Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

val av Färgspruta och färg

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera färger och lackering här

Stridis2

#16 » 22:00:57, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har fått höra av gamla snickare och målare är att linoljefärgen måste arbetas med för att bli mjuk, gå in i träet och få en slät yta. Det räcker alltså inte att få på färgen, man ska pensla varje yta kanske fem, tio gånger för att arbeta färgen. Enligt deras devis så fungerar alltså inte sprutmålning eftersom inte färgen blir arbetad.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



doc2

#17 » 22:15:19, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sprutat flera liter linoljefärg (Engwall och Classon) bla engelskt rött med Wagner hvlp spruta av plastmodell. Sprutan är nog nära 20 år gammalt nu. Fungerar än. Späder för hälsans skull heller med alifatnafta än balsamterpentin även om det inte luktar lika gott.
Går fort att spruta några kvadratmeter. Stänker inte så farligt heller. Som vanligt tråkig med rengöring. Tar lika mycket tid som att spruta 10 kvadrat.
För mindre projekt gillar jag Biltemas mindre hvlp spruta. Den tar ca 25 ml färg som brukar räcka ca 1 kvadrat. Även den funkar utmärkt för linoljefärg.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#18 » 11:49:10, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Engelsk röd, linoljefärg, eftersom Cuprinol inte längre finns kvar.?
Är det linoljefärg eller Engelsk röd som inte Cuprinol tillhandahåller längre?


(generad) ooops... Det är en mycket bra fråga!
Jag -glömde- att alla vet inte vad Cuprinol var. Cuprinol var ett helt eget märke med färger som var kraftigt anti-röta. Giftiga färger.
För att göra det enkelt så kalla Cuprinol och alla sina nyanser och färger för, cuprinol.
Linoljefärger är en helt annan "bransch".
Det var -klantigt- av mig att glömma att skriva Gysinges linoljefärg Engelsk Röd.
(å jag som sitter å rättar en magisteruppsats - o hackar, sablar och ... alla syftningsfel osv!!! Snacka om att hut hittade hem!)

När det gäller att penselmåla linoljefärg.
Ifrågasätter inte målarnas erfarenhet och kunnande; men, jag efterfrågar erfarenhet av att använda färgspruta och vilken skillnad det blir. När man hävdar en sak, bör man ha på fötter om den, för rätt vad det är,... så dyker sådan som jag upp... Jo då, nog katten blev det bra när vi lät penselmåla om huset med Gysinge krit vitt! Målarna hade tänkt sig rolla... låt säga... de var inte nöjda... o -det- syns i det trejde (och sist) strykningslagret i form av rinn...

Får n u intrycket att de som -har- testat att använda oljetryck(?) spruta, har fått resultat som de är nöjda med. Om det är likvärdigt, bättre, ...eller sämre... än penselmålat; om det vet vi allt så inget.

:off_topic:
Just detta med att spä linoljan med lacknaft (Biltema "simpel" (de kallar sig själva för simpla, så ok, då gör väl ja det mä då) lösning), tycker jag...obs! -tycker- , verka ha sämre resultat på målningen än när man använder terpentin. Mitt intryck är att det tränger inte in lika bra i trä, och att träet svartnar snabbt/lättare (uv-ljusreaktion med linoljan?). Vad värre är.. är att jag upplever det som att linolja med lacknafta som bärare också "torkar bort" avsevärt mycket snabbare än om den blandats med terpentin...
De "plan" som far tillverkade till sin byggnadsställning oljade jag in med kokt linolja och terpentin, 50/50. Efter närmare 15 år, var ytorna fortfarande impregnerade! (legat ute under pressening/gamla takplåtar. Detta skall jämföras med Biltemas "trä olja"... som jag -måste- pensla på -minst- 2ggr/år!...
Skiljer det verkligen så mycket? Det kan ju absolut inte vara det att jag hade 50% kokt linolja och Biltema har 30%. Är det terpentinen som gör skillnaden?
:back_to:



