Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Bra enkomponentsfärg, finns det?

84 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera färger och lackering här

Roine.e (trådstartaren)

#1 » 18:01:09, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder, finns det någon 1-k färg som håller måttet? Tänkte hetvattentvätta Atlasen och penselrenovera den lite snabbt då den ser rätt anskrämlig ut i färgen.
/Roine
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)



kaalle

#2 » 18:12:41, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Ronie

Även om det inte är svaret som du kanske önskar så tror jag inte det. Har lackat en del maskiner/maskindelar och har hittills inte sett någon 1-k färg som fungerar. Är dessutom färgen åt det röda hållet så blir det bara ännu sämre. Använder själv en 2-k polyuretan färg som heter Temadur 90. Funkar fint att både spruta och pensla/rolla. Kostar inte speciellt mycket mer än en 1-k färg och slutresultatet blir avsevärt bättre.

MVH

Tobias
Användarvisningsbild
kaalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:13, 17-09-2007
Ort: Ramsberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2650
Unimog 416

Verkstad
Svarv Köping S8S
Fräs Köping UF10
Fräs DMG DECKEL MAHO DMU50V

LeifAndersson

#3 » 18:42:07, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det riktigt bra enkomponentslacker. Det finns industrilacker som är riktigt bra, men då kostar de betydligt mer än en 2k lack med hög kvalitet så det är inget alternativ när de också är svårare att lägga med gott resultat. Det finns billiga 2k lacker som har riktigt goda egenskaper både i kvalitet på slutresultatet och med goda egenskaper för ett bra resultat även för en ovan lackerare. I vart fall jag använder då mycket heller en 2K vilken som helst än en dyrare enkomponent som dessutom är svårare att handha.
En 2K är "skitenkel" att blanda till, en sticka med tre skalor på och man bara slår på färg.härdare och förtunning enligt stickan, blandar och lackerar, med samma blandning i alla skikt, kan inte bli enklare. Med en syntetisk enkomponentare jobbar man med minst tre olika blandningar, Klistervarv, lackskickt och toppskikt. Och då ska man också ta hänsyn till temperatur och andra yttre förhållanden för att få ett bra resultat.
Förstår inte varför folk är så rädd för 2K lack, det är ju som att någon skulle föredra ett enkomponentsspackel framför det i dag helt dominerande 2K spacklet. Ingen skulle väl komma på iden att använda ett enkomponents våtrumsspackel på sin maskin, eller?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Åsa-Nisse

#4 » 18:51:08, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lite gravrost som du inte får bort så har Lantmännen Maskin en bra rostförseglare i klar eller svart som är baserad på linolja. Sen kan du dra över med vilken lack du vill.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

PerÖ83

#5 » 19:10:48, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temadur 20 har jag på både cross-karten och suzuki bygget, och jag är helnöjd med den färgen, den är "rostskyddande" så de behövs ingen extra grundfärg eller klarlack för att hålla.
20= halvmatt = rostskyddad
50= halvblank
90= högblank
http://www.tikkurila.se/industrifarger/ ... _produkter
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

LeifAndersson

#6 » 19:24:04, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temadur är en höjdare, 50 är lagom om man har halvtaskigt underlag och 90 till lackering med nästan billackslyster. Det är alltså en 2K och min personliga favorit till maskiner. Till bilar och lite "lyxlackering" av maskiner är det Sikkens 2K som gäller för mig. :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Roine.e (trådstartaren)

#7 » 19:43:12, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju lackat bilar med Jotuns 2k Hardtop Flexi med nära nog billacksresultat och tänker mig kanske den igen fast med lite mindre glans. Anledning att jag frågade var av ren lathet, en 1-k är ju lättare att handskas med. Inget går ju till spillo pga för mycket blandat. Men ska kolla med min blästrrkompis om han har nå bra pris på tikkurilas färger. En femma Hardtop flexi brukar gå på ca 800 beroende på kulör, komplett me härdare o thinner. Tilläggas skall att underarbetet blir minimalt. Roterande borste o lagomt grovt papper samt zinkepoxy där det behövs. Den är inte jätterak i plåten och skall användas. :thummar:
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#8 » 19:49:27, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprutade för övrigt en hel del maskiner på nittiotalet när jag jobbade med å bygga borriggar o annat gruvjox. Använde uteslutande Internationals 1k vad den nu kan ha hetat. Lättsprutad, täckte bra men bleknade och mattades tyvärr väldigt fort.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Fredrik_

