Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Lacka om motorcykel

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 19:52:41, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en fråga om hur långt ett snöre är.

Finns det en rimlig chans att få till en bra lack hemma i ett garage som amatör?

Jag har en Yamaha FJR som har fått sig ett par fina repor när fel person försökte flytta den i ett garage där den var inhyrd, så den behöver få lite omvårdnad. Av diverse anledningar tänker jag inte på något sätt blanda in han som försökte flytta den i någon ersättningshärva så jag hade hoppats på att kunna lösa detta själv.
Originallacken på den är rätt så tråkig (grön-guld typ) så jag hade tänkt byta kulör helt och hållet.
Då lackering inte är mitt område så har jag för säkerhets skull kollat med en lackerare jag i vanliga fall får bra pris hos men då han fick höra att kåporna var gjorda i plast så beklagade han sig och gav mig ett pris som var högre än omlackering för en hel Volvo.
Jag fick inget riktigt svar på varför plasten skulle bli problem men det kändes inte värt pengarna då.

Jag har inga problem att lägga ner timmar i underarbete och så, men jag är lite skeptisk till att kunna lägga en snygg lack utan rinningar och sånt.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B



torbjorn_forsman

#2 » 20:26:52, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog vilja säga att det finns bra chans att lyckas, men kanske inte vid första försöket. Det kan vara bra att övningslacka på diverse prylar där det inte är så noga med finishen först, så man inte behöver slipa ner och göra om alltför många gånger på de viktiga delarna.

Plast kan vara ett problem, men behöver inte vara det. Beror helt och hållet på vilken slags plast det är, om den redan är lackad från fabrik med någonting liknande billack eller inte, osv osv.

Se till att du lär dig komma överens med din färgspruta och alla dess inställningsmöjligheter, vilken viskositet på färgen den trivs bäst med osv.

Använd allt material (grundfärg, täckfärg, klarlack, härdare, förtunning, spackel osv) från samma tillverkare, och förvissa dig om att sakerna är kompatibla med varandra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#3 » 21:41:21, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bara skall ha solid färg så går det ju och slipa bort rinningarna bara det är tjockt nog med färg
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#4 » 08:09:40, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon metallicfärg blir det nog ändå. Lite tråkigt med solida färger.

Kände att jag var tvungen att rådfråga då jag har en granne som var aktiv inom ämnet på den tiden man köpte jänkare för struntsummor och Grease gick på bio, och Han ser inga problem i att lacka hemma då han själv gjort det en massa gånger men då på den tiden. Men då det ändå är en för mig relativt ny hoj så vill man ju inte att det ska se ut som sprayburkslackat skräp.

Jag har en lackspruta från Biltema eller om det är Jula med överliggande behållare som använts mest till att testa sig fram och lacka oviktiga saker, men den kanske inte riktigt duger för att lägga en fin lack.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Ivar Risslén

#5 » 08:40:04, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat med vad andra lackerare vill ha för pris för att spruta färgen?
Har du kollat priset på färg och tillbehören som du behöver för att få ett bra resultat?
Kanske du måste göra om lackeringen när du lackar själv så att det går åt dubbla färgmängden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#6 » 13:39:35, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte gjort någon djupdykning ska erkännas, utan jag har bara varit i kontakt med ytterligare en lackerare. Han trodde inte att plasten skulle vara ett problem men ville ändå se cykeln innan han vågade ge ett pris.

Jag har dock lite svårt att se problemet med plasten. Fabriken har ju lyckats lacka alla detaljer, så varför skulle just plasten vara ett problem för proffs inom ämnet?
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Ivar Risslén

#7 » 13:43:38, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För proffs är det nog inget problem med plast, bara de vet vilken typ av plast det är. Då kan de skaffa rätt typ av färg. Med fel typ av färg så kan plasten lösas upp eller att färgen släpper eller skrynklar sig.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#8 » 14:57:58, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är frågan om massproducerade formsprutade plastdelar av någotsånär modern årgång (80-tal eller senare), så brukar det alltid finnas någon ingjuten text eller symbol på baksidan som visar vilken plastkvalitet det är frågan om. Ibland i klartext, ibland kodat på ett eller annat sätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#9 » 15:09:49, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer du slipa igenom den gamla lacken då, så att plasten kommer fram.
Jag lackade lite motorcyklar, för en 10-15år sedan, när mitt mc intresse var som störst.
Köpte med plastprimer, som jag la om jag ev gick igenom lacken.
Lackerade med solid färg, så att jag kunde våtslipa och polera om det var någon yta jag inte var nöjd med.
Men som någon nämnde så bör man räkna med att det går åt mer färg än man tror, när man är nybörjare. Så var det iaf för mej.
Sen är det ju väldigt viktigt med ren och torr luft. Jag personligt skydd också förstås.
Har du någon lokal firma som säljer lack, så gå in och prata med dem. Råd från folk som jobbar med det är ovärderligt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se