Det som trådens titel efterfrågar är och vad jag efterfrågar - det går inte att hitta den informationen på nätet, vare sig genom avancerad sökning eller med lätthet.
Vad det olika tekniska lösningarna är optimerade för; vibbrererande kolv, hydraultryck, tryckluft, finns det fler tekniska lösningar att välja mellan?
Olika färgers egenskaper måste ju anpassas till för dessa bästa tekniska applikation för bästa resultat.
Viskositen på vätskan måste ju ock ha bäring på vilken teknisk lösning som är mest optimal.
osv etc
Förklaringar om effekten med olika komprimeringstyck av vätskan mot munstycke.
Olika munstyckens utformning för olika resultat (jmf mikrofoner, dvs åt andra hållet, hur spridning kollimeras och filtreras).
För de med lufttryck och styrande/guidande luftströmmar, hur olika luftflöden påverkar färgspridningen.

Finns absolut ingenting på nätet som ens kan be grundläggande guidning/hjälp.
Jmf med att svetsa, så finns där mycket att hämta om trådar, matning, strömstyrkor, material, osv etc; men motsvarande om att sedan måla produkterna med färgsprutor... där går man bet!...

Så även om jag personligen är fokuserad i detta på mitt staket och linolja, så är det bara en liten undergrupp i trådens stora bredd fråga.


För mig som intet begriper o kan i detta område:
HVLP = High (air) volyme low pressure
https://www.wagner-group.com/en/do-it-y ... t-is-hvlp/
https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor
https://www.test.se/fargspruta/
Snubblade nu över den här "hjälpen" - tackvare inlägget om hvlp :thumme: :buga:
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24404
=> leder oss vidare till kreativa konstruktiva svar till TS ock :thummar:
Senast redigerad av dc_lindberg 12:26:41, 14-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Johnj-e (trådstartaren)

#19 » 12:25:37, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har personligen ingen erfarenhet av att spruta linoljefärg. Men min uppfattning är som tidigare nämnt att den ska penslas på. Dessutom i minst tre omgångar gärna grundas med rå linolja först, sen ganska spädd, mindre spädd till endast färgen.

I allafall så har jag köpt bahcosprutan. kändes tilltalande att ha flera munstycken, industrilack och grund vill ju gärna ha 1,6-1,7 munstycken.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

dc_lindberg

#20 » 13:05:10, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ska hålla oss ifrån att tro...
Jag har fått lära mig att man kan inte penselmåla med sprayfärger!
Så testade jag för något år sedan - hade färg kvar i brukar, men ingen drivgas kvar. Det gick alldeles utmärkt att penselmåla med sprayfärg! Men,... det fanns en (1) baksida! Färgen torkar mycket snabbt! Detta ledde till att det var svårt att få färgen att flyta ut bra ock. Letat efter om jag tog några bilder, men hittade inga (än).
Är det rekommendabelt? Ja! När drivgasen är slut, i annat fall, nej.

Nu är detta omvända läget. Hur låter sig en färg som "enligt tradition" skall appliceras med pensel appliceras med spayer?
Vi tror inte, vi skaffar oss erfarenhet!
Tyvärr är det nog för komplicerat för privatperson att kunna genomföra en vetenskaplig test, men... testa kan ju i alla fall.

Vi har myt 1:
- färgen måste arbetas in i...
Hur mycket vi än trycker med penseln, så kan vi inte med en pensel -pressa in- färg i porerna i trä! Det är porernas kapillära kraft som kommer att "dra", "suga" in färgen i materialet, inte något mekaniskt "våld" med en pensel! Givetvis kan man trycka in färg i poröst material, men för det krävs långt högre tryck.
- färgen måste mjukas upp av penselns rörelser...
Penselns rörelser mjukar inte alls upp. Den kan blanda, men kommer troligtvis snarare att skapa kemiska "trådar" jmf med att vispa ägg ex.,
Penseln kan "bryta" film-bindning som gör att färgen skapar en matta som lägger sig utanpå materialet. (för det önskas givetvis bevis, ja för sådant påstående)

Det man har kvar, rent logiskt, är att om färgen bärs av ett för trögt element (hög viskositet) så förmår inte underlagets kapillära krafter att ta till sig färgen; utan dessa "kärl" blir istället "blockerade" varför det inte kommer att ske någon inträngning att tala om i materialet...


