Hej igen,
Kul med nån som orkar med mina divideringar fram och tillbaka. Men som svarven är nu är den inte direkt trevlig att starta och stoppa!
Har försökt komma åt nån märkplåt eller anslutning på motorn, men det är fanimej omöjligt att komma in ens med kamera och fota.
Vad jag skulle vilja veta är hur motorn är lindad och inkopplad.
Förmodligen är det väl bara helt sonika två Y-kopplade statorlindningar, men jag är ju inte helt säker.
Jag ska ta och försöka rita ner hur allt är inkopplad mellan motorn, de 3 tre kontaktorerna och tillslaget som sitter i ena foten. Då kanske man kan reda ut hur man går vidare.
Enligt växel-tablån på svarven så är det enkel eller dubbel hastighet ut på motoraxeln på respektive fart.
Men tanken på frekvensstyrning spinner vidare med dina förslag.
Tror du det är möjligt att man bara kör på motorns högsta fart-lindning och kör på 50% hastighet?. Är det ens möjligt rent effektmässigt, oljud osv.?
Kändes enkelt om man kunde köra bara mot en lindning.
Annars går det säkert förregla med kontaktorer, typ som det är gjort idag.
Nödstopp finns ju inte idag och känns inte som nåt jag har tänkt lägga extra energi på.
Men däremot en inbromsning högre än motorns egna nedvarvning om den blir helt spänningslös vore ju väldigt fint. Idag varvar den långsamt ner till 0 när man slår av från 1-0. Går man från 2-1 så är det omedelbar hastighetssänkning och det är ju då jag är rädd chucken gängar upp sig!
Kunde man ha mjukbroms kanske det går att
gänga metriska gängor med svarven också. Som det är nu hinner inte motorn ner i
varvtal innan gängstålet tar i materialet. Man får svarva långt friutrymme efter gängan om det ska funka som det är nu!
Jag ska youtuba lite och se hur det fungerar med frekvensstyrning. Är ju själv elektronik-ingenjör, men frekvensstyrning av 3-fasmotorer har jag alltid överlåtit till elektrikerna.
/Henke