Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Gänga i svarven

94 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

jon anders olsson (trådstartaren)

#1 » 23:18:20, 20-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla, Nu vart den här tråden om gängning i svarven, så de är de som är huvudämnet här!

MVH/Anders
Senast redigerad av jon anders olsson 11:49:26, 26-01-2008, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



daniel.h

#2 » 23:38:04, 20-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tråd :thumme:
Min fråga.
Vilka gängstigningar kan man koppla loss gängningen och alltid komma rätt
när man kopplar in gängningen igen?
Finns det någon tabell för detta eller skiljer det mellan olika svarvar?
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

jon anders olsson (trådstartaren)

#3 » 00:11:24, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel.h skrev:Bra tråd :thumme:
Min fråga.
Vilka gängstigningar kan man koppla loss gängningen och alltid komma rätt
när man kopplar in gängningen igen?
Finns det någon tabell för detta eller skiljer det mellan olika svarvar?
hej, jag får ursäkta om jag är lite trögfattat ibland! :idee: men jag förstår inte riktigt hur du menar... Man brukar ju inte lägga ur gängmatningen förän man har gängat klart en gänga! man backar ju svarven när man gängat så långt in man ska! alla supportsvarvar vad jag vet är de så att lägger du ur gängmatningen så får du "nolställa" vid gängan igen för att den ska hamna rätt! är du ute efter att gänga nåt i en svarv eller? :thummar:

mvh/Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

ja-bond77

#4 » 09:03:15, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, JAO: Är du säker på det där? Alla proffs jag känner kör ju med gängklockan på manulla svarvar! Alltså kopplar ur låsmuttern kring ledarskruven efter varje "drag". Förutsätter ju att svarven har gängklocka, men det har väl de flesta ordentligt utrustade medelstora och stora svarvar.

Daniel h: Om gängstigningen är jämnt delbar med ledarskruvens stigning så kan man när som helst koppla in låsmuttern igen. Förutsätter att ledarskruvens stigning är i mm och inte i tum. Alltså typ 6mm stigning på ledarskruven medger öppning av muttern vid: 1, 1.5, 2, 3, 6mm stigning osv.

Själv saknar jag ett par kugghjul till gängklockan så ännu har jag bara backat svarven med låsmuttern kopplad när jag råkat på gängor utöver de ovan nämnda. Gängar jag stigningar enligt ovan så kopplar jag nog bara låsmuttern från o till.

Edit: rekomenderar att rubriken ändras, "svarvning" är alltför vidsträckt begrepp för att avhandlas i en enda tråd. :roll: Kanske den också borde flyttas
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Knut.Karlsson

#5 » 12:18:25, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som jag har funderat på när det gäller "gängsvarvning".
Tar man hela djupet på gängan direkt eller kör man flera gånger?

Jag misstänker att svaret är flera gånger då det kan bli väl mycket att ta i ett svep med en liten hobbysvarv.

Jag fick i denna tråd svar på en fråga jag länge har haft om varför svarven jag har går att köra baklänges. Det har jag aldrig behövt använda. Men det uppstår kanske flera tillfällen då man ska svarva baklänges.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jon anders olsson (trådstartaren)

#6 » 19:20:17, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hmmm, JAO: Är du säker på det där? Alla proffs jag känner kör ju med gängklockan på manulla svarvar! Alltså kopplar ur låsmuttern kring ledarskruven efter varje "drag". Förutsätter ju att svarven har gängklocka, men det har väl de flesta ordentligt utrustade medelstora och stora svarvar.

Daniel h: Om gängstigningen är jämnt delbar med ledarskruvens stigning så kan man när som helst koppla in låsmuttern igen. Förutsätter att ledarskruvens stigning är i mm och inte i tum. Alltså typ 6mm stigning på ledarskruven medger öppning av muttern vid: 1, 1.5, 2, 3, 6mm stigning osv.

Själv saknar jag ett par kugghjul till gängklockan så ännu har jag bara backat svarven med låsmuttern kopplad när jag råkat på gängor utöver de ovan nämnda. Gängar jag stigningar enligt ovan så kopplar jag nog bara låsmuttern från o till.