Frågan som vi blir hängande med är, måste viskositeten sänkas så mycket att det kommer att krävas lång fler övermålningar med sprayer jmf med pensel för att mätta underlaget?

Det man måste fråga sig är om den som ger rådet har något att tjäna på svaret.
Vad kan den tjäna på det svar den ger?
Med tjäna menas ock "att ställs till svars".
Vi har idag ett samhälle präglat av "nej" som standard svar, för att man skall slippa riskera att ställas till svars!... Nejet kan vara befogat, men är oftast bara ett svar för att slippa. När det gäller linoljefärg så är svaret nej för att egentligen täcka för svaret "jag har ingen aning, för jag har aldrig provat".


Min personliga -tro- gällande linolja och sprayer är något jag sett för länge sedan och "gnager" lite i bakhuvudet.
- för att kunna få ett bra resultat måste linoljan spädas långt mer än om man använder pensel. (mitt oklara minne säger 90% spädning för lager 1, 20-25% för lager 2, och 2 lager med 30% spädning. 50% är för trögflytande för att använda sprayer till. Var har jag fått detta ifrån? Är det trovärdigt? Jag har -inga- referenser!)

Nu har vi i alla fall Maskinisten referenser på -att- linoljefärg har målats med hvlp-färgsprutor.
Vi har dock inte än fått reda på vilka modeller som använts, och ev., besvärligheter rörande rengöring.
Det -är- jobbigt att göra rent från linolja! Men så är det ock när man använder 2-komponents färger ;-)

Den här sortens har jag aldrig fått att fungera. (= måste vara handhavandefel!)
Bild
https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsp ... 2000034826
279:-
Ex. moms: 22320
Färgspruta PSG 110B
Artnr. 17-554

Den här sorten (Bosch 3000 vs 5000) har jag ingen erfarenhet av, men såg imponerade ut (se länkat klipp ovan):
https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsp ... 2000035286
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#21 » 13:29:10, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nu börjar jag hitta "konstigheter"...

https://www.wagner-group.com/se/goer-de ... -aer-hvlp/
W 590. Med två sprutpistoler – för tjock- och tunnflytande färgmaterial – är du väl förberedd för projekt med både väggfärger, lacker och träskyddsmedel. Med den kraftfulla X-Boost turbinen hanterar du tillsammans med det innovativa I-Spray munstycket så gott som alla vanliga färgmaterial utan utspädning.


26
W 590 FlexioS
6. Användbara sprutmaterial
Färger till innerväggar (dispersioner och latexfärger)
Lösningsmedelshaltiga och vattenbaserade lackfärger, lasyrer, grundfärger,
2-komponentslacker, klarlacker, täcklacker för fordon, bets och träskyddsmedel.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#22 » 13:42:22, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört samma som Stridis att man måste gnugga in linoljefärgen för att få ett bra resultat. Jag har även hört eller läst att man kan lägga på färgen med spruta men sedan så måste man gå över den med pensel för att få det bra då man har ohyvlat virke.

Man kan fråga sig hur ekonomiskt det är att spruta färg utomhus om det inte är vindstilla. Blåser det lite så hamnar färgen där den inte gör någon nytta som t.ex. förbipasserande fordon och människor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#23 » 15:01:33, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hör så mycket men fråga så sällan "hur trovärdigt var det där?..."
Just detta med att man -måste- efterarbete med pensel i alla fall... Leder till den kritiska frågan, "varför då?" och "vad har ... för belägg för det påståendet?"
Visst, jag kan lista lite mer eller mindre rimliga antagande som förklaringar, men... det är fortfarande bara tro...



