Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Delningsapparat

144 inlägg • Sida 6 av 10
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

AN (trådstartaren)

#76 » 21:43:27, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fattar jag. Hade inte studerat så noga, och aldrig använt den :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



MekJan

#77 » 22:08:24, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De så kallade rillorna på fräsen är för att den ska kräva mindre effekt ( gå lättare ) än en slätslipad fräs , försöker för eget bruk få tag på vändskärsfräsar i största möjliga utsträckning . Har ju ingen verktygsslip ( än )!! :smile:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

AN (trådstartaren)

#78 » 11:53:23, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev: Har ju ingen verktygsslip ( än )!! :smile:


Skulle ju vara kul att ha en. Svårt att få tag i? Eller svårt att få tag i till överkomligt pris?
Vad ska man tänka på när man letar efter verktygsslip?



Vad har an för knep eller hjälpmedel för att få fast runda saker i tex skrivstycket? Någon typ av v-block? Eller ska man ha speciella backar till skruvstycket? Eller finns det speciella chuckar att montera på bordet? Har ju en mindre chuck, den på bilden längre upp i tråden, men vet inte riktig hur jag ska fästa den på bordet på ett bra sätt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#79 » 11:57:49, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bulta chucken på en plåt.

(eller använd v-block.....ska du spänna horisontellt kan det räcka med en parralellbit under som stöd, och vanliga maskinskruvstycket.)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#80 » 13:00:47, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bulta chucken på en plåt var ju ett bra förslag.

Tog fram och rengjorde rundmatningsbordet, och då dök ju lite frågor upp. Det är ett Demanders, men vet inte vilken modell, då det inte står på skylten.Bild

Är både spaken på hörnet, och vredet med plasthandtaget, som sitter mitt på ena sidan, låsningar för rotationen?
Spaken mitt på, den med plasthandtaget går lite trögt, så jag har inte vågat skruva ut den.
Bild

Vad är den stora sexkantsmuttern till för?
Vad är den lilla lättrade skruven, med låsmutter till för?
Bild

Är ju lite ytrost kvar, hur tar man bäst bort det på dessa verktyg utan att skada dem? Mild scotch-brite duk? Inga syror på dessa grejor väl?


Känns som bilderna blir väldigt stora, ser inte att man kan välja storlek infogningsfunktionen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#81 » 13:39:37, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:....
Är både spaken på hörnet, och vredet med plasthandtaget, som sitter mitt på ena sidan, låsningar för rotationen?
Spaken mitt på, den med plasthandtaget går lite trögt, så jag har inte vågat skruva ut den.
Bild
...

"spaken på hörnet" är troligen en "snabbdelning" ...låser i fasta hål, för att tex. göra bultcirklar utan att använda veven.
"vredet med plasthandtag" är troligen låsningen ("broms funktion") för bordet. som du använder i andra fall.

AN skrev:.....
Vad är den stora sexkantsmuttern till för?
Vad är den lilla lättrade skruven, med låsmutter till för?
Bild
.....


Det får troligen att frikoppla snäckskruven så du kan snurra bordet fritt, samma funktion brukar användas för att justera spelet i snäckskruven, jag misstänker dessa två har något med det att göra. ( om du lättar på den lettrede skruven kan du då rotera hela hylsan som skalringen sitter på ? )

Då det gäller ytrost på maskinverktyg/tillbehör så är ju det viktiga att ytan som har funktion är plan. Om man sedan rent estetiskt vill ta bort rosten så är det ju bra att välja en metod som inte påverkar ytan du vill behålla formen på.

Personligen brukar jag använda en sikel/skrapa/spackelspade för att ta bort rost som stör funktionen, om den är lagom vass så tar den bara rosten som sticker upp, inte grundmatrialet. ( annan rost kan man ta bort på valfritt sätt)

Bäst är ju att anolja ytorna så de inte rostar till att börja med.....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#82 » 00:03:04, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bäst är ju att anolja ytorna så de inte rostar till att börja med.....


