Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Delningsapparat

144 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

AN (trådstartaren)

#1 » 12:09:45, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har plockat fram en delningsapparat som följde med när jag köpte fräsen.
Har ingen direkt erfarenhet av delningsapparater, mer än att jag tittat på när folk använt dem.
Förstår inte riktigt hur denna fungerat, liknar inte de jag sett. Är den bara lite o-komplett? Finns ju ingen hålskiva? Tyvärr är några tänder på ett drev trasiga. (se bild)

Så mina frågor är:
Är detta en vanlig, men o-komplett delningsapparat?
Är det bara att slänga den?
Vad ska ja se efter, och tänka på när jag ska köpa en annan delningsapparat?




Bild

Bild

Bild
Trasiga tänder.

Bild

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



jörgen.ottosson

#2 » 19:01:40, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en helt vanlig delningsaparat, för indirekt delning eller drift från fräsbordet (för fräsning av spiraler mm)

....men det saknas en del grejer. delningsskivor, visare, kugghjul lyra mm

Borde sett ut något sånt här, men med chuck. ( här i från : http://www.smaskin.se/web/Produkter/Del ... 11408.aspx)

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ugluk

#3 » 03:49:35, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kapar skamlöst den här tråden eftersom jag tjatade mig till att få köpa AN's delningsapparat hellre än att se den gå som skrot.

Jag hoppades att det trasiga drevet skulle vara just ett drev som kunde bytas, men det visade sig vara tänder frästa i snäckskruvens excenterlagring. Med de trasiga tänderna gick det inte att få skruven i ingrepp, och själva delen är alldeles för komplicerad för mig att nytillverka.

Bild


Det fick bli en amatörlagning med två m3-skruvar för varje kugge, lödda på plats och handfilade till någorlunda rätt form. Med lite justering fungerar nu skruvjusteringen riktigt fint.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk

#4 » 04:00:58, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag plockade isär hela delningsapparaten och rengjorde alla delar, och det visade sig att det under decennier av otroligt hårt sittande skit fanns där en stålchuck från Skandinaviska Chuckfabriken.
Delningsapparaten verkar vara en Brown&Sharpe universal, då chuckgängan är 4 1/2tpi. Jag lyckades hitta lite bilder på nätet och försökte mig på att nytillverka de delar som saknades till veven. Med otrolig tur visade det sig att Ola på OTD hade delningsskivor och passare på hyllan som passade min delningsapparat utan större modifikation.

Inte helt trogna originalen till formen, då de verkar vara bla gjutna delar, men funktionen tror jag att jag gissat rätt på utifrån de bilder jag hittat. Värmde dem gula för passa estetiskt.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk

#5 » 04:08:18, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu är den ihopmonterad, justerad och nysmord, redo för ytterligare några decenniers tjänstgöring. Det första jobbet för den blir att tillverka en ny direktdelningsfläns, då originalet både har oregelbundet placerade hål och dessutom sprack under demonteringen.


Bild

Såsmåningom kommer jag nog att försöka mig på att komplettera med lyra och drev, men just nu är det en massa andra saker som är viktigare.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk

#6 » 04:12:05, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det förresten någon som har en susning om vad dett kan vara för mackapär som AN skickade med? Jag kan inte begripa hur den ska användas, om den nu ens hör till delningsapparaten.

Bild
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

jörgen.ottosson

#7 » 07:01:32, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: ...hoppas den kommer till nytta. :eat:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke

#8 » 10:25:38, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ugluk skrev:Är det förresten någon som har en susning om vad dett kan vara för mackapär som AN skickade med? Jag kan inte begripa hur den ska användas, om den nu ens hör till delningsapparaten.


Kan det vara en skruvdomkraft som ska placeras mellan delningsapparaten och dubbdockan för att förhindra nedhängning och vibrationer vid bearbetning av längre axlar och dyl.
I början av den här filmen ser man en dylig tingest.

https://www.youtube.com/watch?v=U7h-DTt ... B3h9VieY1Q


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Ugluk

#9 » 14:45:34, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Ugluk skrev:Är det förresten någon som har en susning om vad dett kan vara för mackapär som AN skickade med? Jag kan inte begripa hur den ska användas, om den nu ens hör till delningsapparaten.