Låt oss vända på detta med penselmålningen per se.
- Varför envisas det med att -måste- penselmålas?
Kan det vara så... att det är "macho faktorn" som väger tungt? Dvs att man vill imponera på annan? "se vad duktig jag har varit! Det tog x-tim att göra det där dryga jobbet!"
Vi kan inte bortse från att människan som sådan alltid söker imponera på omgivningen. Hur stor är denna faktor gällande att måla med linolja?... Betydande! Lyssna på -vad- som sägs, och -hur- det sägs. Färghandeln -avråder- från att måla med linolja, för det är så otroligt jobbigt, och man -måste- penselmåla, och man måste aktivt arbeta in färgen genom att styrka flera gången på samma yta för varje påföring av färg.
Å hur rimligt låter det där egentligen, när man tänker efter?...

När jag målat med pensel, så har jag ett förtunnat lager först. Stryker ut. Ser till att det ser så jämt och fint ut som möjligt. Väntar på att det torkar så jag kan lägga på nästa lager. Nästa lager ger 80% täckning ungefär. Finns inga porer kvar att pressa in färg i... man får inte bättre resultat genom at stå o gnugga och gno penseln mot den torkade färgen... Sista lagret väljer jag oftast helt outspädd. Styrker på den så jämt jag kan. OM jag är -dum- nog att stå o vifta fram och tillbaka med penseln (arbeta in) så går det åt H.* med sista lagret! Det rinner, randar, och klumpar sig!
=> så... hm... rimlighet i påståenden... och man ska inte "ljuga" om sådan som låter sig kontrolleras... Ändock så faller "alla" för målarnas påstående om att arbeta in färgen!... (den som känner sig träffad, målare, inte amatör - får mycket gärna "förklara sig" här - jag är idel öra med mycket stort intresse och lyhördhet).




:off_topic:
Gällande passerande omgivning.
...det är inte en "eldkastare" som jag tänker mig, utan en färgspruta. Visst, jag kommer att vara tvungen att "spärra av" närmaste metern av trottoaren när jag "målar" från insidan, men inte skjuter färgsprutan längre inte. Färgmoln... tja... den som väljer att gå in i ett... får ju faktiskt skylla sig själv. Idioter går rakt in i sprut från snöslunga... o gapar om att de får snö på sig... (kunde de inte räknat ut att går man in i "snöstorm" så får man snö på sig?!...) dito när man blåser ren trottoaren från skit (kommunen skiter i skötseln av offentliga ytor...) så grå de rakt in i damm moln?! å så gnäller de över att de gått in i ett damm moln?!... Givetvis så har alla sådana fall även varit så att fotgängare i fråga kunnat påkalla uppmärksamhet, gått annan väg, eller väntat 2-3 sekunder (!)... har även förekommit bilister med motsvarande intelligensnivå...
Att måla staketet ser jag dock inte som ens i närheten av motsvarande "problem" - men, man vet ju aldrig! Homo Erecti Non Sapiens är en otroligt vanligt förekommande ras av apor! Det... formligen vimlar av dem!... å inte får man idka skyddsjakt på dem heller... har noterad att dess djur förekommer i alla färgskiftningar med alla former av läten. Den värsta sorten är de där blonda, blåögda vit hyade! ...de brukar gå under beteckningen: "Svenssons"... (inavel?)
:skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#24 » 16:05:15, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planen jag har är att måla mina fönster (till nya huset) med linoljefärg.
Då det är några stycken, och jag vet hur mycket jobb det är (har gjort det på nuvarande torp) så är planen att spruta på färgen och efterarbeta med pensel.
Att jag efterarbetar med pensel (funderar på att) beror nog mest på att jag ser momentet "spruta" som ett sätt att slippa doppa penseln i burken hela tiden.
Lägga på ett tunt lager färg och få in den i hörnen med penseln. Känns som ett sätt att slippa rinningar/för mycket färg, för en ovan sprutare.

