Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Rosenfors snabbsvarv typ RS 135

54 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Mattias Petterson

#31 » 10:36:12, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar vara någon max hastighet för planskiva, typ 650 rpm!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



HenkeBoy

#32 » 09:16:08, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Lite sent kanske men.... Den skall nog startas direkt på tvåan och ej stängas av via ettan, motorn låter hemskt illa vid växlingstillfällena. Det är förmodligen helt ofarligt men men. Skaffa en inverter (frekvensriktare) så blir du av med en del problem och får samtidigt variabel fart på alla växlar. samt fram och back, krypkörning, begränsat vridmoment när det behövs. Enklast är att sätta själva styrningen (fram-off-bak och hastighet + ev toggling) på kjolen någonstans lätt åtkomlig. Vill du/behöver du motorns bägge hastigheter går det att koppla in som du har i dag men ändra inte reglaget när invertern är i gång!


Hej och tack för respons!
Bättre sent än aldrig säger man ju. Å jag har bara hunnit fundera lite mer. Inget är gjort ännu! :grin:


Man startar svarven som på de flesta svarvar med spaken vid förklädet. Första läget är 1:an och andra hacket är 2:an. När man går tillbaka till 0 så kan man föra spaken uppåt och då vänder man rotationsriktningen till back på 1:an och sen 2:an. Har hänt att man gått från 1:an och råkat komma förbi 0 till full back, vilket inte är riktigt kul heller...


Har tänkt tanken på frekvensriktare, men vet inte om man törs köra en sån här gammal motor via en sådan. Den här motorn är ju ganska speciell och inget man har lust att byta ut. Det skulle medföra rejäla ombyggnationer av svarven. Den är som integrerad i chassiet på svarvens ena fot.


Jag behöver ju motorns båda hastigheter eftersom de mekaniska växlarna inte är allt för många. Jag svarvar gärna med HM-stål och vill också ha upp varvtalet lite mer ibland. Blir väldigt stora hopp i varvtal bara med motorns första hastighet.


Ska prova att med säkerhetsbrytaren avslagen lägga i 2:an på svarvens tillslag, och sen slå på arbetsbrytaren och se hur svarven ställer sig till det, dvs. om säkringarna håller... (Har automatsäkringar som är ganska snabba)
I så fall om det fungerar kanske man bara ska lägga ur 2:ans hastighet ur tillslaget och sätta den på en separat omslag på kjolen nånstans. Så att man bara har spaken på förklädet som on/off, och väljer hastighet på motorn på separat omkopplare.

Likaså kan man ha en omkopplare för fram och back, så att man inte ofrivilligt gör förbi 0-läget till back.
Startar svarven på detta sätt så är det nog enklaste och billigaste lösningen.

Ska ta ett kort på tillslaget får ni se. Ganska finurligt gjort med cykelkedja och drev som vrider tillslaget! :razz:
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Janson1

#33 » 09:38:50, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en bild på spakeriet vore inte fel. Jag tror inte det är något problem a köra med växelriktare fast det är en dubbellindad motor. Men man kan ju programmera växelriktaren till att tex börja runt halvfart (ca 20 Hz) som lägsta fart och inte gå över fullfart (50 Hz). Fördelen sen är att man kan ställa hur fort den varva upp/ner och man kan även effekt begränsa om det finns risk för fastkörning. Jag tror man kan ha kvar spaken på kjolen och sen bara komplettera med fartreglage, typ en potentiometer.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

HenkeBoy

#34 » 08:57:26, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190309/e1b0d8d7f64d6008bf727466450fe97e.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190309/e3256d740fbc3f85b65b46eb61133873.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Janson1

#35 » 09:20:38, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går nog utmärkt att använda den stora brytaren till att styra en ev. frekvensomriktare. Oftast går det att programmera omriktaren så den mjukstartar, mjukstoppar, kör man från fullt fram och råkar ta full back så bromsar den ner fint för att sen vända och öka fint åt andra hållet. Jag tror tom du kan behålla två grundfarter via växelriktaren och ha en pot dessutom som du kan reglera inom intervallen. Det ger totalt fram, back, hög, låg och dessutom steglöst däremellan med en elektrisk bromsfunktion. Om man sen monterar ett nödstopp så kan man programmera så att motorn tvärstannar vid händelse av...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

HenkeBoy

#36 » 16:39:05, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,

Kul med nån som orkar med mina divideringar fram och tillbaka. Men som svarven är nu är den inte direkt trevlig att starta och stoppa!

Har försökt komma åt nån märkplåt eller anslutning på motorn, men det är fanimej omöjligt att komma in ens med kamera och fota.

Vad jag skulle vilja veta är hur motorn är lindad och inkopplad.
Förmodligen är det väl bara helt sonika två Y-kopplade statorlindningar, men jag är ju inte helt säker.
Jag ska ta och försöka rita ner hur allt är inkopplad mellan motorn, de 3 tre kontaktorerna och tillslaget som sitter i ena foten. Då kanske man kan reda ut hur man går vidare.