Kan det vara en skruvdomkraft som ska placeras mellan delningsapparaten och dubbdockan för att förhindra nedhängning och vibrationer vid bearbetning av längre axlar och dyl.
I början av den här filmen ser man en dylig tingest.

https://www.youtube.com/watch?v=U7h-DTt ... B3h9VieY1Q


Loke

Så är det nog! Tusen tack!

Jag hade helt låst mig på drevsidan.


@Jörgen.ottosson, Det kan du lita på! Det känns som att jag vid snudd på varje projekt stått och muttrat rivit mig i huvudet för att komma på hur jag ska kunna dela med diverse hittepå-fixturer.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

AN (trådstartaren)

#10 » 15:00:17, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju bra ut de där.
Hade jag nog aldrig fixat, fast jag är ju på nivån att lära mej använda delningsapparater, att laga dem är nog steg 2 :grin:

Jag var inte säker på om den där extra "mackapären" hörde till, men jag tyckte att färgen stämde. När jag köpte fräsen fick jag tillbehören osorterat i en pall.
Har ju aldrig använt den, så jag brydde mej inte om att rengöra den. Det fick du på köpet :smile:

Men jag kan ju låna tillbaka tråden och fråga vad man bör tänka på när man ska köpa en fungerande delningsapparat?
Finns det många typer?
Vad bör följa med?
Finns det någon bra bok. manual, youtube-film, om handhavandet av delningsapparater?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ugluk

#11 » 15:25:53, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blir ju som ett kinesiskt pussel, när man samtidigt måste lista ut hur allt hänger ihop. När det sedan djävlas vet man aldrig om det bara kärvar eller om man missat någon låsskruv eller något och håller på att dra sönder grejerna..

I timmar räknat har det nog blivit en dyr affär för mig, bara chucken tog ett försvarligt antal timmar att få loss. H-e vad den satt.. :huh:
Däremot hade jag ju riktigt flyt med delningsskivorna, och där hade jag redan planerat hur jag skulle kunna tillverka den första med hjälp av svarvens drev. Sparade mer än några timmars jobb där. :grin:

Mitt tips är att köpa en så komplett och välfungerande begagnad som möjligt.. Om du inte som jag går igång på att laga trasiga saker.
Skulle du snubbla över stöddocka och spindeldubb är jag spekulant, men risken är väl att den försvunnit med åren.

Ola har en trevlig liten Sajo till salu, men frakten är ju som vi vet mördande..
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Polarmotor

#12 » 15:43:24, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stöddocka och spindeldubb har jag, samt lyra och drev för differentialdelning och matning från bordet för spiralfräsning.

En del på bilderna är sålt, sen finns det nog lite annat också!


Bild

Bild

Bild

Bild
Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949 med sidovagn
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar
Användarvisningsbild
Polarmotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:22, 22-03-2009
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

Loke

#13 » 18:31:34, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Finns det någon bra bok. manual, youtube-film, om handhavandet av delningsapparater?


Sök på "dividing head" på you tube så hittar du en väldans massa. Hoppas du begriper utrikiska, man har givetvis större utbyte av filmerna då.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

AN (trådstartaren)

#14 » 18:34:59, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Sök på "dividing head" på you tube så hittar du en väldans massa. Hoppas du begriper utrikiska, man har givetvis större utbyte av filmerna då.


Loke


Ok. Tack.

Så länge utrikiskan håller sej till Norsk eller Engelska ska det gå bra.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#15 » 18:52:03, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag skaffat delningsapparat :smile:

Sen ska man kunna använd den också. :klia:

Börjar väl med lite basic-frågor här så får vi se vad det blir.

Hur riktar jag upp delningsapparaten enklast på fräsbordet? En rak axel i chucken, och indikatorklockan fäst på fräshuvudet, och köra bordet i sidled?

Hur nollar jag enklast fräsen mot centrum av delningsapparatens chuck? Köra fräsen ner mot en axel, sedan lägga på axelns radie för att få centrum?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se