Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Sodablästring?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera färger och lackering här

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#16 » 20:30:24, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska dock prova att blästra lite aluminiumsdetaljer till framvagnen på bilbygget för att se hur den är på det. Ska försöka komma ihåg bilder! :)

2 personer gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor



magnusk750

#17 » 12:45:28, 08-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att man måste tvätta med vatten efteråt? Bakpulver på metall verkar ju vara oxiderande om det får komma i kontakt med luftfuktighet.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#18 » 15:37:41, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes det ska ju tvättas av efter.

Provade på ALU idag och blev imponerad!!!
Undre länkarm corvette c4a.
Före å efter 3 min med sodablästern. Kanske 5-6 dl soda.
BildBild

Var vist inget kort på hela ren... Var typ 3-4 min å 5-6 dl soda till hela.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#19 » 15:39:42, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog 5 min med autosol som avslutning. BildBild

Är så man kan fundera på att köra aluminiumet blankpolerat nu istället.

2 personer gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

nimbus

#20 » 14:04:34, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant gammal tråd, skulle det gå att köra en alumotor komplett, bara maskera lite kanske?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

nimbus

#21 » 16:20:59, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Joe

#22 » 17:04:44, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ta bort, färg och spackel från en bilkaross (stora släta ytor) så kan jag rekommendera roterande stålborste till vinkelslipen. Tom BT's stålborstar funkar utmärkt till detta, har kört en fullsize jänkare helt plåtren med detta.
Det dammar dock ordentligt så att så är det lika blästring.. Utomhus rekommenderas!
Köpt efter ett tag en vinkelslip med antivibration för att skona händerna.

Bläster är bra i skrymslen och vrår.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#23 » 19:56:05, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hade inte blästrat en motor. det känns aningen riskabelt om den inte ska plockas isär och tvättas.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#24 » 22:32:28, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag pratade om att blästra både motor och kompressorblock till min dieselkompressor med en som håller på framför allt med vattenblästring men även en del med kolsyreblästring. Han ansåg att det inte var några som helst problem att kolsyreblästra detta. Men, om det någon gång blir av, så kommer jag troligen att blåsa i 90 graders vinkel i förhållande till axlar så man inte trycker in smuts längs med axeln och genom packboxen.

Sodablästring är jag kanske lite mindre övertygad om att använda på en hel motor... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

processengine

#25 » 23:12:20, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en NordBlast, http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... er-018301/ Om man kör den med riktigt fin sand eller annat lättviktigt blästermedel kan den även användas till att ta bort färg och rost med. Det får ju inte vara stora ytor men som ett effektivare alternativ till punktbläster fungerar den skapligt. Exempelvis när man ska blästra av skärmkanter och rostblemmor. Med soda däremot är väl nyttan begränsad enligt min uppfattning. Kanske också funkar om man bara har en tillräckligt stor kompressor?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Anders.B

#26 » 21:26:47, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter tråden har det hänt något på sodafronten eller är det bara ett komplement för smärre jobb eller där man är intill fönster och lister etc?

Har en pickis som nästan stiger i värde i paritet med börsen så jag tänkte ge mig på att ta bort rost och ge na lite färg framledes.
Det blir nog hela skalan från urkapning och svets till punktbehandling.

Roterande stålborst och syra är en väg , blästra en annan,vad brukar ni köra med idag?
Jag har inte rostlagat en bil på 30 år.. :???: Hade en era med Opel och Datsun men hade andra prioriteringar än att skruva och rostlaga så det blev andra märken efter det :vissla:


All in med en helbläster vore ju optimalt men samtidigt lite over my horizon.
https://www.youtube.com/watch?v=bvtI0qBL1Bc
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

processengine

#27 » 22:54:58, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har använt ovan nämnda bläster ibland, fast med lättare sand på min gamla pickis. Sodan står oanvänd i garaget. Som sagt kanske det skulle bita bättre med en större kompressor, men jag tvivlar.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se