Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv WE Aktiebolaget Servus

248 inlägg • Sida 7 av 17
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Båtbyggarn

#91 » 22:16:34, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar ju saker och kunskap från den gamla världen. Den här typ av reparationer gjordes på den tid då rem och svänghjul i gjutjärn var vanliga. När ett hjul sitter löst på sin axel och kilen kalvar så kan navet spricka. Med ett par stålringar runt navet och en bussning i det ursvarvade hålet så kunde hjulet tas i fortsatt tjänst utan att lödning eller svetsning som riskerar att förvärra skadan. Om man vet vad man skall titta efter så hittar man sådana lagningar på gamla gjutjärnshjul.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT



tkgb (trådstartaren)

#92 » 21:35:01, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart lagning av chuckflänsen, borde ju bli hur starkt som helst.

Till min gamla svarv fick jag bara med en hemmasvarvad chuckfläns,helt ok tillverkad,inte helt lätt att få till en så grov invändig gänga.

Men till den nya fick jag 2 mindre flänsar + en riktigt fin backskiva 320 mm stor så det är bara ett par mm frigång till bädden :thumme:
Men jag kommer nog mest att använda den gamla hemmasvarvade flänsen då den är anpassad till mina chuckar.

För ett par veckor sedan fick jag ställt undan den gamla svarven och ersatt den med den "nya"
Allt var frid och fröjt tills jag började svarva lite testbitar.
Den svarvade väldigt koniskt,jaja det var väl bara att den inte stod riktigt i våg tänkte jag först.

Men efter en massa testande utan någon förbättring så började jag inse att något var väldigt fel med svarven :ohnej:
På 100 mm så konade det ca 0.3 mm, helt galet mycket med tanke på att den gamla svarven som prismorna var helt sopslut på konade runt 0.02 på samma sträcka.

Det visade sig att spindeln inte var parallell med bädden,varför vet jag inte men hela spindelklumpen satt synbart snett.
Så det var bara att skruva isär skiten igen.
Spindelhuset styrs ju med samma prisma som styr dubbdockan, det var helt perfekt passning så för att kunna justera den fick jag slipa bort ganska mycket på prismat under spindelhuset.

Kändes väl inte helt seriöst att börja gräva med vinkelslipen där, men svarven var ju totalt oduglig som den var så det fick passera :smile:
Har skruvat ihop den, och nu verkar den helt ok, men jag har beställt en "test bar" att sätta i mk5 konan i spindeln för att kunna klocka in den lite mer exakt.











Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#93 » 20:19:58, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken trist upptäckt efter allt nedlagt jobb! Man blir ju väldans nyfiken på vad som kan orsaka detta. Det borde ju innebära att spindelhuset sitter ca 0.8 mm snett. Hur svarvade den innan demontering? Med en teststång kan du ju få den riktigt bra om du orkar skava tillräckligt mycket. Var hittade du teststången till ett överkomligt pris? Själv har jag precis borrat upp överflödeshål i oljerören innan de går ner i spindellagren så nu är det bara gravitationssmort på lägre varv men på högre blir det fortfarande lite oljeläckage om men bara en bråkdel av tidigare läckage. Pumpen ger alldeles för mycket olja. Ju mer jag svarvar på den desto mer gillar jag den. Två riktigt trevliga detaljer är frikopplingen av spindeln och kopplingen för matningen. Frikopplingen är lättarbetad och sitter bra till, i och ur utan att behöva snurra chucken eller ta i. Och matningen likaså lättarbetad med tummen och pekfingret och en rörelse av 3mm istället för rattar att vrida eller spakar att fälla. Jag skulle dock gärna ha riktnings omkastarfunktionen på matningen också som på din svarv.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#94 » 22:47:00, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja 0.8 mm stämmer rätt bra,man kunde faktiskt mäta från kanten på bädden till spindelhuset att det var så snett.
Jag har riktat upp det hyffsat nu,nån inskavning av styrprismat bryr jag mig inte om utan jag slipade bort lite extra matrial och sen räknar jag med att skruvförbandet ska räcka för att hålla fast spindel huset.

Varför det var så galet vet jag inte,möjligtvis att bädden och spindelhuset kommer från olika maskiner?
Jag svarvade lite småbitar innan jag plockade isär den och märkte redan på korta sträckor att det konade mycket,men tänkte inte så mycket på det utan trodde det berodde på glapp i släden.

Han jag köpte svarven av hade köpt en fastighet där den var kvarlämnad så jag har aldrig pratat med någon som svarvat med den tidigare.
Som tur var gav jag bara 2500 kr för den,så även med alla fel så var det ingen dålig affär.

Köpte teststången av en butik på tradera sök på test-bar så kommer det upp.
En Mk 4 kostade lite över 700 kr så det är ju kina prylar men till denna svarven duger det länge :smile: när den nu dyker upp har inte fått hem den än.
Har även köpt en ny MK4-MK5 förstoringskona så den ska passa i spindel, sen tänkte jag även ha den till att kolla dubbdockan med.

Håller med om att frikopplingen av spindeln sitter bra till,det är ju något man använder hela tiden när man klockar in bitar mm.
Matningsinkopplingen var helt perfekt på den gamla svarven men på denna så får man ta i mycket mer vid i och urkoppling.
Har inte riktigt kommit på varför än.
Omkastarfunktionen fanns bara på den gamla svarven inte denna som är i stort sett exakt likadan som din.
Men det funkar ju rätt bra att ändra matningsrikting med spaken ute gängdreven med.

