Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv WE Aktiebolaget Servus

248 inlägg • Sida 9 av 17
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Båtbyggarn

#121 » 20:56:59, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade lite tid att ängna mig åt heminredning. Nu är svarven försedd med riktig jämnårig lampa. Och när det nu gick att se vad jag gör passade jag på att ställa maskinfötterna så att koniciteten är under 0.01 mm på en sträcka av 350 mm. Med svarvenuppställd med maskinpass konade det 0.12 mm. Att ställa in fötterna hjälper en gammal sliten svarv väldigt mycket.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT



tkgb (trådstartaren)

#122 » 22:20:35, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev ett litet haveri på Servusen idag.

Jag skulle bara putsa till en axel lite så det var högsta varvtal 1200 v/min som gällde.
Då small det till utav helvete och svarven låste sig :smile:
Skyddskåpan till gängdreven hade spruckit när ett drev delat sig på mitten,det var naturligtvis 127 kuggars drevet som man har till all metrisk gängning som gick i bitar.

Hoppades väl lite att det bara var drevet som var problemet,men hela nortonlådan var helt låst så det var därför drevet gick sönder.
Det visade sig att en axel hade skurit ihop total så det var bara att plocka bort hela nortonlådan.

Det visade sig vara rätt jävligt att få isär nortonlådan för att den hade låst sig i ett läge där det var omöjligt att lossa låsskruvarna till dreven.
testade allt, värmde så det var helt rött där det skurit men det var helt kört att vrida den ett halvt varv så man kunde komma åt skruvarna.

Det fick bli en större hammare till slut så man "klippte" av låsskruvarna i axel inte optimalt men nu var skiten isär.

Det var en bit 35 mm härdad axel som var lagrad direkt i gjutjärnet som hade skurit på 4 ställen.
Det räckte med att slipa ner 4 små ställen där det skurit så löpte det lätt igen men jag putsade ner axel ett par hundradelar extra så kanske det inte händer igen.
Nu ska bara allt ihop igen men det ska nog gå.








Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

ja-bond77

#123 » 23:16:45, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det automatsmörjning som fallerat/stockat eller är det smörjkannehållaren som slarvat?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

tkgb (trådstartaren)

#124 » 23:42:59, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon automatsmörjning finns inte så det är oljekannsoperatören som har slarvat :smile:

Det finns ett gäng oljenipplar på toppen av nortonlådan, sen ska oljan droppa ner på växelföraren och vidare ner i ett hål som går till lagringen.
Jag har oljat lite ibland men jag tror inte oljefilmen fick plats då det var så tight passning mellan axel och hål.
Jag har nya oljenipplar som jag ska montera och kolla så oljan verkligen kommer dit den ska.

2 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#125 » 22:02:05, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist! Tur att du har en reservdelssvarv att hämta bitar från. Jag hade fått för mig att det är rödmetall bussningar i nortonlådan. När jag gjorde rent och smorde den så gott det gick underifrån så såg det ut som axlarna löper i bussningar. 127 kuggars drevet är i alla fall lätt att få fram, tyvärr har jag inte hittat något bredare än 17mm men det spelar ju ingen roll egentligen. Det kostar runt en tusenlapp har jag för mig.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#126 » 23:37:51, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det blir till att länsa den gamla svarven på lite delar 127 kugghjulet och skyddskåpan.
Det stämmer att det sitter rödmetallbussningar på alla lagringar i nortonlådan.
Utom på ett ställe,där det skar ihop på min svarv.

Fick plockat ihop det mesta i nortonlådan idag,rev isär den ett par gånger extra då det alltid var något som kärvade när man väl fått ihop allt.
Det är verkligen sugpassning på axlar och splines,men hellre det än att det glappar en massa.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#127 » 17:07:42, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spindelnostolk klar! Nu kan jag tillverka ett par nya chuckflänsar. Något udda gänga 3 1/3" Whitworth 4 tpi.
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#128 » 23:20:16, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken snygg tolk :thumme:
3 1/3" Whitworth 4 tpi. det måste ju vara en helt unik spindelgänga just för denna svarven.
Undrar varför dom inte gjorde den 3 tum jämt.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Mattias Petterson

#129 » 23:39:51, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båtbyggarn, jag blir lite nyfiken.
Varför svarvar du runda ämnen i 4 backskivan? , är inte det väldigt omständigt vid riggning?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Båtbyggarn

#130 » 11:18:48, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder 4 backsskiva till nästan allt. Det går mycket lättare att återuppspänna delar med precision med klocka och backskiva. När man väl vant sig att indikera allt man spänner upp går det fort och man blir bara irriterad på hur dåligt en lite sliten 3 backschuck centrerar. Skall man göra flera lika delar så väljer jag en spännhylsechuck om möjligt.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

Båtbyggarn

#131 » 19:13:47, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens present! En 310 mm backskiva av gammal svensk tillverkning. Nästan helt oanvänd! Och inte nog med det, den passade exakt på chuckflänsen till min stora 3 backschuck . Sca från Tyringe båda två. Så nu har jag en hel samling 3 backschuckar som jag kan ha som brevvikter.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#132 » 20:44:33, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en rejäl klump till backskiva,superkvalitet på dom där gamla SCA chuckarna.
Inte många millimeter frigång till till bädden.
Har för mig att jag svarvat ett par 322 mm bromsskivor någon gång men det är nog helt max vad den tar i diameter.

Jag hittade en ritning på nätet av en chuckfläns till en äldre Torshällasvarv,den flänsen har en del likheter med våra flänsar.
Gängan 4 TPI X 85 mm måste ju vara i stort sett samma som 4 TPI 3 1/3"
Fast det står ju inget om whitworth så det kan ju vara vanlig tum med 60 graders vinkel på gängtopparna istället för 55 grader?
Tar man bort 86 mm passningen och ersätter 62 mm hålet med 65 mm+ändrar alla djupmått så stämmer ju den ritningen nästan :smile:

Vad hade du för svarvstål när du körde 4 TPI gängan till din spindelnostolk, var det ett vanligt slipat snabbstål.
Grym finish du fick till på den grova gängprofilen.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#133 » 22:17:26, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är en redig pjäs. Den är inte så tung som den ser ut, mot spindelhuset är det handgrepp runt om som man får in fingrarna i. Det var ett av skälen till att jag ville ha en sån här. Det är mycket bekvämare att snurra en sån här chuck när man indikerar. Eftersom jag alltid använder 4 backsskiva är just det viktigt för mig. Sen är det bra med en stor backskiva då det bara är att spänna upp en mindre 3 backare om man behöver svarva 6 kantiga saker.
85 mm 4tpi kan man nog kalla gängan likaväl. Och att det är 55 graders vinkel skall ju kollas med min tolk står det ju på ritningen så allt verkar vara i sin ordning.
Jag slipade till ett snabbstål. Och sen gängade jag med så högt varvtal jag vågade 150 r/m så jag hann stanna i spåret. Jag använder ett runt snabbstål fäst i en borrstång på tvären. På så sätt går det att gänga invändigt och utvändigt med samma stål och det är super enkelt att ställa in vinkeln så att stålet följer gängans stigning.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

Båtbyggarn

#134 » 09:56:32, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här brukar det bli när det skall gängas special.
Bild
Bild
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

Båtbyggarn

#135 » 20:02:28, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här blev den färdig. Lite vibrationer blev det i gängan ser jag när jag tittar noga.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se