Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv WE Aktiebolaget Servus

248 inlägg • Sida 12 av 17
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

tkgb (trådstartaren)

#166 » 21:00:52, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gett den långa trapetsgängan på x-axeln samma behandling som y-axelns skruv.
Detvillsäga skurit om gängan så den ska bli mer jämn och inte sliten mest på mitten.
Skruven var inte så dålig som jag trodde,det räckte att bredda gängan ca 0.2-0.3 mm för att den skulle bli jämn.
Denna skruven är 1800 mm lång så jag fick vända den i svarven för att kunna gänga den.

Muttrarna är bytta minst en gång innan,den ena var nu ca 1 mm glapp i.
Den andra var faktiskt riktigt bra,den med kuggar för glappjusteringen.

Dom hade gått att använda som dom var, särskilt som man kan justera glappet, men jag ville ändå ha en mutter som var glappfri från början.
Så jag svarvade en ny mutter av en lite större klump med lagerbrons.
Ingen direkt favorit att svarva i rödmetaller,små elaka spånor som sprutar överallt och klistrar fast sig på alla oljiga ytor på svarven.

Nu är muttern färdigsvarvad och kollad mot skruven,det är ca 0.1 mm spel över hela längden.
Lite fräsning,borrning av oljekanaler och fästhål kvar bara.
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350



tkgb (trådstartaren)

#167 » 21:56:02, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att köra bort järnskrot,så nu åker den gamla Servus svarven med i ett av lassen.
Man kunde säkert sålt den då det var en fungerande svarv om än väldigt sliten.
Men då hade jag blivit av med alla reservdelar till den "nya" Servusen.
Kan ju vara bra att ha om det blir något större haveri nån gång.

Jag sparar alla mekaniska delar utom elmotorn som får göra svarvbädden sällskap på skroten.



Bild
Bild
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#168 » 21:01:24, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte lite turcite material i vintras som jag tänkte limma på laxstjärtarna i x-axeln på Sajon för att den skulle bli mer centrerad och lättare att skava.
Och nu har det blivit gjort, mest för att jag var rädd att det speciella exopy limmet till turciten skulle bli för gammalt om jag inte fick tummen ur snart :smile:

Det verkar som att limmningen av turciten lyckades bra,fint med ett material man kan skära oljekanaler i, istället för att behöva fräsa.
Har bytt lite mer oljeledningar och doserare mm, så nu kommer det olja där det ska.

Ska väl "bara" lyfta dit bordet sen är det klart att börja provköra lite.

Tyvärr har det blivit något tråkigt elfel på den,propparna började gå mer och mer och nu är den stendöd.
Men det ska väl gå att fixa,ganska mycket prylar i elskåpet för att vara en så enkel maskin.
Bild
Bild
Bild
Bild
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#169 » 21:42:23, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått ihop Sajon så att det går att fräsa med den igen :smile:
Jag fick byta ut orginal 10 hk motorn mot en 5.5 hk då den inte ville starta utan att smälla säkringarna längre.
Har bara 20A så det ska väl egentligen inte gå att direktstarta en så stor motor,men det har funkat helt ok innan?

Men 5.5 hk räcker nog mer än väl,fick göra en adapter till remskivan från 38 till 28 mm.
Tog ett bra tag att byta motorn då det är så jäkla trångt där den sitter.
Det var halvt omöjligt att komma åt skruvarna,men det gick till slut.

Har gjort lite mätningar hur den blev efter genomgången och dom flesta mått är riktigt bra ett par hundradelar hit och dit
får man nog räkna med på en knäfräs.
Den är 100 gånger bättre än innan, då snurrade nålen på indikatorklockan så man knappt hann se den.

Ska dit med lite skydd till Y-axelns gejdrar och en digital.
Sen ska jag väl börja på vinkelhuvudet som är helt paj, det driver inte ens,hoppas på att det är något som lossnat.
Men troligtvis är dreven helt körda :ohnej:



Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Hendey-Lars

#170 » 14:45:15, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommy,

Fin renovering av den anonyma svarven. Servus importerade maskiner från många olika tillverkare i Europa och USA. Jag skrev själv till Servus för att få ev. historik om min Hendeysvarv som de importerat men de behagade inte svara. Tråkig attityd! Kan din svarv vara engelsk ? (whitworth). Om Du skickar en bild till Tony Griffiths, Tonylathes.UK, kan han förmodligen identifiera den. Annars kan Du prova med Practical Machinist, Antique forum. Eller kanske mysteriet redan är löst?

Lars
Hendey-Lars
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:58, 18-01-2018
Sverige

Hendey-Lars

#171 » 14:54:53, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, mitt inlägg hamnade fel, hur redigerar man på detta forum?

Lars
Hendey-Lars
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:58, 18-01-2018
Sverige

tkgb (trådstartaren)

#172 » 15:05:06, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Lars

Nej jag vet fortfarande inte vem som tillverkat svarven,men troligtvis är den tillverkad i England ca 1946.
Tveksamt om det går att få reda på mer,då Servus antagligen köpte in dom här svarvarna som en hög med delar som dom monterade med en svensk elmotor och växellåda.