#9 » 20:38:05, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De Attila som kom nya från Tyskland på mitten av 80-talet var nog i princip dopplackade i 1k-färg.
Hängde som stalaktiter under på många ställen, och så mjukt att det blev avtryck av knäet i motvikten om man satt för länge!!
Snart mattade av solen.
Så överdriv inte kvalitetskraven på en renovering

2 personer gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e (trådstartaren)

#10 » 22:27:20, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, tänker jag inte, men jag vill ha färg som håller blankheten någotsånär iaf.. Tänker heller inte ställa mig och rikta varenda bula. Vill bara att den ska se skaplig ut.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

kaalle

#11 » 12:39:42, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett par bilder på några av maskinerna som är lackade med Temadur 90
Silverfärgen på Unimogen är lackad förra året och det svarta i år
Kofångaren på lastbilen är lackad i år med samma silverfärg som Unimogen
Lackade även en pallfingerkran för 2 år sedan och den är fortfarande blank trots att den är röd

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kaalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:13, 17-09-2007
Ort: Ramsberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2650
Unimog 416

Verkstad
Svarv Köping S8S
Fräs Köping UF10
Fräs DMG DECKEL MAHO DMU50V

JengaPRO

#12 » 09:35:51, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kaalle skrev:Här är ett par bilder på några av maskinerna som är lackade med Temadur 90
Silverfärgen på Unimogen är lackad förra året och det svarta i år
Kofångaren på lastbilen är lackad i år med samma silverfärg som Unimogen
Lackade även en pallfingerkran för 2 år sedan och den är fortfarande blank trots att den är röd

Bild
Bild


Är det deras standardgrå eller?
RAL nummer?

Tycker den grå/silver färgen.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

kimmen

#13 » 10:15:31, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skratta inte åt Julas 1-k färg, målade rostiga släpkärran som står ute och misshandlas hela tiden, kommer måla fler saker med den färgen

Tyvärr så finns den inte i så många kulörer, kanske man kan blanda själv
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stridis2

#14 » 21:23:23, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte mattsvart maskinfärg från en lokal färgtillverkare. Hade en Range Rover med en mycket rostig grillguard. Borstade bort vad jag kunde med koppborste och vinkelslip (men mycket blev helt orört) och målade ett lager med pensel. Tog två och ett halvt år innan rosten började titta igenom, trots att jag körde bilen som bruksbil och grillguarden sitter ganska utsatt... :mrgreen:

I vilket fall som, jag har också ett antal maskiner som skulle behöva lite uppsnyggning. Drömmer om att försöka måla med 2k trots att jag har mycket liten vana av sprutmålning. Var köper man bra färg till ett vettigt pris? Billack kan jag skaffa från lokala Mekonomenbutiken, men den är ganska dyr där... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Henrik1977

#15 » 15:35:28, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Esbjerg maskinemalj" säljs av lantmännen och olssons i ellös. Den tycker jag funkar bra. De har nån "härdare" att tillsätta om man vill också som ska göra färgen "mer lik 2 komponent". Hur bra det är vet jag inte.

Men när det gäller 2k, var köper man dessa färger i olika traktormärkens och maskiners kulörer, och vad kostar en 2komponents lack+härdare per liter?

Granngården säljer en färg som heter teknosynt i 9 liters hinkar, som de kan blanda till vilken kulör man vill på. Den är ganska billig och ger rostskydd också. Den är ganska blank, inte matt som kirjo, men inte det blankaste heller. Jag har målat några traktorkärror och en gammal skogsmaskin, volvo bm 868 med sån färg.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se