Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Bra enkomponentsfärg, finns det?

84 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera färger och lackering här

dc_lindberg

#46 » 19:43:49, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...den närmaste seriösa firman känns som Gysinge Byggnadsvård... Jäklar vilken linoljfärg de säljer! Wow!
https://www.byggnadsvardsbutiken.se/cat ... eprodukter

Började tro jag inbillade mig hur dåligt det är här i StorStan Kimmen - både tråkigt och roligt att höra att man inte är ensam om erfarenheten.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mattias Petterson

#47 » 19:55:52, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC har du provat jotuns färg ännu som vi tipsat om?
Går ju att beställa industrifärg om du hellre vill det https://www.fresks.se
Så sluta beklaga dig och prova riktig färg istället!
Senast redigerad av Mattias Petterson 20:20:57, 29-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

kimmen

#48 » 20:15:22, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Har du provat jotuns färg ännu som vi tipsat om?
Går ju att beställa industrifärg om du hellre vill det https://www.fresks.se
Så sluta beklaga dig och prova riktig färg istället!


Hur skulle jag veta att det är jotuns färg jag skulle ha, jag litade på säljaren
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#49 » 00:11:07, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklaga...tja...det sitter i tolkarens uppfattning. Jag presenterar bara resultatet av det jag använt, vilket har sin betydelse och vikt.
Har inte kommit fram till att testa Jotun, än. Lugn, test kommer, med tiden. Först måste jag få tag i färgen. Det löser sig också, vilket tar sin tid. En sak i sänder. Just nu håller jag på att "avsluta" Biltema-färg-testen; o den har inte fallit ut till full belåtenhet... Gäller att ha tålamod; "forskning" tar tid...

Krämare är krämare. Det finns seriösa människor som faktiskt hjälper sina kunder, och så finns det de som kanske borde syssla med annat...
För 40 år sedan skulle vi måla om köket. Jag var med och pressade säljaren -hårt- ; fick då -rätt- rekommendation... å det var på en -riktig- färghandel... Idioten rekommenderade PLAST färg till köket... skiten sitter där än idag för vi har inte kommit oss för att måla om...färgen är inte ett så svår att få bort, men arbetet är ändock omfattande... allt jobb vi la ned på att slipa, putsa, spackla... Det vi skulle ha haft var vanlig oljefärg; hård, bland, lätt skött yta, som tyvärr kommer att gulna lite med tiden och drar åt sig fett (stek os) an aning... plastfärgen har visat sig vara ett elände! Suger åt sig fett, alltid kladdig, blir "kletig" när tempen är 35'C eller varmare... osv etc
Hur besviken jag är... företaget gick i konkurs... det gjorde Huddinge Mopen och MC också efter ha dubbat vinterdäck till moppen åt mig, men bil dubb, aluminium dubb?!...
Saken är den, att man förlitar sig på att dem man handlar av har ett intresse av att sälja produkter som gör att man vill komma tillbaka och handla mer sedan; man vill inte tro att säljaren är en så låg krämare att allt den ser är den korta vinsten och blundar helt för morgondagen...

Trådar som denna ska också visa på baksidan av att ha valt "fel färg".
Vad hände?
Hur gick det?
Vilket resultat blev det?
Känslor och reaktioner kring det utförda arbetet?
All information från användaren har värde för den som skall till att. Jag vet allt för väl alla "varningar", men varningar kan lätt bli "ropa varg"; och när det gäller färger så har det blivit väldigt mycket varg varning!... Man tror inte på varningarna, eftersom de saknar underbyggnad. Det räcker inte alls med att säga "låt bli" "använd inte" "blir inte bra" osv; man måste visa på -vad- det är som sker, vilket är det jag sökt göra med mina inlägg.
Det som fortledes har -stor- betydelse för annan är om jag kan se till att "göra om" testen med annan färg, Jotun ex., så att det finns likvärdig jämförelse att ta ställning till ;-)

Jotuns färg för metall utomhus, bör vara snarlik Nordsjös Pansarol (som inte finns kvar). Pansarolen fäste bättre, tycker jag, än Biltemas rostskyddsfärg och hammarlack. Biltemas hammarlack fäste vare sig bättre eller sämre än Hammerit tycker jag. Dock har jag använt rödsprit istället för lacknafta för att göra ren ytorna först med Biltema färgen. Kanske skulle det ha lett till annan effekt med Pansarol och Hammerit?...

