Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv WE Aktiebolaget Servus

248 inlägg • Sida 5 av 17
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Båtbyggarn

#61 » 21:45:04, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt nivå men väldigt tunn ojla för att få bort den gamla som blivit som fett efter 40 års stillestånd. Så det kanske löser sig med normal olja. Original färg på bädden och stativet. Sliten kona i pinolen, sliten skruv och mutter i tvärsliden, saknas mikrometerringen till toppsliden, normalt slitage på prismor och släde. Kilremarna nybytta men 40 år gamla. Nummer 369. Fin att jobba med bra precision trots sliten chuck.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT



Båtbyggarn

#62 » 18:52:55, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var den i bruk tagen. Dagens svarvprojekt för att lära känna maskinen.
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#63 » 20:31:50, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt vad är det för något, ser ut som en vev med en smörjnippel i handtaget :smile:

Har du glappjusteringen till tvärmatningen? Inte så mycket att ha om inte skruven är jämt sliten,på min verkar dom bara ha svarvat småprylar så det skiljer ca 0.6 mm i glapp mellan bästa och sämsta stället på skruven.

Har nämt tidigare att min svarv hade nr 381, men det var minnet som inte riktigt fungerade nu när jag kollade igen så har den nr 368 så våra svarvar är tillverkade på rad.

Kanske är en synvilla men din svarv ser ganska kort ut är det versionen med 750 mm mellan dubb du har?



Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Mattias Petterson

#64 » 20:49:06, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tkgb skrev:Snyggt vad är det för något, ser ut som en vev med en smörjnippel i handtaget :smile:



Är det inte axeln till spänhjulet som har smörjnippel?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Båtbyggarn

#65 » 22:54:51, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt riktigt så är det axeln som har fettnippel, den råkar stå så att den ser ut som en vev. Det är ett hjul som sitter i mastfoten på en kappseglingsbåt och gör att masten kan lutas framåt och bakåt trots att den står still i däcket. Samma utförande och slitage på min tvärmatning, jag funderar på en ny gänga och mutterstycke. Någon har gjort det på min toppslid tidigare och därför finns inte mikrometerringen längre då gängan inte har samma stigning som original. Så om det finns en toppslidskruv med mikrometerring till övers så är jag spekulant. Jag saknar 127 kuggars hjulet som behövs till mm gängorna men har två 125 av någon anledning. Min är en 750 mm svarv. Efter att ha svarvat på åtskilliga gamla slitna svarvar genom åren så måste jag säga att det var en riktigt trevlig upplevelse att jobba med denna svarv. Sakerna sitter där jag vill ha dem och är lätt använda, den går tyst och nästan helt utan vibrationer på alla hastigheter och tvekar inte vid grov avverkning när man själv blir lite ängslig för att svarvspånen skall anfalla. Riktigt kul är det med oljeglaset uppe på spindelhuset, det har jag aldrig sett på nån annan svarv.

2 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

ja-bond77

#66 » 07:12:57, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att se hur den där tvärslidsmuttern är konstruerad. Är den kluven på längden liksom gängningsmuttern brukar vara på svarvar? Har bara sett såna som varit delade "på tvären" tidigare...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

tkgb (trådstartaren)

#67 » 20:25:08, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo muttern är delad på längden.
Det lite konstiga är att den inte var delad från början utan jag har sågat isär den.
Sjäva spännmekaniken fanns där dock.
Så när man spänner justerskruven så kramar muttern trapetsgängan mer.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#68 » 17:24:31, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senaste uppdraget var att åtgärda oljeläckaget vid spindeln. Att få isär det hela utan ritning var inte helt enkelt. Diverse osnygga metoder var tvungen att brukas. Först bort med ringen som håller justerhalvorna på plats. Sen den fasta ringen som håller lagret och sitter med ett antal bultar. Allt är med sugpassning så det minsta snett eller en grad och det nyper av h-vete. Väl borta så kunde jag konstatera att det bara är en labyrinttätning för yttre skräp. Inte ens en filtring. Allt såg bra ut men där finns inget dränhål för oljan som jag trodde. Efter en del funderande så tror jag att problemet är att min externa oljepump ger för mycket olja då läckaget bara uppstår på de högre varvtalen. Jag passade på att justera spindellagret när jag ändå kom åt justerhalvorna. Nu max ett par tusendelar i spel. Kanske för lite om man kör spindeln varm, det får visa sig.
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#69 » 20:41:20, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket olja har du i oljeglaset på spindelhuset när svarven går på höga varv?
Det ska nog inte vara mer än ca halvfullt sen ska oljan rinna ner av sig själv till dom drev och lager som ska ha olja.

