Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Färg som inte torkar i burk

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Krister W. (trådstartaren)

#1 » 13:18:58, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnade en gammal burk med färg idag. Den hade inte stelnat i burken, eller bildat skinn! Vilket brukar vara fallet när man öppnar en färgburk som stått på hyllan ett par år. Och tidigare varit öppnad alltså.

Det enda "felet" var att lösningsmedlet och pigmenten hade separerat i två skikt, men det var ju enkelt att reversera den processen med några minuters vispande. Sen var det prima målarfärg iegn. :smile:

Till saken hör att denna färgen har jag haft i min ägo sedan början av 90-talet någon gång. Den är av typen Försvarets olivgröna maskeringsfärg, som de brukar måla alla sina fordon med. Har använt av den några gånger, typ vart 7:de år eller så. Idag var det dags igen!
Kan ej återge någon "innehållsdeklaration" då burken inte är den ursprungliga längre. Jag tror jag tappade av ett par liter från någon "storförpackning" med denna färg, som jag snubblade över någonstans, någon gång. Minns inte längre varifrån. Men som sagt, det är fortfarande fullt brukbar maskeringsfärg, efter många år!

Annars är ju ett vanligt problem med de flesta typer av målarfärger att de torkar i burken ganska fort när den varit öppnad. Brukar kunna stå i max ett par tre år. Varför har inte denna färgen torkat ihop, när nästan alla andra målarfärger gör det?
Finns någon "färgkemist" på Maskinisten som kan förklara?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



Maleen

#2 » 13:36:14, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänder man burken upp och ner innan den ställs på hyllan "skinnar" sig färgen mindre iaf :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

Krister W. (trådstartaren)

#3 » 14:41:42, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det nog. Det är ett bra tips som jag också tagit till mig på senare år. Dock stod den aktuella målarburken rättvänd med locket uppåt, och har så alltid gjort.
Men när jag ställer tillbaka den igen så blir uppoch ner, för säkerhets skull! :thumme:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Åsa-Nisse

#4 » 18:40:55, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda förklaringen som funkar är att locket är tätt. En del lock har tendens att bli otäta när man öppnat första gången, medan andra funkar gång efter gång. Det är det som är viktigast att det inte kan komma in nytt syre i burken. När man vänder en burk upp och ned så händer ju ett av två möjliga scenarior. Antingen ingenting och då är locket tätt eller så läcker det lite färg i början till det tätat och i båda fallen så klarar sig färgen i burken. Går även att fixa genom att tejpa över kanten och locket på burken så den kan få stå på rätt håll.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Hansborg

#5 » 19:48:46, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostex super torkar inte i burk!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Krister W. (trådstartaren)

#6 » 19:49:49, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite svårt att acceptera tätt lock som enda förklaring till att färgen inte torkat i burken. Som sagt, inte minsta tendens till skinn på den heller. Och burken var begagnad redan på 90-talet när färgen hälldes däri, så locket kan inte ha varit perfekt. Var någon annan gammal färgburk helt enkelt som jag hällde upp i. Och den har ju öppnats och återförslutits ett antal gånger under åren med. Inget speciellt med den. Burken har också alltid förvarats rättvänd med locklet uppåt.
Jag tror det måste vara något med produktens sammansättning, frågan är bara vad.

Som jämförelse har jag en 2-3 år gammal burk med rostskyddsfärg från Biltema, med cm-tjock "elefanthud" på färgen. Den fick skinn väldigt fort, nu närmast oanvändbar....
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Truk

#7 » 20:35:22, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maleen skrev:Vänder man burken upp och ner innan den ställs på hyllan "skinnar" sig färgen mindre iaf :thummar:


Nackdelen med det är att den är bräddfull när man öppnar den :sad:
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Hansborg

#8 » 00:05:48, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Grisen

#9 » 10:38:17, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet


Nej det där är helt olika färger. Rostex förtunnas med terpentin och Temaprime med thinner (xylen)
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

PerJohansson

#10 » 10:43:46, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avsaknad av luft är grejen. Självklart lär ju färgens beskaffenhet ha del i det också, men det är luften som gör att det torkar mer eller mindre.