Färgens förmåga att sitta kvar, att ha en slit tålig yta. Att inte släppa i flagor. Att inte "chippas". Kanske har jag för stora förväntningar?...
Tjockleken på färglager - kan jag inget om, men har alltid målat "lagom tjockt så det inte rinner"; vilket är det jag fick lära mig "att så skall man göra!"
Hur många lager som behövs vet jag heller inte mer än "så det täcker + 1" och om det skall utsättas för slitage "så det täcker +3 +klarlack som skydd i tre till fyra lager".

Men om färgen inte fäster ordentligt i underlaget och binder ordentligt till sig självt, då kvittar det hur noga man än varit när man förberett och målat...
Den -enda- färgen som "håller måtten" är väl torkad/härdad äkta linoljefärg. Stenhård yta, med fantastiskt tålighet mot nötning. Tyvärr tar linoljefärg mycket lång tid för att härda. Vet heller inte om det är lämplig färg på metall. Ytan på linoljefärg är heller inte lämplig på metall alla gånger... vill man ha en glatt yta som släpper lätt så är linoljefärg fel färg...
Nu handlar tråden om 1-komponets färg:

Bra enkomponentsfärg, finns det?
Som rubriken lyder, finns det någon 1-k färg som håller måttet?
Tänkte hetvattentvätta Atlasen och penselrenovera den lite snabbt då den ser rätt anskrämlig ut i färgen.

Därmed är tråden omfång definierat: 1-komp för metall ytor (på maskiner o dyl)
Står man där o skall välja färg -vad- är det man behöver se upp med?
Tillverkare är egentligen ointressant. Det som har avgörande betydelse är den kemiska produkten, färg, hur den är uppbyggd (den kemiska soppan); vilket tillverkarna är lite försiktiga med att tala om... Då går man på det kan lärt sig; om färgen skall spädas med lösningsmedel, då sitter den o då håller den. ...se'n har vattenbaserade färger dykt upp, som lyft upp till skyarna, men... osv etc
Man står där till sist, i alla fall, och är -beroende- av att säljaren verkligen talar om sanningen om de produkter som han/hon kränger... men säljare i butiker idag är inte yrkesfolk och saknar yrkeskunnande... alltså slutar det med att man fråga rund i sin bekantskapskrets och på intresse sidor om vad andra använt och vilka resultat de fått...

Visst, jag beklagar mig för att att jag inte valde Biltemas lackfärg, utan gick på säljarens rekommendation om deras Hammarlack... ja, gällande det så beklagar jag mig. Det gör jag. Det var mitt eget fel att jag föll för säljsnacket i köpögonblicket. Men, hade det spelat någon roll för resultatet?... tror inte det...
Får konstatera att "köpa billigt är att köpa dyrt!" Billig färg är billig av något skäl... och skälet upptäcker man när man använt/använder färgen...

Nu är ytan på Biltemas Hammarlack -hårt-, mycket hård. Finns ingen svikt kvar i färgen mot underlaget. Så färgen bör ha härdat hyfsat klart. När jag ställer pannan på släden, då kommer jag att få se hur belastningstålig färgen verkligen är. I jämförelse så höll inte Hammeriten för belastning alls, och den är nästan x4 så dyr som Biltema...



En bra test av Jotun skulle väl vara att måla mina skottkärror? De börjar se lite... patinerade ut.
Med eller utan rostskyddsfärg/grundfärg?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#50 » 00:48:32, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprutade en rostig skottkärra med biltema lackfärg för snart 15 år sedan... ruggade utan med sandpapper bara ingen grund och bara en stryckning.. ser fortfarande bra ut
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BM425

#51 » 14:13:12, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem med att handla i "billiga" affärer är att de när som helst byter leverantör samt färgens egenskaper med tanke på att det ska vara just billigt eller säljbart med bra förtjänst för företaget.

Metallföremål som inte behöver se bra ut penslar jag med linolja. Det härdar o skyddar mot rost bra.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Mattias Petterson

#52 » 19:31:29, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Ett problem med att handla i "billiga" affärer är att de när som helst byter leverantör samt färgens egenskaper med tanke på att det ska vara just billigt eller säljbart med bra förtjänst för företaget.

Metallföremål som inte behöver se bra ut penslar jag med linolja. Det härdar o skyddar mot rost bra.

