Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Bra enkomponentsfärg, finns det?

84 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera färger och lackering här

doc2

#76 » 06:44:51, 11-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laguns val är också min aktuella favorit. Har nu målat en del trä och metall. Torkar lagomt snabbt. Flyter ut bra även vid penselmålning. Går lätt att spruta. Härdar även tillförlitligt även om det råkar blir någon tjockare parti, men kan då tar tid. Normala skickt härdar över natten. Hur den håller efter tio år berättar jag så där år 2027 Enligt beskrivning är det en alkydlack med viss rostskydd. (Som temalack 50) får inte förväxlas med Biltemas vattenblask ”Lackfärg inne”

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor



doc2

#77 » 06:52:28, 11-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten läser man på burken står det ”uretanalkyd” har aldrig lyckats klura ut vad det ska vara för kemiskt bas egentligen. Kom till slutsatsen att det måste vara en egen tolkning av alkyd? Någon som vet? All Googling på ”uretanalkyd” ledde tillbaka mig till Biltemas produktsidor.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

nimbus

#78 » 22:06:22, 27-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har målat endel med Beckers "Metallgrund &täck" . Sitter som faan. Märkte det när jag skulle göra rent en spackelspade från färg. Inget har rostat av det jag målat under årens lopp
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

toker

#79 » 10:34:28, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Målat en del dels med Biltemas lackfärg av olika kulörer och tycker den är väl så bra som de färger jag köpt i färghandeln och har även använt deras hammarlack vilket nästan täcker på 1 lager men det krävs 2 lager men så är det ju med i stort sett alla färger.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#80 » 14:25:12, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema har en förmåga att byta färgleverantörer då och då. En färg som har varit urusel en gång man har provat den kan visa sig riktigt bra några år senare, eller tvärt om. Jag har haft dålig erfarenhet av Biltemas hammarlack, men det är nog över 15 år sedan.
Så erfarenheter av Biltemafärger är definitivt färskvara!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#81 » 20:04:22, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Biltema har en förmåga att byta färgleverantörer då och då. En färg som har varit urusel en gång man har provat den kan visa sig riktigt bra några år senare, eller tvärt om. Jag har haft dålig erfarenhet av Biltemas hammarlack, men det är nog över 15 år sedan.
Så erfarenheter av Biltemafärger är definitivt färskvara!

Biltema har heldigvis også for vane å bytte varenummer når de bytter leverandør, så samme varenummer på et produkt sier mye.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e (trådstartaren)

#82 » 23:16:22, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat att pensla Biltemas lack på valda ställen på traktorgrävare efter tips i annat forum. Mycket positivt överraskad måste jag säga.. Täcker helt fantastiskt bra med två strykningar. Flyter ut fint, återstår att se om glansen behålls över tid.
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

3 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Mattias Petterson

#83 » 18:55:35, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där gula målande jag min moelven kran med, den blev matt / vitaktig efter 2-3 år..
Sista bilden i mina ägor..
Bild
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Roine.e (trådstartaren)

#84 » 09:48:57, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett maskiner målade för 6-10 år sen som inte mattats nämnvärt.. Målade med biltemafärgen. Är väl som vanligt med deras grejer, ojämn nivå på kvaliteten. Får väl dra på lite klarlack för säkerhets skull då.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se