Linoljefärg som är ganska tjock kan man hälla ett lager linolja ovanpå i burken för att skydda. Det är väl ungefär så lackfärg skyddas när den skiktas i burken också. Nåt som tätar mot luften ovanpå det som torkar i luft helt enkelt.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Hansborg

#11 » 12:24:09, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:

Nej det där är helt olika färger. Rostex förtunnas med terpentin och Temaprime med thinner (xylen)

Är du helt säker nu?

Nya äkta bilder direkt från verkstadsbänken!

Den här burken/förtunning jag avser!
Bild

Även den här till vänster är "troligen" samma som ovan, åtminstone samma funktion. köpt på olika affärskjedjor..
Burken till höger använder terpentin som förtunning, torkar i burk!
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Grisen

#12 » 12:52:38, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha Rostex super var en annan variant, jag tänkte på den vanliga Rostex. :vissla:
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Stridis2

#13 » 12:35:37, 07-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Avsaknad av luft är grejen. Självklart lär ju färgens beskaffenhet ha del i det också, men det är luften som gör att det torkar mer eller mindre.

Linoljefärg som är ganska tjock kan man hälla ett lager linolja ovanpå i burken för att skydda. Det är väl ungefär så lackfärg skyddas när den skiktas i burken också. Nåt som tätar mot luften ovanpå det som torkar i luft helt enkelt.


Jag fick tipset av en färgtillverkare att hälla på ett lager lösningsmedel ovanpå färgen när jag ställde in burken. Det hjälpte tyvärr inte, i alla fall inte på den brurken jag provade. :sad: Det konstiga är att en del av hans färg torkar nästan aldrig i burken medan annan torkar på ingen tid. Matt svart maskinfärg har jag haft i många år utan att det torkat nämnvärt medan blank svart torkar på kanske ett halvår. Båda har stått i femliters plåtspannar från samma leverantör. Den mattsvarta har varit öppnad massor med gånger medan den blanka var öppnad två gånger.

Jag tror det är fler variabler än bara tillgång eller avsaknad av syre som styr hur snabbt färgen torkar i burken.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magnusk750

#14 » 21:57:29, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenbaserad färg torkar i burken, lösningsmedelsbaserad gör det inte, eller i alla fall mycket mindre, om burken är åtminstone halvfull. Linoljefärg är extremt tålig, jag har använt sån färg som var 30-40 år gammal.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 22:11:35, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av vattenbaserad färg är att den brukar mögla eller "surna" ganska snart, så den blir ändå oanvändbar långt innan den torkar ihop. Även om den förvaras i en burk som aldrig har varit öppnad. Ibland kan den separera som om den hade frusit sönder, trots att burken bevisligen aldrig har utsatts för frost. Det är ingen mening att köpa hem sådana färger för att ha på lager, man tar inte hem mer än vad som behövs för det aktuella målningsprojektet och överskottet är det ingen mening att spara, man kan gott mata miljöstationen med den överblivna färgen på en gång.

Slamfärger som t ex Falu rödfärg bör kokas om innan de används, om de har stått mer än ett halvår. Även de kan mögla, surna, råka ut för att ev linolja börjar hårdna mm, om något sånt har hänt är det ingen mening att försöka sig på en omkokning.

Lösningsmedelsbaserade färger som innehåller mycket sickativ för att vara snabbtorkande, kan hårdna av sig själva i burken även om de inte utsätts för syre. Ju längre torktid färgen har, desto längre håller den sig i burken.
Det kan vara värt att komma ihåg att oljefärger - vare sig det rör sig om alkyd eller linolja - torkar i två steg. Först avdunstar lösningsmedlet, därefter är färgen så seg att den inte går att stryka men den är fortfarande klibbig. Sedan härdar oljan, dels genom oxidation från luftens syre och dels genom inverkan från sickativet som finns iblandat i färgen. Och den processen kan pågå ganska länge. Även om färgen blir klibbtorr ganska snart, så blir färgen hårdare och hårdare under flera veckor eller månader. För att inte färgen ska bli så hård att den spricker och flagnar av, brukar det finnas mjukgörare tillsatta i åtminstone alkydoljefärger. Men om färgen utsätts för oljor eller fetter länge, kan de "dra ut" mjukgörarna ur färgen så den blir spröd. Precis samma sak som händer med PVC-plast (elkablar, bodymassa på bilunderreden mm) som utsätts för oljor, fetter, vaxbaserade rostskyddsmedel och sånt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se