Sida 8 av 17

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 15:59:29, 01-07-2017
av danne mähl
Smart lösning på problemet
den kommer jag nog kopiera till fräsen

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 11:15:06, 19-07-2017
av Båtbyggarn
Någon som har ett 127 kuggars drev passande Servusen till övers? Jag behöver få tag på ett för att få till de metriska gängorna.

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 11:38:32, 19-07-2017
av jörgen.ottosson
Du kan ju tala om vilka mått det är på drevet. (håldiameter (är det kil eller "spalin"), bred, Modul på kuggen(storlek) ) så kanske det är lättare att få "napp" (kan passa från fler maskiner.)

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 12:19:38, 19-07-2017
av Båtbyggarn
Jag skall mäta lite. Jag får nog ändå köpa ett drev och anpassa men det skadar ju inte att fråga.

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 12:47:43, 19-07-2017
av Polarmotor
Köp ett ämne på Mekanex och anpassa till din maskin.

https://www.mekanex.se/wp-content/uploa ... gghjul.pdf

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 14:25:22, 19-07-2017
av Båtbyggarn
Modul 1,5. Bredd 20mm. Id. 32mm. Kilspår 5mm. 127 kugg.
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 22:07:16, 22-07-2017
av tkgb
Ja 127 kugghjulet är rätt bra att ha.
Det borde som sagt funka att köpa ett ämne, mätte diametern på mitt och det stämmer exakt med dom 193.5 mm i diameter som diverse köpta ämnen har.

Har gjort ett litet ryck idag för att linjera dubbdockan bättre.
Efter bearbetningen av bottenplattan blev den ju lite lägre så jag har satt dit en 0.3 mässingsplåt som scims.
Har även skavt in bottenplattan efter bädden.
Skava är väl inte nått man vill göra allt för mycket då det är både tråkigt och jobbigt men fick väl upp markeringarna från några små blåa prickar till hyffsad kontakt.
Ser ju fortfarande rätt kasst ut men ett par timmars slit fick räcka :smile:
Det blev helt ok och det sista justerade jag med en mk4 brotch.


Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 21:50:06, 13-08-2017
av tkgb
Har flyttat över kylanläggningen från den gamla svarven,på den gamla hade jag en stor plastbalja under men till denna följde det med en helt ok
hemmagjord plåtbalja liknande orginalet.
Jag svetsade på en ca 20 cm lång plåt på insidan mot väggen så det ska rinna lite mindre kylvätska på golvet.
Blir ju alltid rätt söligt ändå men det är fint med kylning när man borrar och sticker av bitar.

Testade för skojs skull ett 65 mm borr jag hade liggande, det har en svivel för invändig kylvätsketillförsel.
Det tar 65 mm direkt utan förborrning så jag var lite tveksam till om man skulle orka veva, men det gick faktiskt rätt lätt,ungefär som ett 25 mm spiralborr.
Motorkraft finns det så det räcker och blir över, den lät knappt ansträngd när man borrade :smile:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 21:56:38, 13-08-2017
av Mattias Petterson
Blir ju en riktigt bra svarv, blir nästan sugen på att byta ut örnen jag har..

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 20:25:37, 18-08-2017
av Båtbyggarn
Här en bild på spindellagringen.
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 20:39:20, 19-08-2017
av tkgb
Perfekt med en bild på spindellagringen.

Jag hade ju vissa problem med att digitalen inte gick att ställa om till diametermätning.
Det fungerade väl med radiemätning med,men väldigt irriterande att man inte fick skiten att fungera.
Så jag gav upp den och köpte en annan istället,ingen kombinationsdigital denna gången utan en som bara är avsedd till svarvar.

Nu fungerar allt perfekt även växlingen mellan radie och diameterutläsning :thumme:
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 21:02:44, 17-09-2017
av tkgb
Har svarvat några trapetsmuttrar 50X6 till en gammal 2-pelarlyft i helgen.
Lite spännande med så grova gängor men det klarade Servusen galant.
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 19:35:23, 01-10-2017
av tkgb
Jag har gjort en genomgång av tvärsliden i helgen,kopierade Båtbyggarns lösning rakt av med att borra ur den gamla muttern och löda i ny trapetsmutter,även ledskruven skarvades med ny gängstång och silverlödning.

Skavde lite på glidytorna med, då det gick lite trögt när man vevade ut mot ändlägena,blev väl något bättre iallafall.
Det fungerade helt ok innan med den gamla ledskruven, men det är ju nice med ett litet jämt glapp hela matningslängden.

En annan modifiering är en distans till längdmatningsveven,det kom sig av att jag köpte en ny tvärmatningsvev som visade sig vara lite större än den gamla som var väldigt sliten.
Då kom dom 2 vevarna väldigt nära varandra och man stötte lätt till tvärmatningsveven när man vevade med längdsmatningsveven.
Det ser väl lite konstigt ut men det verkar funka ok.




Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 20:23:30, 10-12-2017
av tkgb
Jag har svarvat ett par sprintar i Hardox nu i helgen.
Trodde det skulle vara mycket värre att svarva i då det är så hårt att borra i men det skar riktigt fint.
Det enda som gick dåligt var borrningen av dubbhålet, det verkar som snabbstål inte är hårt nog för Hardox.
Jag hade bara lättringstrissor för fin krysslättring.
Orginalsprintarna hade mycket grövre lättring,men det får passera.

Sprintarna är till ett par Arnold fresmak maskinskruvstycken som jag håller på att göra iordning.
Jag fiskade upp dom ur en skrotcontainer så det fattades 2 sprintar till längdjusteringen.
Orginalsprintarna var stenhårt härdade.
Tror det är ganska viktigt att dom inte är av blötjärn och sviktar för att kraftförstärkningen ska funka bra.

Dom har mekanisk kraftförstärkning och ska ge 4000 kg i spännkraft.
Den ena kraftförstärkaren var hyffsat lätt att få ordning på men den andra var helt sönderrostad invändig.
En ny kraftförstärkare kostar 6000 kr som reservdel så det var jag inte så sugen på.
Så jag tänkte att det kan ju inte vara så svårt att tillverka lite nya delar till den som var mest skadat med det riktiga som mall.

Det visade sig vara riktigt jävligt faktiskt :ohnej:
Hur jag än gjorde så fick jag bara upp den till ca 2000 kg + att det inte släppte trycket korrekt.
Tänkte slänga skiten flera gånger, men efter ca 50 isärplockningar och modifieringar så har jag fått upp det till ca 3600 kg
Det släpper trycket ok med.
Det andra som var bättre från början ger ca 3800 kg i tryck.
Det får duga för tillfället :smile:


Bild
Bild
Bild

Re: Svarv WE Aktiebolaget Servus

InläggPostat: 18:35:35, 11-01-2018
av Båtbyggarn
Jag fick en beställning på ett antal 1 1/2" & 1 1 /4 "Witworth gängor. Och fick då lust att göra dom i svarven i stället för gängmaskinen. Dels för att prova att gänga i den här svarven och för att inte glöma bort hur man gör. Man blir bekväm som gängmaskinsägare! Som gängsvarv visade den sig vara över förväntan bra! Eftersom de ville ha tillbaks provmuttern så kunde jag inte låta bli att göra den här gamla godingen från skoltiden!
Bild
Bild