mina försök morron.

Imponerande skiss förresten.


Hej mitt bord sitter fast också , på längd matningen, tror att mina killar flyttat sig då en körde på full matning,,
vilket håll skall de ut på om man står framifrån ,,,just nu sticker den ut en bit på höger sid ... //Ronny :screwy: :screwy:
wild
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:09, 22-01-2015
Sverige

lars.lindberg

#132 » 17:06:30, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
När du skriver :
"Den lilla fyrkantskallen på bordets högersida som du funderar över är till för att justera backlash i x-led, det sitter två muttrar på den skruven och avståndet mellan dessa justeras där. "
Ska man skruva flera varv eller är det en excenter funktion?
MVH
Lasse
lars.lindberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:39, 01-09-2015
Ort: Mantorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo VF52 STR & Sterbro GK195

madmagnus (trådstartaren)

#133 » 23:12:39, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

lars.lindberg skrev:Hej.
När du skriver :
"Den lilla fyrkantskallen på bordets högersida som du funderar över är till för att justera backlash i x-led, det sitter två muttrar på den skruven och avståndet mellan dessa justeras där. "
Ska man skruva flera varv eller är det en excenter funktion?
MVH
Lasse


Skruven har endast ingrepp i den ena av två muttrar, om du kan dra skruven flera varv utan att glapp minskar har du antingen utnötta muttrar eller gängpaj på utsidan muttern, gängan som justerskruven greppar i.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

mimeck

#134 » 15:23:29, 06-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

wild skrev:
mimeck skrev:Det blev nog nått missförstånd med hålen men nu är det utrett.

Det var rostigt där inne på min fräs så jag funderar på om det legat vatten/skärvätska där inne. Sprutade in krypolja tills burken var tom.

Nu är det en blandning av krypolja, 5-56 och rost flash. (osäker på namnet men det spräcker rost med kyla).

Det börjar kännas som om gasol vore lösningen.

Tänkte ju inte värma upp till rödglödgat, bara lite lagom.
Kan det finnas nått där inne som tar skada av värme?

Tack för skissen. Jag har förstått i grova drag hur det är gjort.
jag fortsätter kanske mina försök morron.

Imponerande skiss förresten.


Hej mitt bord sitter fast också , på längd matningen, tror att mina killar flyttat sig då en körde på full matning,,
vilket håll skall de ut på om man står framifrån ,,,just nu sticker den ut en bit på höger sid ... //Ronny :screwy: :screwy:


Har du fått löst bordet? Gick det inte att mata i längsled?
Mitt bord gick inte att vrida på. Runt sin egen axel om ni förstår?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#135 » 15:30:36, 06-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

madmagnus skrev:
lars.lindberg skrev:Hej.
När du skriver :
"Den lilla fyrkantskallen på bordets högersida som du funderar över är till för att justera backlash i x-led, det sitter två muttrar på den skruven och avståndet mellan dessa justeras där. "
Ska man skruva flera varv eller är det en excenter funktion?
MVH
Lasse


Skruven har endast ingrepp i den ena av två muttrar, om du kan dra skruven flera varv utan att glapp minskar har du antingen utnötta muttrar eller gängpaj på utsidan muttern, gängan som justerskruven greppar i.


Om det är muttrarna som matar bordet i länglsed som det handlar om så är dom troligen gjorda av nånn gul metall. Den ena har en liten "kuggkrans" runt sej. Den pajjar i kuggarna. Då tar inte justeringsskruven som den ska.

Jag vred om muttrarna lite så nu funkar justeringen bättre. Justerskruven greppar numera mot bättre kuggar men det är en nödlösning. Nya muttrar är SVIIIN DYYYRA så det får bli en långvarig nödlösning för mej.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], jengman och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se