marve skrev:Engelsk
röd, linoljefärg, eftersom Cuprinol inte längre finns kvar.?
Är det linoljefärg eller Engelsk röd som inte Cuprinol tillhandahåller längre?
(generad) ooops... Det är en mycket bra fråga!
Jag -glömde- att alla vet inte vad Cuprinol var. Cuprinol var ett helt eget märke med färger som var kraftigt anti-röta. Giftiga färger.
För att göra det enkelt så kalla Cuprinol och alla sina nyanser och färger för, cuprinol.
Linoljefärger är en helt annan "bransch".
Det var -klantigt- av mig att glömma att skriva Gysinges linoljefärg Engelsk Röd.
(å jag som sitter å rättar en magisteruppsats - o hackar, sablar och ... alla syftningsfel osv!!! Snacka om att hut hittade hem!)
När det gäller att penselmåla linoljefärg.
Ifrågasätter inte målarnas erfarenhet och kunnande; men, jag efterfrågar erfarenhet av att använda färgspruta och vilken skillnad det blir. När man hävdar en sak, bör man ha på fötter om den, för rätt vad det är,... så dyker sådan som jag upp... Jo då, nog katten blev det bra när vi lät penselmåla om huset med Gysinge krit vitt! Målarna hade tänkt sig rolla... låt säga... de var inte nöjda... o -det- syns i det trejde (och sist) strykningslagret i form av rinn...
Får n u intrycket att de som -har- testat att använda oljetryck(?) spruta, har fått resultat som de är nöjda med. Om det är likvärdigt, bättre, ...eller sämre... än penselmålat; om det vet vi allt så inget.
Just detta med att spä linoljan med lacknaft (Biltema "simpel" (de kallar sig själva för simpla, så ok, då gör väl ja det mä då) lösning), tycker jag...obs! -tycker- , verka ha sämre resultat på målningen än när man använder
terpentin. Mitt intryck är att det tränger inte in lika bra i trä, och att träet svartnar snabbt/lättare (uv-ljusreaktion med linoljan?). Vad värre är.. är att jag upplever det som att linolja med
lacknafta som bärare också "torkar bort" avsevärt mycket snabbare än om den blandats med terpentin...
De "plan" som far tillverkade till sin byggnadsställning oljade jag in med kokt linolja och terpentin, 50/50. Efter närmare 15 år, var ytorna fortfarande impregnerade! (legat ute under pressening/gamla takplåtar. Detta skall jämföras med Biltemas "trä
olja"... som jag -måste- pensla på -minst- 2ggr/år!...
Skiljer det verkligen så mycket? Det kan ju absolut inte vara det att jag hade 50% kokt linolja och Biltema har 30%. Är det terpentinen som gör skillnaden?
Det som trådens titel efterfrågar är och vad jag efterfrågar - det går inte att hitta den informationen på nätet, vare sig genom avancerad sökning eller med lätthet.
Vad det olika tekniska lösningarna är optimerade för; vibbrererande
kolv,
hydraultryck, tryckluft, finns det fler tekniska lösningar att välja mellan?
Olika färgers egenskaper måste ju anpassas till för dessa bästa tekniska applikation för bästa resultat.
Viskositen på vätskan måste ju ock ha bäring på vilken teknisk lösning som är mest optimal.
osv etc
Förklaringar om effekten med olika komprimeringstyck av vätskan mot munstycke.
Olika munstyckens utformning för olika resultat (jmf mikrofoner, dvs åt andra hållet, hur spridning kollimeras och filtreras).
För de med lufttryck och styrande/guidande luftströmmar, hur olika luftflöden påverkar färgspridningen.
Finns absolut ingenting på nätet som ens kan be grundläggande guidning/hjälp.
Jmf med att svetsa, så finns där mycket att hämta om trådar, matning, strömstyrkor, material, osv etc; men motsvarande om att sedan måla produkterna med färgsprutor... där går man bet!...
Så även om jag personligen är fokuserad i detta på mitt staket och linolja, så är det bara en liten undergrupp i trådens stora bredd fråga.
För mig som intet begriper o kan i detta område:
HVLP = High (
air) volyme low pressure
https://www.wagner-group.com/en/do-it-y ... t-is-hvlp/https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutorhttps://www.test.se/fargspruta/Snubblade nu över den här "hjälpen" - tackvare inlägget om hvlp
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24404=> leder oss vidare till kreativa konstruktiva svar till TS ock