Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv WE Aktiebolaget Servus

248 inlägg • Sida 11 av 17
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Mattias Petterson

#151 » 21:50:07, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser ju läskigt ut!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



jörgen.ottosson

#152 » 19:29:46, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Det där ser ju läskigt ut!


Ja, tänket samma sak....det gäller att hålla lågt varvtal om man ska köra lång axel utan dubstöd ( även om man har medåkande stöddocka )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tkgb (trådstartaren)

#153 » 21:16:32, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo ska man svarva så måste man ju ha dubbstöd.
Men i detta fallet sitter axeln där bara för att centrera stöddockan när jag byggde adaptern.

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

jörgen.ottosson

#154 » 21:49:29, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tkgb (trådstartaren)

#155 » 21:27:39, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en Sajo 54 fräs som jag till och från försökt att inte direkt renovera, utan mer göra den mindre dålig :smile:
Det är inte så svårt att förbättra den, för det mesta är helt slutkört på den.
Den är vädigt sliten i gejdrar och skruvar, bordet hänger snett närmare 1 mm i X-axeln och ca 0.5 mm i Y-axeln.

En stor del av problemet är väl att centralsmörjningen inte fungerat på den dom senaste typ 35 åren.
Sen när den börjat bli glappig så har man nog kört med låsskruvarna lite dragna vilket gjort att kilarna blivit ojämt slitna och bananformade.

När jag släpade hem den för ett par år sedan lagade jag oljepumpen och bytte en del av dom igensatta doserings ventilerna.
Men då många kanaler var igentäppta i knäet så måste allt isär för att fixa det riktigt.

Men nu har jag börjat montera ihop den lite, jag har hållt på ett tag att skava ytan på knäet till Z-axeln.
Det är inte där det största slitaget sitter, men man får ju börja där och gå uppåt.
Även Trapetsskruven till Z-axeln har fått en genomgång,den var inte helt utsliten men hade en hel del problem som gjorde att den kärvade.
Den är nu monterad med nytt axiallager så förhoppningsvis slipper man nu ta i så man nästan skiter på sig när man ska veva upp knäet :smile:



Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#156 » 21:40:08, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lyft dit knäet igen,justerings kilen såg väl inge vidare ut den var krokig och hade lite skärskador så den har jag riktat och skavt.
Justerskruven till kilen gick i botten så det blev till att limma på 0.2 mm tolkstål på baksidan för att få tillbaks lite justermån.

Sen har jag hållt på att fippla med en liten oljeledning till z-skruvens kugghjul.
Den gamla var nog av för den gick bara rätt ut i tomma intet?
Jag tror den har varit dragen som jag gjort med den nya jag satte dit,men jag är inte säker.
Svårt att få den att sitta fast fick bli kemisk metall till slut,den gamla satt helt lös så jag misstänker att den blivit klämd mellan dreven.

Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#157 » 23:55:06, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar äntligen knäet på fräsen bli färdig.
Jag hade väl hoppats på att gejdrarna på stativet skulle vara hyffsat ok, då dom inte såg så illa ut.
Men när man började justera kilen så märke man att ytorna var rejält ojämt slitna.
Om man justerade kilen till ca 0.1 mm glapp där gejdrarna var minst slitna så glappade det minst 0.4 mm där det var mest slitet.

Fräsen har 460 mm i slaglängd på z-axel och det var den övre delen som var minst sliten,inte så mycket annat att göra än att ta bort lite matrial där så det matchar den mer slitna delen.

Det kan låta som världens hashmek men jag tog ner ytorna med vinkelslip utrustad med en lite tjockare kapskiva :uupps:
Jag hade fått hålla på i all evighet med skavstål då det var stora ytor och ganska hårt gods.

Man använder samma teknik som när man skaver med handstål,man slipar med snabba drag så det inte blir några djupa gropar, sen kollar man med märkfärg och slipar där det behövs.

Jag hade inte trapetsskruven inkopplad utan drog knäet upp och ner med en telfer och kollade med indikator klocka samtidigt som jag bände lite lätt fram och tillbaks med ett rör för att se hur mycket det glappade.

Det tog sin tid men tillslut så blev det helt ok och man kan ha kilen justerad så det blir ca 0.1 mm spel hela vägen.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#158 » 22:59:49, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Y-axelns gejdrar på Sajon var ju inte i bästa skick dom heller,det var en tråkig svacka i mitten ca 0.1-0.15 mm djup :sad:
Men efter en massa slipande och skavande så är dom ganska raka.

Fick limma på 0.3 mm scims på kilen för att justeringen inte skulle gå i botten.
Fräste även en liten hylla på bitarna som sitter under gejdrarna för att kompensera för slitaget.

Muttern till Y-axeln var skrot glappade flera mm.
Att bara byta muttern hade gjort det bättre, men skruven är ju alltid sliten mest på mitten så jag testade ny ide jag hade.
Ville helst inte göra en helt ny axel så jag gängade om den gamla så dom oslitna delarna i ändarna blev lika som det dåliga partiet i mitten.
Man fick bredda trapetsgängan ca 0.6 mm för att den skulle bli likformig hela vägen.