Kör du med kokt eller rå linolja?, skulle behöva stryka insidan på en annan skottkärra men vill inte att jord mm ska kladda fast i oljan
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BM425

#53 » 19:54:25, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kokt linolja härdar snabbare än rå, men jag kör med rå linolja eftersom jag har det hemma till allt vad trä heter (nästan) provade på metall o det funkar bra också. Linoljan härdar i luften den torkar inte av värme. Viktigt är att styrka det tunt i flera omgångar.

Lättare att stryka tunt om föremålet är över 20 grader varmt, går också att värma linoljan men gör det försiktigt utomhus i så fall.

Viktigast av allt är att trasor med linolja kan självantända så de skall blötas i vatten o läggas i plastpåse.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dc_lindberg

#54 » 10:40:30, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#55 » 22:09:18, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det är just sådant här som gör att jag såååå tröttnat på att måla...

...å så här har det gått sedan det inlägget:
dc_lindberg @ Panna, släde, ben, Baxi Bonus 30

Måste gjort helt fel när jag målade... så där ser det alltid ut för mig när jag målar metall och plast...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Johnj-e

#56 » 10:51:19, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
BM425 skrev:Ett problem med att handla i "billiga" affärer är att de när som helst byter leverantör samt färgens egenskaper med tanke på att det ska vara just billigt eller säljbart med bra förtjänst för företaget.

Metallföremål som inte behöver se bra ut penslar jag med linolja. Det härdar o skyddar mot rost bra.

Kör du med kokt eller rå linolja?, skulle behöva stryka insidan på en annan skottkärra men vill inte att jord mm ska kladda fast i oljan


Kokt torkar men tränger in sämre i skarvar etc.. används med fördel på metall. Rå är bra om en bil ska rostskyddas i dörrar etc då den klättrar och tränger sig in och torkar långsamt.
detsamma gäller trä, kokt används med fördel på möbler och sådant som exponeras för beröring och där man inte vill att den ska kladda av sig. medan rå används utomhus på fönster, dörrar, båtar, staket m.m

Rå är kvalitetsmässigt finare
Kokt är mer en slaggprodukt

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

johan.eriksson

#57 » 20:48:41, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit och hämtat denna idag, en form av fartygsfärg som jag förstod det, ska användas som grund på båten. Färgen är xylenbaserad. Jotun Vinyguard 88. Återkommer med resultat.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Filijox

#58 » 23:20:01, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:...Återkommer med resultat.


Om inte katten käkat upp den först :skratta3:

3 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

ante.b

#59 » 23:07:27, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Visst finns det riktigt bra enkomponentslacker. Det finns industrilacker som är riktigt bra, men då kostar de betydligt mer än en 2k lack med hög kvalitet så det är inget alternativ när de också är svårare att lägga med gott resultat. Det finns billiga 2k lacker som har riktigt goda egenskaper både i kvalitet på slutresultatet och med goda egenskaper för ett bra resultat även för en ovan lackerare. I vart fall jag använder då mycket heller en 2K vilken som helst än en dyrare enkomponent som dessutom är svårare att handha.
En 2K är "skitenkel" att blanda till, en sticka med tre skalor på och man bara slår på färg.härdare och förtunning enligt stickan, blandar och lackerar, med samma blandning i alla skikt, kan inte bli enklare. Med en syntetisk enkomponentare jobbar man med minst tre olika blandningar, Klistervarv, lackskickt och toppskikt. Och då ska man också ta hänsyn till temperatur och andra yttre förhållanden för att få ett bra resultat.
Förstår inte varför folk är så rädd för 2K lack, det är ju som att någon skulle föredra ett enkomponentsspackel framför det i dag helt dominerande 2K spacklet. Ingen skulle väl komma på iden att använda ett enkomponents våtrumsspackel på sin maskin, eller?


Vilken 2K färg rekomenderar du Leif?
Lägg lite bilder på lackning du gjort här :smile:
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Johnj-e

#60 » 13:33:15, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det inte jag som skulle svara Ante.b men jag lägger in lite av mina ringa erfarenheter av 2k...

Har bla använt ppg billack som går att få både som solid och metallic. Den färgen kräver sin man och jag som lekman fick lätt rinningar där de var bökigt att spruta.

Har även använt både standox standofleet och ppg selemix som båda betraktas som industrilack, dessa finns bara som solida och enligt ncs eller Ralkoderna.
Dessa lacker är lättare att arbeta med och har stått emot bra mot väder och vind sett över en 10-års period.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se