Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Saker att tänka på vid metallsvarvning.

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

DennisCA

#31 » 12:51:35, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man kapar eller vad man nu ska kalla det på svarven så är det ett av de trixigaste momenten att få till. Jag hade problem i början med det. Körde då med snabbstål som kom med svarven, jag tror det kan vara bra ändå men har inte förmått köpa nya stickstål.

Jag rekommenderar hårdmetallskär, jag har billiga kinesiska från banggood, dom är 3mm breda och funkar riktigt bra, enda problemet är att kapdjupet är begränsat på den modell jag har. Men då man kapar på 900 varv så går det undan och blir riktigt fint, men man får vara aktiv med kylninge.

Jag rekommenderar inte under några omständigheter att man köper SP200 skär med SPB32-2 hållare som finns på ebay. Alltså 2mm skär, dom är värdelösa och ingen kvalitét alls till grejerna, köpte ett kitt och det funkade inte, skären föll ur hållaren Jag har köpt ett extra paket skär och en till hållare från olika säljare och pysslat ihop men ingenting fungerar. Pengar i sjön! 3mm versionerna verkar folk vara nöjda med, men 2mm versionerna är skit.

Men egentligen borde jag ha köpt dessa från början och när dom har rea igen ska jag slå till, dom var 82£ ett tag:
https://www.mscdirect.co.uk/NHI23-02165 ... oduct.html
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Micke_fixar

#32 » 07:36:01, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

3mm är lämpligt som stickstål 4mm kan bli lite för stort och skapa vibrationer. När jag arbetade som svarvare använde ja 3mm sandvik. Iscaar funkar bra o finns på ebay till vettigt pris.

Tänkte dela med mig ett tips som jag fick gällande gängning i svarv gängdjup. Stigningen x 0.65 x 2 så får man gängdjupet.

1 person gillar det här inlägget.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se