Jag har monterat kina digitaler på min svarv och det gick väl bra, men jag har ett litet problem med inställningen av displayen.
Nu är den inställd på mill 3 alltså en fräsmaskin med 3 axlar.
Fel jag har ju en svarv med 2 axlar,så jag har utan framgång försökt att ändra till lathe 2 som man måste ha för att utnyttja svarvfunktionerna bla diameterutläsning i x-axeln.

I manualen står det att man ska trycka på A/1 knappen 6 gånger för att ändra maskintyp men det funkar inte för mig.
jag har tryckt 100 gånger på alla knappar :smile:
Så jag tar gärna tips hur man ändrar maskintyp, det är ju en vanlig typ av digital så nån kanske vet.


Bild
Bild
Bild
Bild
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

jörgen.ottosson

#70 » 21:00:52, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte ett menysystem på dro:n ?

Du trycker "enter" ( eller vad det står på knappen) precis när du slagit på dro:n och första texten står på dispayen, för att koma in i inställningsläget. Sen bläddrar du i menyn med upp/ner pilarna väljer med "enter" när du är i rätt meny (för att välja svarv) osv....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tkgb (trådstartaren)

#71 » 21:36:41, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset jag ska testa detta, det låter ju mer logiskt än det som står i min manual.
Manualen som följde med är nog felaktig, inte helt ovanligt med kina manualer.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

micke-wes

#72 » 23:57:41, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det här kanske kan hjälpa dig https://www.youtube.com/watch?v=pTm-5JSAcag
micke-wes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:57, 29-01-2014
Ort: fränsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm24

Båtbyggarn

#73 » 00:00:59, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har upptäckt att mitt oljeglas överfylls om jag lättar på locket även vid lägsta hastighet. m.a.o så fungerar smörjsystemet med trycksmörjning då oljeledningarna till främre och bakre spindellagret är slutna medans det mittre lagret smörjs vi en "kopp " som fylls av oljeledningen. Jag gissar att min pump ger ca. tre ggr så mycket olja jämfört med originalpumpen vilket får till följd att oljan inte hinner dräneras genom utloppshålet i främre spindellagret. Jag har kollat alla ledningar och dräneringshål och det finns inga stopp någonstans. Mina alternativ är att antingen minska mängden pumpad olja eller göra om det främre spindellagret så att oljan levereras vi en "kopp" så att det inte blir trycksmort utan får den olja som det kan svälja och låta resten flöda över "koppens" kant. Mitt oljeglas fylls till hälften vid alla varvtal. Jag har tre kopparrör som leder oljan till de tre lagren inga till några drev mm. Någon har försett min svarv med en remdriven liten kolvpump till oljan som sitter på baksidan, den ger ca. 4 cm3 per spindelvarv.
Har du någon bild på originalpumpen? Jag bytte till 68 olja från 32 men det gör ingen skillnad mer än att det blir lite mer transmissionsljud.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

Båtbyggarn

#74 » 08:02:03, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut.
Bild
Bild
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#75 » 19:53:53, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då är det nog den eftermonterade pumpen som ger för mycket olja.
Orginal oljepump drivs med en rullvippa på den stora kamnocken,en rätt fin konstruktion.
Skickar lite bilder.

Men digitalhelvetet blir jag inte klok på alltså :klia:
Som Jörgen Ottosson föreslog så finns det en parameter meny som man kommer in i genom att trycka på (.) i uppstarten.
Där ställer man in vilka sorts skalor man har mm.
Men man ställer inte in maskintyp där på denna utan det är en annan meny som jag inte kommer in i.
Tror nästan manualen är korrekt för allt annat stämmer.
Det står att man ska trycka på A/I knappen,det är den knapp som växlar mellan absolut och incremental mätning i uppstarten för att komma in i maskinväljarmenyn.
Men det funkar inte.


Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av tkgb 00:18:42, 16-05-2017, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se