Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Hur länge håller färg

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Henrik Larsson (trådstartaren)

#1 » 13:21:22, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag håller på att renovera köket hemma i lägenheten, jag har tagit bort all gammal tapet ner till putsen/gipsen sedan så har jag spacklat väggarna med Nordsjö medium spackel. Sedan så har jag grundat med Nordsjö grund +. Men idag när jag skulle börja att sätta väven så upptäckte jag att färgen spruckit ser ut ungefär som ett gammalt fönster/fönsterfoder som är i behov av ommålning. Jag tog då och tittade på burken och såg att den var tillverkad 07 01. Så nu till min fråga kan mitt problem bero på att jag köpt gammal färg och målat med den ? Och om så är fallet hur åtgärdar men detta problem enklast ? Är det bar att bita i det sura äpplet och börja om från början. Om det blir så så tror jag inte att jag kommer att måla med Nordsjö iallafall. :sad:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.



bert

#2 » 15:29:09, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du köpt den burken nu?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Henrik Larsson (trådstartaren)

#3 » 18:27:34, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag köpte den den 14 mars men målade med den igår har stått i lägenheten sedan dess.. Blir väldigt brydd hur det kan komma sig att färgen flagnar, spacklet sitter men jag kan skrapa bort färgen med en färgskrapa hur enkelt som hälst. Ska prata med dom där jag köpt färgen i morgon och lämna tillbaka färgen som jag köte i går. En burk till av samma sort och takfärg. Tror att det kommer att målas med Bäckers sedan. :driver:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

LeifAndersson

#4 » 21:19:14, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror absolut att du kan lita på deras produkter. Ta ett snack med säljaren så får han föreslå en lösning, är övertygad att han fixar det där. Någon har helt enkelt gjort ett misstag, och sådant får man ordna till! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Henrik Larsson (trådstartaren)

#5 » 21:25:30, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag ska ta ta ett snack med säljaren i morgon tänkte jag, så får vi se vad han föreslår. Har testat med färgskrapa nu och det är hur lättskrapat som helst. Tycker det är konstigt eftersom att jag rev ner det gamla ner till putsen och gipsen innan spackling. Är precis som om inte färgen fäster på underlaget kan även dra bort stora bitar med fingrarna. Men vi får visa vad morgondagen har att visa. :sad:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

Henrik Larsson (trådstartaren)

#6 » 21:05:27, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säljaren hade inget bra svar på varför det blivit som det blivit, men vi var överens om att problemet kommer att lösas något sätt. Har nu skrapat bort färgen och ska sedan spackla på nytt och måla igen. Det ska tydligen inte kunna hända det som hände konstigt nog. Det konstiga i sammanhanget är att färgen fäst som den ska i taket vi vinkeln mellan tak och vägg samt bakom elementet där det var målat sedan tidigare och ytan bara avtvättad. Ska även tillägga att färgen inte var tillverkad 07 01 utan den var färsk. Märkningen 07 01 var ett datum när dom fått en certifiering av något slag. Så det var fel info av mig.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

Stefan1972

#7 » 10:25:15, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

om färg spricker på det viset beror det oftast på underlaget. Vissa färger fungerar inte alls på vissa underlag och är det mycket gammalt omkring så brukar man väl grunda med sån där vad det nu heter? Sealer på billackspråk.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#8 » 12:00:18, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev: ... grundat med Nordsjö grund +. Men idag när jag skulle börja att sätta väven så upptäckte jag att färgen spruckit ser ut ungefär som ett gammalt fönster/fönsterfoder som är i behov av ommålning. ... :sad:


Du har använt vattenbaserad färg...

Hade du använt äkta riktig linoljefärg, eller gammal lösningsmedelsbaserad färg, hade det gått bra.
Vattenbaserade ...(exklamatoriska känsloyttringar)... färger är döden för miljön...

Målade om mitt hus för 2 år sedan - 30-40 år "försenat":
http://www.gysinge.nu/
Akrylatfärg är skräp i jämförelse, men går givetvis fortare och enklare att kladda på.

Man kan få gammal oljefärg att bete sig såsom det gick för dig genom att blanda i lite vatten, och spä den med blandning av terpentin och lacknafta. Spär du med terpentin blir det bra. Spär du med lacknafta får man en lätt vågig yta och en svag gultoning av färgen.

De som hade roligast på jobbet förr, och de hade alltid roligt på jobbet, var målarna!
:thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Henrik Larsson (trådstartaren)

#9 » 14:17:37, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja färgen är vattenbasera och det är gjort precis så som dom förespråkade på färgaffären. All gammal tapet är borttagen, det var renskrapat ner till putsen och gipsen sedan bredspacklat. Efter det så målade jag med grund + så som dom säger att alla målare gör. Pratade med två målare igår eftermiddag, dom stod som två frågetecken och sa du har ju haft det bästa underlag man han ha om man ska måla. Var efter det till dom som säljer Bäckers och tala om vad jag råkat ut för, det resulterade i att det kommer att slutföras med deras produkter inom kort väntar just nu på att spacklet ska torka. Törs inte chansa med Nordsjös färg igen. Återkommer med resultatet av det. :driver:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se