Jo de e klart, men jag köpte det rostigt. Har gejderolja till fräsen i en sprayflaska jag brukar spraya på, frästillbehören. Och sedan torka av så att det blir en lätt fet yta kvar. Kanske bättre med något tunnflytande, men ex rostlösarna kan väl innehålla nån syra?
Har iaf blivit ett verktyg till muttern som håller planfräsen, så tack för råden ang den.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#83 » 21:41:50, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag fixat lite mer med rundmatningsbordet.
Då låsskruven, den med plasthandtaget mitt på bordet, gick väldigt trögt, samt att den lättrade skruven inte gick att rubba, tog jag bort skyddsplåten under. Där var det ju tyvärr rostigt. Först trodde jag att det även va stora rostflagor, men det var torrt fett. Efter lite smörjande, gick låsskruven lätt att skruva ur. Bordet går även att rotera.
Bild

Lossade även på den stora sexkantsmuttern, och drog ur axeln som den höll. Fortfarande inte säker på hur den fungerar, men den kanske frikopplar snäckskruven. Den lättrade skruven sitter fortfarande. Törs man demontera hela bordet, för rengöring, eller är det besvärligt att få ihop det igen?
Bild
Bild

Är dett några originaltillbehör?
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#84 » 22:31:47, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

In och urkopplingen av skruven brukar vara en excenter, så är det ingen excenter så finns inte funktionen. ( svårt att se på dina bilder...)

Den stora 6-k kuttern verkar vara en låsning för skruven (eller skalringen?).

Jag tror du kan demontera ganska säkert för rengöring.

nånting liknande....
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#85 » 00:41:37, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde ju inte låta bli att demontera det.
Demanders var hjälpsamma med en reservdelslista, där man såg lite hur det var monterat.
Bild
Bild


Jo det fanns en excenter, och den satt väldig hårt fast. Krypolja, lite värme, och till sist ett påbultat vinkeljärn, för att försiktigt kunna vrida lit fram och tillbaka, lossnade den. Inte så farligt rostig, kanske fastklistrad av skärvätska? Rost fanns, det var nog litemindre rostigt än jag trodde iaf, nu efter att ha legat i avfettningstvätten. Men mycket brun skärvätska löstes upp.
Men lite osäker på funktionen. Den lettrade skruven sitter i ett spår i excentern, så den hindrar väl excentern att åka utåt eller inåt. Vet inte om man ställer trycket mot snäckskruven med den? Om inte denna skruv stoppar, kan man väl med hjälp av excentern, vrida snäckskruven ganska hårt in mot snäckhjulet? Under sexkantsmuttern, sitter ju en cylindrisk axel, som är avfasad, för att låssa mot ytterradien av excentern, Det är väl den som låser excentern?
Bild


Men denna spaken rör sej inte mycket.
Men man ser ju spåren som den ska låsa i. Används denna när snäckväxeln är frikopplad?
Bild
Bild
Bild

Lite mer rengöring och lätt putsning, så kan jag nog montera ihop det igen.
Va ju kul att lära sej lite om rundmatningsbord iaf. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#86 » 07:06:47, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det låter som du listat ut funktionen. :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#87 » 11:24:25, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo hoppas det :smile:

Ska de interna delarna smörjas med olja eller fett vid monteringen? Vad för sort/typ?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#88 » 17:44:26, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja eller fett, välj något du har tillgängligt och brukar använda, det är inte så noga exakt vad du smörjer med....bara det blir smort.

Själv föredrar jag olja (motorolja, hydraulolja), det ger mindre överraskningar med "dolda glapp" mm ( koppar pasta, sprayolja ed hör naturligt vis inte hemma här....inte när man har alternativ...)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

motorman

#89 » 17:54:13, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Du skulle inte kunna lägga upp reservdelslistan då jag har ett likadant bord som skulle behöva lite kärlek.
motorman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:48, 29-11-2009
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25K -56
Belarus 525 -82

AN (trådstartaren)

#90 » 00:46:37, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gejderolja tror jag det får bli. Då får jag nog även demontera ett påstående tidigare i tråden, att det var torkat fett i inuti bordet, är nog torkad kylvätska.

Då har jag även demonterat denna spak, som stången som låser i spåren i bordet. Satt ganska bra den med.
Bild

Har även demonterat låsningen av bordet, funderade ett tag på hur den egentligen fungerade, tills jag såg de små korta axelstumparna. Tog en stund att få lös de med. Men då stack de ju inte ut som de gör på denna bild.
Bild

Och så här är det monterat.
Bild

Och låser mot denna yta.
Bild

Lite lätt putsning, lite mer tvätt, sedan montering då.



motorman skrev:Hej.
Du skulle inte kunna lägga upp reservdelslistan då jag har ett likadant bord som skulle behöva lite kärlek.

Jo de ska väl gå att ordna. Ska bara höra så att det är OK med Demanders.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se