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#95 » 19:17:14, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle ju kunna vara så att spindelhuset kommer från en annan maskin. Det är ju nästan den ända förklaringen. Injessera epoxy mellan prismat och huset när du riktat klart och dragit fast det hela. Borra ev. några hål som du kan spruta in epoxyn igenom. Så gör man maskin uppställningar hela tiden nuförtiden istället shimsning och skavning. Då sitter den fast om du råkar kvadda in i chucken.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

jörgen.ottosson

#96 » 23:16:45, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag förstår inte alls..... :klia:

Alla svarvar ( och då menar jag alla) har prisman som går parallellt med spindeln.....det är liksom en grundfunktion. Att spindelhuset kommer från en annan svarv, kan jag köpa, men att det skulle orsaka att det är snett.....nä....då måste ju den svarven haft en bädd som inte gått parallellt med spindel......eller varit "böjd" :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Båtbyggarn

#97 » 07:04:02, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker att när man skaver in ett spindelhus mot prisman för att finrikta så kanske den ena svarven kräver inriktning åt ena hållet och den andra åt andra hållet och på så sätt kanske felet kan bli dubbelt. Fast å andra sidan så skaver man ju på spindelhuset så då borde felet inte dubblas och det borde inte våra större än max en tiondel. Det låter ju inte som att bädden är böjd eftersom det syns att spindelhuset sitter snett.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

insve

#98 » 09:26:10, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan faktiskt vara så att det blir fel om delarna kommer från olika svarvar, se video från Storebro, de skaver prisman på svarven, inte växelhuset med spindeln.

https://www.youtube.com/watch?v=A9_a6D357dU
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

jörgen.ottosson

#99 » 19:44:53, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med skavning tänker jag på 1/100 mm inte på flera 1/10 ... :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tkgb (trådstartaren)

#100 » 19:25:51, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det hela är mycket märkligt,att skava in så mycket blir det inte tal om det tar ju evigheter, det fick bli vinkelslip :smile:

Prismat går inte hela vägen under spindelhuset utan det sitter bara en liten bit i framkant och en liten bit i bakkant.
Man kan se det på bilden där jag lyft upp spindelhuset.

Det var lite svårt att mäta men den lilla biten styrprisma längst åt vänster linjerade inte bra med resten av bädden?
Det var ett par tiondelar fel,sen var urtagen i botten på spindelhuset lika fel fast åt andra hållet.
Tillsammans så blev resultatet ett väldigt snett spindelhus som inte linjerade alls med resten av bädden som trots allt verkar helt rak.

Men nu är det fixat, var ju ganska lätt att justera in spindelhuset rakt med hjälp av teststången i spindeln.
Resultatet blev över förväntan,har svarvat en massa testbitar och på 150 mm svarvning med fri ände så konar det max en hundradel :thummar:
Bättre än så kan man ju inte begära av en gammal svarv.

Nu är även den yttre sidan av spindelhuset parallellt med resten av bädden,innan var det synbart snett.
Det spelar ju ingen roll men det är ju en indikation på att något varit helt tokigt med denna svarven.

Båtbyggaren när du justerade spindellagret fanns något att justera på utsidan mot chucken?
Jag hade lite axialglapp som jag försökte få bort genom att spänna hakmuttrarna hårdare inne i spindelhuset.
Det blev lite bättre men inte helt bra så ett nytt lager hade nog inte skadat.





Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Båtbyggarn

#101 » 22:02:37, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den breda hakmuttern närmast chucken sätter an axiallagret, den smalare i mitten låser den första och den smala till vänster sätter an radiallagret. Axiallagret justeras efter radiallagret om det satts an. Justera till noll spel utan att det börjar gå trögt, inget annat skall behöva röras ute vid chucken. All justering skall göras med driftstemp på spindeln om det skall vara rätt. Kall spindel kan ha små glapp som skall försvinna vid driftstemp. Radiallagret kräver åtkomst till justerhalvorna bakom chucken som skall avslipas på det axiella måttet i relation ( här måste man veta vad det är för kona på innerbanan så att man kan räkna ut avslipningen, det finns tabeller hörande till SKF precisionsrulllager och dess uppdrivningsmått )till det spel som justeras bort innan innerbanan drives upp stumt mot justerhalvona med hakmuttern. Obs! här måste man veta vad man gör för det är svårt att backa om man sätter an lagret för hårt och då är varmgång ofrånkomlig. Det var ett litet h...... att få loss labyrinttätningen för att komma åt justerhalvorna.

2 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

Båtbyggarn

#102 » 12:57:04, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glappjakten fortsätter! Från 1,8 mm till 0,1 mm. Tvärslidens ledskruv och dito mutter var väldigt slitna. Men en bit vänstergängad 20*4 trapetsstång och mutter gjorde jobbet. Nu känns tvärsliden som ny.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT

tkgb (trådstartaren)

#103 » 13:24:09, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju en smart lösning att skarva in en ny trapetsstång.
Min skruv är väldigt ojämt sliten så jag kanske lånar denna lösningen.

Är det trapetsskruv och mutter från Wiberger?
Hur fäste du skarvhylsan krymppassning och stift?
Senast redigerad av tkgb 23:23:58, 03-07-2017, redigerad totalt 1 gång.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

jörgen.ottosson

#104 » 13:55:43, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte det så ut som silverlödning? (troligen funkar presspassning, med loktite/stift ed också)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Båtbyggarn

#105 » 15:11:29, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från Wiberger. Kappilärlod tenn/silver. Hela projektet tog mindre än två timmar. Även hylsan är lödd.
Båtbyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:09, 23-04-2017
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gängmaskin Fransson och Brantemo
Svarv Servus WE
Lastare BM 218
Volvo Penta TMD 100
Opel GT


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se