Enligt växel-tablån på svarven så är det enkel eller dubbel hastighet ut på motoraxeln på respektive fart.


Men tanken på frekvensstyrning spinner vidare med dina förslag.
Tror du det är möjligt att man bara kör på motorns högsta fart-lindning och kör på 50% hastighet?. Är det ens möjligt rent effektmässigt, oljud osv.?
Kändes enkelt om man kunde köra bara mot en lindning.
Annars går det säkert förregla med kontaktorer, typ som det är gjort idag.


Nödstopp finns ju inte idag och känns inte som nåt jag har tänkt lägga extra energi på.
Men däremot en inbromsning högre än motorns egna nedvarvning om den blir helt spänningslös vore ju väldigt fint. Idag varvar den långsamt ner till 0 när man slår av från 1-0. Går man från 2-1 så är det omedelbar hastighetssänkning och det är ju då jag är rädd chucken gängar upp sig!
Kunde man ha mjukbroms kanske det går att gänga metriska gängor med svarven också. Som det är nu hinner inte motorn ner i varvtal innan gängstålet tar i materialet. Man får svarva långt friutrymme efter gängan om det ska funka som det är nu!

Jag ska youtuba lite och se hur det fungerar med frekvensstyrning. Är ju själv elektronik-ingenjör, men frekvensstyrning av 3-fasmotorer har jag alltid överlåtit till elektrikerna. :grin:

/Henke
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Jens N

#37 » 21:21:44, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att du har en Dahlander lindad motor, troligtvis 2/4 pol.
Det fins färdiga brytare att köpa som växlar mellan D/Y då kan du starta direkt antingen på högt eller lågt varv.
Kopplar du med frekvensare måste du ha två olika parameteruppsättningar då det är olika Amp mm i Y och D läge.
På min svarv som också har dahlander motor satte jag en frekvensare. Jag har ett 1-0-2 vred som växlar parameterinställningar i frekvensaren samt slår om kontaktorer för att växla mellan Y och D koppling.
Fram och back sköter frekvensaren.
Sajo VF54, Storebro GK195, Örn SK1000, Arboga pelarborr och pelarslip, Franz Kuhlmann pantogrph, EWM svetsar, mm.
Användarvisningsbild
Jens N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:02, 13-10-2012
Ort: Halland
Sverige

HenkeBoy

#38 » 21:37:27, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har krupit in med ?huvudet under kjolen? och fotat...

Blev inte mycket klokare...
220V Y 3hk 1400rpm
Ser ju ut som det ska va en hastighet på denna enligt märkningen va?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190315/8786502f7748747b663bacb372da32b8.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy

#39 » 21:38:28, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hah... nu såg jag 2/4 på märkplåten. Alltså är det en Dahlander motor då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Jens N

#40 » 21:52:41, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du komma åt att se om det går 3 eller 6 trådar till motorn?
Mitt öga fastnade också på 2/4 men ofta brukar både Y och D läget vara utskrivet på plåten.
Sajo VF54, Storebro GK195, Örn SK1000, Arboga pelarborr och pelarslip, Franz Kuhlmann pantogrph, EWM svetsar, mm.
Användarvisningsbild
Jens N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:02, 13-10-2012
Ort: Halland
Sverige

HenkeBoy

#41 » 21:53:38, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 tåtar
Märkt V, VA, W, WA, U, UA


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy

#42 » 21:55:33, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där ringarna innan Y:et kanske är nån ledtråd oxå...förmodligen inte bara nån som lekt med nollans sifferstans!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Jens N

#43 » 22:01:17, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, med tanke på att det står 2/4 på skylten och sex trådar till motorn är det troligen en dubbellindad motor typ Dahlander.
Sajo VF54, Storebro GK195, Örn SK1000, Arboga pelarborr och pelarslip, Franz Kuhlmann pantogrph, EWM svetsar, mm.
Användarvisningsbild
Jens N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:02, 13-10-2012
Ort: Halland
Sverige

HenkeBoy

#44 » 23:13:22, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite ritande av elschema så är jag ganska övertygad om att det är en Dahlander koppling i allafall.
Stämmer bra med bilden nedan hur kontaktorerna lägger spänning på motorns poler.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190315/9cf69c64a2e91434e55cba8e24872ffd.jpg



Vad som dock är oklart är om det är en D/YY eller en Y/YY koppling.
Googlar man på det är D/YY för konstant moment och Y/YY för fläktdrift. Borde va D/YY isf.

Detta vette ju tusan hur man ska få reda på.

Jag får grubbla vidare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy

#45 » 15:46:54, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär är det kopplat i svarven.

Inte undra på att det eldat i tillslaget. All matning till motorn sker via detta.
Trodde tidigare den bara styrde spolarna på kontaktorerna, men inte det.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190316/7ebe111cb9da0236e7488498880f7b50.jpg



Läser lite om VFD och att man ska passa sig för att köra dessa mot äldre motorer då de inte klarar detta i längden.
Känns drygt om man sabbar motorn med denna speciella motormontering. Den hänger i bakre motorgaveln, typ omvänd flänsmontering. Ingen fot.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se