Edit: rekomenderar att rubriken ändras, "svarvning" är alltför vidsträckt begrepp för att avhandlas i en enda tråd. :roll: Kanske den också borde flyttas
hej... vad jag vet så visar gänklockan vart nollpunkten är, så när du lägger ur ledarskruven (gängmatning) och kör snabbmatning tillbaka så får du vrida spindeln sista biten manuelt tills klockan visar noll innan du lägger i gängmatningen igen! alla svarvar har inte de! han frågade ju inte om gängklockansfunktion! sen brukar man inte använda gänklocka om man inte ska göra en lång gänga, eller massa bitar som är lika! men jag ska kolla upp de noga så jag återkommer hur de är! sen undrar jag vad de är för fel på rubriken? varför kan de inte heta så? och varför borde den flyttas? vart isåfall? :klia:


/Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

ja-bond77

#7 » 19:55:44, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag utgick från att de flesta svarvar har gängklocka. :buga: Saknas den så är det ju helt klart enklast att låta låsmuttern ligga i och backa svarven.

Här vill jag tipsa om ett verktyg jag hittade på nätet en gång.
http://www.nmpproducts.com/threading.htm
Detta medger backning av svarven utan att behöva ta ut tvärsliden. Nån som använder liknande verktyg? Bilder? Länkar?


Inget större fel på rubriken som du började med. Var väl ok för ditt ändamål. Nu blev ju detta en gängningstråd så rubriken kunde kanske anpassas efter det... eller? :klia:

Angående flyttningen tänkte jag bara när vi diskuterat en hel del svarvning i verkstaden redan så... nå vi funderar på det sen när forumet omstrukturerats... :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jon anders olsson (trådstartaren)

#8 » 20:21:08, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Inget större fel på rubriken som du började med. Var väl ok för ditt ändamål. Nu blev ju detta en gängningstråd så rubriken kunde kanske anpassas efter det... eller? :klia:

Angående flyttningen tänkte jag bara när vi diskuterat en hel del svarvning i verkstaden redan så... nå vi funderar på det sen när forumet omstrukturerats... :wink:
hej :grin: jag tänkte ju att jag kunde svara på alla typer om fråger ang. svarvning, om de hadde funnits en kategori som hette svarvning så skulle de passa med en mer specificerat namn! svarvning är ju metallbearbetning av högsta grad så därför tyckte jag den passade här! Holger kanske kan svara på de?

/Anders :bira:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

jon anders olsson (trådstartaren)

#9 » 20:28:28, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:En sak som jag har funderat på när det gäller "gängsvarvning".
Tar man hela djupet på gängan direkt eller kör man flera gånger?

Jag misstänker att svaret är flera gånger då det kan bli väl mycket att ta i ett svep med en liten hobbysvarv.

Jag fick i denna tråd svar på en fråga jag länge har haft om varför svarven jag har går att köra baklänges. Det har jag aldrig behövt använda. Men det uppstår kanske flera tillfällen då man ska svarva baklänges.

/Knut
Hej Knut :) jo... de beror på hur djup gängan är, man brukar inte ta mer än ca 0,5mm åt gången, beroende på vad/hur man gängar, så är gängdjupet inte mer än ca 0,5mm så behövs de oftast inte mer än ett skär!
backning använder man vid många tilfällen, tex. vid vänstergänga eller om man gängar med gängtapp/gängsnitt för att backa tillbaka!

:grin: /Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

daniel.h

#10 » 22:39:07, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Om gängstigningen är jämnt delbar med ledarskruvens stigning så kan man när som helst koppla in låsmuttern igen. Förutsätter att ledarskruvens stigning är i mm och inte i tum. Alltså typ 6mm stigning på ledarskruven medger öppning av muttern vid: 1, 1.5, 2, 3, 6mm stigning osv.

Aaaha...så det är så det funkar, men min ledarskruv är tum :klia:
Tror jag körde 16gängor per tum och då kunde jag koppla in och ur precis
när jag ville och alltid träffa rätt i gängan, sen körde jag 14gängor eller nåt
och då missa jag gängan.

Jag har en fråga till :buga:
På min gängklocka är där markeringar 1-4 och markering på 0.5, 1.5.........
Ja..hur ska man använda den?
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

nixs

#11 » 22:50:11, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hmmm, JAO: Är du säker på det där? Alla proffs jag känner kör ju med gängklockan på manulla svarvar! Alltså kopplar ur låsmuttern kring ledarskruven efter varje "drag". Förutsätter ju att svarven har gängklocka, men det har väl de flesta ordentligt utrustade medelstora och stora svarvar.