Sen fick man helt enkelt anpassa den nya mutterns trapetsgänga till specialgängprofilen.
Skulle man sätta dit en standard TR 28x5 mutter nu så hade den glappat som fan, men min specialmutter den passar fint ,känns som det är ca 0.1 mm i spel hela vägen på skruven.
Stor skillnad i gängan mot den gamla kassa muttern, den nya har extra breda gängtoppar och den gamla utslitna har helt vassa toppar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

jörgen.ottosson

#159 » 23:26:00, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tkgb skrev:...
Muttern till Y-axeln var skrot glappade flera mm.
Att bara byta muttern hade gjort det bättre, men skruven är ju alltid sliten mest på mitten så jag testade ny ide jag hade.
Ville helst inte göra en helt ny axel så jag gängade om den gamla så dom oslitna delarna i ändarna blev lika som det dåliga partiet i mitten.
Man fick bredda trapetsgängan ca 0.6 mm för att den skulle bli likformig hela vägen.

Sen fick man helt enkelt anpassa den nya mutterns trapetsgänga till specialgängprofilen.
Skulle man sätta dit en standard TR 28x5 mutter nu så hade den glappat som fan, men min specialmutter den passar fint ,känns som det är ca 0.1 mm i spel hela vägen på skruven.
Stor skillnad i gängan mot den gamla kassa muttern, den nya har extra breda gängtoppar och den gamla utslitna har helt vassa toppar.
....


Precis så gjorde man förr med produktionsmaskiner för att de skulle bli körbara en tid igen. :thummar:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Edholm09

#160 » 13:46:33, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg att du hadde problem med en DRO,
Jag har också monterat en sådan där Kina modell och vissa har en knapp dold under displayerna, andra ska man .trycka 5 eller 7 gånger på punkt under uppstarten jag har för mig att det fanns ett tredje knep med. Men det minns jag inte.

Du kanske redan löst det?

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tkgb (trådstartaren)

#161 » 14:35:30, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag löste det genom att sälja skiten och köpa en annan som var anpassad till en svarv från början :grin:
Han som köpte den var fullt medveten om felet och till en 2-axlig fräs fungerade den ju bra.

Man skulle trycka . ett antal gånger för att komma in i inställningarna och det fungerade.
Men att sen ändra mellan radie och diametervisning det fick jag inte att funka.
Senast redigerad av tkgb 22:48:20, 16-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#162 » 22:15:57, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag monterat ihop y-axeln och det blev riktigt bra till slut.
Det är 0.1-0.15 mm glapp i trapetsmuttern mindre än så ska det nog inte vara heller.

Det enda som krånglade lite var att det kärvade när man drog fast skruvarna till fästet,det var nog inte muttern som kärvade utan splines axeln som driver matningen.
Så jag fräste bort 0.15 mm där fästet skulle sitta,trodde detta skulle bli bra då det är ca 0.15 mm som försvunnit från gejdrarna.
Men med facit i hand skulle jag bara tagit ungefär hälften för nu blev det tvärtom, så jag fick lägga i lite scims för att det skulle bli riktigt bra,väldigt känsligt med höjden på det fästet.

Jag har inte kvar matrialet som satt i avstrykarna till gejdrarna, men jag antar att det ska vara någon typ av filt längst in och gummi i spåret på dom rostfria hållarna :klia: finns det nån som har en bild på en komplett avstrykare vore det alla tiders.

Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#163 » 22:08:40, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit dags för X-axeln på Sajon.
Började med mellandelen som sitter under bordet och den var inte så farligt sliten, planade av den ca 0.2 mm.

Men bordet var krokigt 1 mm :ohnej: så där blev det lite krångligare.
Började med att plana ovansidan, först med en vanlig planfräs vid grovfräsningen sedan med ett ursvarvningsverktyg som "flycutter".

Då släppte lite av spänningarna i bordet, så det blev ca 0.4 mm rakare än innan, man fick naturligtvis hålla på och släppa spännjärnen mellan fräsningarna och scimsa om bordet.
Anledningen till att fräsbord blir bananformade med tiden tror jag beror lite på att man sträcker ut matrialet i T-spåren när man spänner ner saker på bordet.

Nu fick jag börja leta efter en 50 graders vinkelfräs för att kunna fräsa undersidans "dovetails" raka.
Dom fräsarna fanns det ju inget enormt utbud av direkt, men jag hittade en begagnad på tyska Ebay.

Så med den fräsen gick det att bearbeta undersidan av bordet,det fanns en del lite djupare skärskador som inte gick bort, men jag ville bara ta så mycket att det precis blev plant.

Det verkar som om allt på bordet ligger inom ett par hundradelar nu, så det borde finnas en chans att få det bra efter lite finskavning.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

ja-bond77

#164 » 12:37:40, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätt laxstjärten på mellandelen något? Ena sidan där lär väl vara utsatt för slitage också, den sidan som inte har kilen som ligger an alltså. Jag önskar man skulle hitta nån som skulle ta sig an min fräs också...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

tkgb (trådstartaren)

#165 » 13:42:17, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag mätte den laxstjärten och den är lite sliten,men bara ett par hundradelar.
Även om man hade fräst den så får man skava för att det ska bli bra kontakt men den andra laxstjärten i bordet så jag lät den vara.

Justerkilen till X-axeln ser dock riktigt ledsen ut och man får nog scimsa den runt 1 mm för att den ska fungera.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se