Jag ska prova att skicka en bild till Tonylathes.UK
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#173 » 21:31:23, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått monterat digitalen på Sajon.
Sen var det dags för vinkelhuvudet, där blev det stora problem då ett av vinkeldreven var helt rensat :sad:

CNC Factory i Värnamo som har reservdelsförsäljningen för gamla sajofräsar har låtit tillverka nya såna här spiralskurna drev.
Dom var dock lite dyra vilket kanske inte är så konstigt då det är en komplicerad specialtillverkad del.

Men jag hade tur och fick tag i ett jättefint begagnat huvud istället för ca hälften mot vad dreven skulle kosta :thumme:
Det var bara den yttre delen som jag köpte, mellandelen som sitter mot stativet skulle jag använda den jag hade.

Den var helt kass invändigt den med, alla lager var slut och axlarna var krokiga och utslitna.
Dreven var fina som tur var.
Så det blev ganska mycket jobb med att svarva och fräsa nya axlar.
Men nu är det klart och jag har provfräst lite med den nya huvudet, det verkar riktigt tyst och bra på alla sätt och vis :smile:



Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Mattias Petterson

#174 » 23:25:51, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vertikalhuvudet borde hålla längre nu när du nästan halverat motorstyrkan, tror motorn kommer räcka mer än väl ändå.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

tkgb (trådstartaren)

#175 » 19:30:02, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man får hoppas att det håller nu, man får nog ta rätt feta skär för att motorn ska sacka även om den är lite svagare än från början.
Denna fräsen har haft ett hårt liv innan, och var på väg till skroten när jag tog över den.
Så det lilla jag kommer att fräsa i den ska nog inte vara någon fara.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#176 » 22:14:56, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått dit skydd för Y-axelns gejdrar på Sajon.
Har byggt om lite mot orginal, då jag saknar plåtskyddet i mitten så ville jag ha något som hindrade spånor att komma ner i knäet.

Fräsen är ju inte avsedd för denna typ av bälgskydd så man tappar ca 20-30 mm i Y-led inåt för att bälgen ska få plats.
Sen ser man inte skalringen på framsidan heller, men då jag har digital kvittar det.

Jag satte dit en ny gummimatta på baksidan likt orginal för att spara den bakre bälgen lite när man planfräser så det blir varma spånor.


Bild
Bild
Bild
Bild
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#177 » 20:55:20, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fräst till 6 st maskinfötter idag ,till en annan maskin jag köpt.
Det är en Fadal 4020 cnc-fräs från 1997
Det var ett bra tag sedan jag köpte den,men nu skulle lokalen där den stod vara tömd innan semestern.
Så jag fick frakta hem den,tyvärr får den inte plats i min "bra" verkstad utan jag fick ställa den i ett äldre garage/skjul :smile:
Det är därför jag tillverkade större maskinfötter för att sprida vikten, då golvet antagligen är lite tunt.

Jag behöver väl egentligen ingen cnc-fräs/flerop men då jag fick en förfrågan om jag ville köpa den
när firman skulle lägga ner så tänkte jag att den kanske kan va bra att ha ibland.

Fräsen är fullt fungerande men ganska sliten, så planen är väl att kolla var dom värsta glappen är och försöka åtgärda det.
Alla gejderskydd ska renoveras, även dörrarna som är avplockade på bilderna behöver totalrenoveras för att fungera igen.

Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#178 » 23:59:07, 29-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick bli en ganska spekulativ uppspänning av den har traktorljuddämparen när jag skulle plana flänsen mot turbon.
Inte jättestadigt, men funkade om man tog små skär med en 10 mm pinnfräs.
Lyckades dessutom borra ut en avbruten bult ur avgashuset på turbon utan att montera av den från traktorn.
Vänsterborr och handborrmaskin så att den gängade ut sig :dancing_geek:det lär ju aldrig inträffa igen.


Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#179 » 22:32:41, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servus borde ta ett strängt samtal med sin underleverantör Arenco som dom köpte växellådorna av. Min låda hade samma problem med glapp utgående axel, dock hade någon redan lagat detta för 40 ? år sedan vilket jag upptäckte vid demontering av lådan för lager och tätningsbyte. En märklig sak var att de gamla lagren var samtliga med överdimension ( slitage ?) i innerringarna vilket gjorde att axlarna låg löst i lagerbanorna. Ingen av axlarna var slitna och hade rätt dimensioner för en lätt presspassning i lagren. Mellan axeln hade en väldig obalans beroende på kilspåren i dreven och jag passade på att balansera den. Efter hoppressning med nya lager och balansering blev svarven betydligt tystare och i princip vibrationsfri vid alla varvtal och som bonus slipper jag nu oljepölen på golvet oxå.
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#180 » 17:13:32, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lite svagt att prylarna bara håller i 70 år :grin:
Jag har inte märkt att min vibrerar särskilt mycket.
Kör man maxvarv 1200 då är den ju ganska högljud, men det är sällan jag kör så fort.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se