Att man sedan måste bygga en ställning där man kan hänga upp en 5-10 fönster i bredd är ju en annan del av jobbet. Att ta de styckevis tar för lång tid.
Så en spruta för ospädd linoljefärg står på inköpslistan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#25 » 16:42:28, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här kommer att bli spännande!
Ska försöka hinna med att test så jag kan presentera lite "amatör resultat" för dig att bygga vidare på :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marve

#26 » 17:37:56, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
marve skrev:Engelsk röd, linoljefärg, eftersom Cuprinol inte längre finns kvar.?
Är det linoljefärg eller Engelsk röd som inte Cuprinol tillhandahåller längre?


(generad) ooops... Det är en mycket bra fråga!
Jag -glömde- att alla vet inte vad Cuprinol var. Cuprinol var ett helt eget märke med färger som var kraftigt anti-röta. Giftiga färger.
För att göra det enkelt så kalla Cuprinol och alla sina nyanser och färger för, cuprinol.
Linoljefärger är en helt annan "bransch".


Cuprinol i forntiden har jag använt så det vet jag vad det används till men vet inte vad de innehåll.
Finns inget i Cuprinols nuvarande sortiment som är i närheten om man ska börja måla något som ska vara i tuffare miljö tex https://www.cuprinol.se/sv/vara-produkter/grundolja för att sedan måla med en färg?
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

dc_lindberg

#27 » 18:03:51, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HSE.SE@akzonobel.com
...men... deras enda och största ÅF, Haga Norra Bangård (nu nya Karolinskas källare), sa uttryckligen att Cuprinol -inte- finns kvar!...? så de ... ljög?! Fy F.* va´ lågt!
Får se vad de svarar från Cuprinol. Klart jag föredrar Cuprinol och rätt nyas av den (hedra minnet av min farfar som handmålade hela staketet i källaren 1957/58). Se'n tycker jag bra om den nyans han valde, så ;-)

Ändrar intet om linoljefärg. Har annat att måla än staket, lastpallskragar o.dyl. som behöver väderskyddas. Står o kladdar på sådan med pensel - jäddra kladdgöra!... för att inte tala om allt arbete det är med att plocka ned och upp dem... (vit man, lat man, sitter och går: Ugh! Sa indianhövdingen när han såg vit man på sparkstöttning, föregångaren till cykeln som kom kring 1830)

Stor tack för tipset!
:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

doc2

#28 » 18:26:43, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är min gamla Spruta som jag har använd. Bild
Bild

Och här är ärliga resultat efter ca 10 år. Först västvägg grundmålad med pensel. Hyggligt underarbete.
Bild
Söder vägg har vittrad sönder. Kommer inte ihåg om jag tog pensel för grundlager eller inte. Panelen var dock i tveksam skick innan ommålning. Bild
Bild
Här kommer två bilder från garaget för knutbrädorna penselmålsdes (första bilden) innan montering.
Portinfattningen sprutmålades i tre lager.
Man kan se en viss nackdel när man sprutmålar finsågad. Små bös slits inte bort av pensel vid målning och sticker upp. Nu 3 år senare dock ännu inget problem. Ser nu att det bliv lite tjock på vissa ställen. Bild

sprutadBild
Bild

Jag späder första lagret blaskig. 50%?
Andra och tredje späds med hjälp av (tratten) vad heter den?
Så gjorde jag. Rätt eller fel få ni döma själv.
Den flagande söderväggen hade säker gynnats an bättre underarbete. Tror inte de hängde på sprutmålningen.
Min känsla är att det går mindre färg vid sprutningen.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#29 » 19:03:46, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
imponerande dokumentation!
:buga:

De bilderna talar ett tydlig språk :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#30 » 21:57:49, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad du har använt för färg eller penslar tidigare, men även med billigaste penslar och linoljefärg så är det inte meningen att du ska trycka in färgen i underlaget (vilket ibland faktiskt är möjligt) utan arbeta färgen så den blir smidigare. Själv har jag aldrig träffat på någon färg som skulle bli segare av att penslas flera gånger (inom rimlighetens gräns). Så skaffa några användbara penslar och lite riktig linoljefärg (den behöver inte vara dyr för att vara bra) och prova innan du sågar en hel yrkeskår med flera hunda års erfarenhet och tradition.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se