Daniel h: Om gängstigningen är jämnt delbar med ledarskruvens stigning så kan man när som helst koppla in låsmuttern igen. Förutsätter att ledarskruvens stigning är i mm och inte i tum. Alltså typ 6mm stigning på ledarskruven medger öppning av muttern vid: 1, 1.5, 2, 3, 6mm stigning osv.

Själv saknar jag ett par kugghjul till gängklockan så ännu har jag bara backat svarven med låsmuttern kopplad när jag råkat på gängor utöver de ovan nämnda. Gängar jag stigningar enligt ovan så kopplar jag nog bara låsmuttern från o till.

Edit: rekomenderar att rubriken ändras, "svarvning" är alltför vidsträckt begrepp för att avhandlas i en enda tråd. :roll: Kanske den också borde flyttas


Helt korrekt J-A. Det står en del i boken jag skannat som ligger under verkstadstips om svarvning. Om det inte är jämn delning på gängan du skall göra så måste du använda gängklockan och slå till gängskruven på rätt läge igen för att ingången på gängan skall bli den samma! Men man kan ju göra gängor med mer än 1 ingång!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#12 » 09:28:30, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga: Är det fullständigt omöjligt att svarva någon som helst M-gänga med tumsledarskruv genom att använda gängklocka? Har aldrig fått ett definitivt svar på detta...

Här kommer mera om gängsvarvning. Från "Maskinell bearbetning" ISBN 952-13-0357-3

Skickar även ett utdrag ur min svarvs manual angående gängklocka. Svarven ifråga kan utrustas med ledarskruv antingen i tum eller M(min är M). Man använder totalt fem olika kugghjulsdelningar mot ledarskruven, 32, 33, 35, 36, 39 kuggar. På gängurets visartavla används ett flertal "tavlor" med 2, 3, 4, 5, 7, 9, 12, 18 streck.

Hoppas detta underlättar...

Edit: Hade visst fel ordning på sidorna i "maskinell bearbetning"... :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ja-bond77 15:12:32, 09-02-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jon anders olsson (trådstartaren)

#13 » 16:07:42, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra J-A perfekt information :thumme:
jag har vart och svarvat lite saker till min H7:a idag, jag kollade på svarvarna om gängklocka, dom flesta hadde inte gängklocka! och jag frågade lite om gängklockans funktion. Eftersom jag har varit lite osäker på gängklockans funktion så har jag inte velat prata så mycket om den, (behövde aldrig använda den när jag jobbade!) men de är kul å lära sig nya saker :bira:

Fråga: Är det fullständigt omöjligt att svarva någon som helst M-gänga med tumsledarskruv genom att använda gängklocka? Har aldrig fått ett definitivt svar på detta...
de borde ju gå att låsa ledarskruven vid Exakt samma nummer som man startade på? men jag kan kolla upp de!


Mvh/Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

ja-bond77

#14 » 16:57:52, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså! Där ser man. Alla svarvar har inte gängklocka. "-Intresseklubben antecknar" :skriva2:

jon anders olsson skrev:de borde ju gå att låsa ledarskruven vid Exakt samma nummer som man startade på?


Jo, det borde ju gå men man får säkert vänta på att gängklockan snurrat många, många, många varv innan det går. :vissla:

En teori(vet inte om det stämmer): Man kanske kan köra M-gängor med tums ledarskruv och gängklocka men, det krävs ett sjujädra stort drev i klockan(större än de där typ 35 kuggars gängklockshjulen som ska användas till min svarv H.Ernault Batignolles(eller HEB) HN250) och i praktiken inte genomförbart. Detta för att kunna "koppla in" för varje klockvarv.

Jösses den här bonden e tuff med parenteserna... :mrgreen:

Sedan finns det ju ett magiskt tal(kuggdelning) på 127(minns jag rätt siffra nu?) som har nånting med gängning av M på tums ledarskruv(och kanske tvärtom) men de funderingarna har jag sluppit helt o hållet iom att jag kör en HEB - stort tack till fransmännen :thummar: . Inte många svarvar som klarar att gänga de flesta M och tums gängstigningar utan att byta ett enda kugghjul. Bara att svänga en spak så väljer man M eller tum.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#15 » 18:14:12, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så med gängklocka att det blivit vanligare och vanligare att man använder ett gängsnitt och slutat mer och mer att köra gängor i maskinerna? Jag använder det då hittills inga gånger alls. Har inte behövt mer än övning då vill säga. Annars så var CNC-svarven i skolan kanon! Bara att ställa in mm eller tum och den gjorde det du sade åt den!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se