Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Vad för färg till att måla maskiner

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera färger och lackering här

Palm (trådstartaren)

#1 » 20:20:52, 17-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad brukar ni som renoverar era maskiner använda för typ av färg, för och nackdelar med dem, pris, rollar eller sprutar osv?

Har börjat titta lite på färg till att måla traktorgrävaren med, vi har köpt "bengalack" som man bryter till rätt kulör hos färghandlaren, kostar ca 100kr per liter och finns i olika glans. Har rollat maskiner osv men tycker den är lite svår att få till att täcka med 1 omgång bara också.

Ollsons i ellös har färg till maskiner som kostar ungefär samma men mer vet jag inte om deras produkter.

Ös på med tips och info.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504



AntonNormark

#2 » 21:34:32, 17-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med så brukar jag fylla två sprayflaskor, en med prickbort, samt en med diesel, sedan tar jag diverse platta verktyg och rengör hela maskinen från fettklusor, även runt smörjnipplar,infästningar,tappar och sånt.. Sprutar på diesel eftersom, för att sedan ta diskborste och trasa och gnida bort det värsta.. Sedan går jag på med prickbortet och varmvattentvätten.. Har man fett kvar, går det inte att få ett bra resultat!.

Personligen tycker jag att man alltid ska använda 2k färg till maskiner, gärna klarlackad, blir en dröm att hålla rent sen!... Dock kommer man långt med en bra 2k färg!!
Rollade en maskin jag körde för nåt år sedan, med färg från swecon.. 1k, rollade sedan maskinen med hjälpt av en polare som gick med pensel och tog midjan samt andra trånga partier.. Fick köra två varv på dom flesta ytorna, speciellt där jag tagit väck rost och grundat!..Målningen tog en kväll, då var rosten slipad och delar grundade redan..
Maskinen blev riktigt snygg faktiskt!.. och det verkar hålla sig! Dock lackskyddade jag den även, och tvättade bara med bilschampoo 1-2ggr i9 veckan.. Vet inte hur långvarig lyckan blir med lite giftigare medel..

Förespråkar dock sprutlackering!!. om möjligt, försök blästra bort rosten på maskinen, samt rostskydda med en överlackeringsbar färg.. tar man inte bort rosten så kan man vara säker att den kommer igen!..

En bra färg att använda till redskap,lyftarmar med mera är scania ramgrå, en blank grå färg, rätt lik volvos grå, men blankare.. Vilket jag tycker ser bättre ut, samt är lättare att hålla rent!...

Här är en dålig bild på maskinen ett par månader efter målningen, smutsig som tusan.
L50 -89

Lycka till!!

//Anton
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Conny Kolsjö

#3 » 22:10:32, 17-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

8) Jo 2k regerar 8) Brukar köra med sikkens färg sitter grymt bra har en hyvel i den färgen lackades vintern 00/01 nu är den skitig men färgen sitter :thummar: Ommm jag ska fusk lacka så brukar jag spraya hela maskin med förtunning för att mjuka upp den gammla färgen. Sen har jag bara hälften så mycket förtuning i blandningen och högre luft tryck till sprutan då täker färgen bra :idea: Brukar hålla bra :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

håkan öhlund

#4 » 23:40:28, 17-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag målade traktorn och mitt grävaggregat sommaren 2000 med Ollsons i ellös färg och den tycker jag ha stoppat rätt så bra för att bara vara en 1 komponent färg :) . Allting hänger ju till stor del på hur noga man är med underarbetet. :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Palm (trådstartaren)

#5 » 23:54:03, 17-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pensla och rolla är jag van vid men de tar ju en evinnerlig tid. Farsan har lackat en del förr i tiden så han vet ju hur man gör man är inte så förstjust i lösningsmedel osv längre. Läste dock på nätet att bengalacken går att blåsa med fast det stod inget om hur den skulle spädas :???: Jag är mer inne på att prova med spruta problemet är ju att hela garaget blir väll lackat med vare sig man vill eller inte. Går väll att klä in en del i byggplast eller något ev.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

baklastaren

#6 » 09:41:26, 18-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill slå ett slag för Teknos "Futura 90" (högblank, finns även Futura 40 halvblank). Har både sprutat (utspätt med thinner) och målat med pensel (ouspätt) med denna färg och måste säga att det är en mycket hållbar färg som dessutom håller glansen bra, speciellt Futura 90. Hur vanligt är det inte att nylackade gula lastare ser otoligt "blekta" ut bara efter något år?

Futura finns dessutom färdig i burk i färgerna i "BM-gul", "BM-röd" och "BM-motorgrön".

Teknos Futura

/Baklastaren
baklastaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:42, 12-06-2006

Palm (trådstartaren)

#7 » 20:51:07, 18-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på granngården idag men dom hade ingen färg hemma, dessutom är dom rätt dyra på allt dom säljer va?

Åker ner till vår färghandlare idag och kollade upp lite, en 3 litare med bengalack kostar 613kr bruten till vilken kulör jag vill ha sedan så har jag bra rabatt på det med så det blir nog roller, den går att spruta med om jag vill det.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Peter351

#8 » 22:41:57, 21-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag målade min Hymac för 3-4 år sedan med Olssons i Ellös färg,
den är fortfarande lite blank,
maskinen har bara varit ute och ofta i dyngstäder och bara
varit grovtvättad nån enstaka gång.
Däremot så grundmålade jag en del av underredet med
Biltemas rostskyddsprimer, och där flagnar färgen.....
Olssons gråa primer sitter kvar.

MVH Peter
Användarvisningsbild
Peter351
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:48, 22-08-2006
Ort: Kil
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo EC140LC
JD 2040s
Ford 8000
Hydrema
Allis Chalmers B
mm mm mm

Palm (trådstartaren)

#9 » 23:00:07, 21-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag handlande bengalack i fredags, 3 liter BM gul då vi inte kunde få fram orginal IH kulören plus 1 liter vit till tak, huv & fälgarna. Fick även med 1 liter svart arcanol "järnfärg" och lacknafta för ca 800kr sen sprutade jag lite för ett testa men har inte vart ute i garaget ännu å kollat hur det blev men farsan sa att de hade torkat och såg ok ut.

Bild finns i min renoveringstråd under projekt.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

escargot

#10 » 20:16:20, 30-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teknos har en akrylfärg 2k som heter teknodur den är utomordentligt bra på maskiner. Jag har lyckats köpa den för drygt 100 kr litern å förtunning för 35kr litern. Jag köpte då två 10l hinkar i två kulörer. Försök hitta nån som köper fatvis med färg, såna som tillverkar stora svetsade konstruktioner typ broar,fackverk eller tung industriutrustning dom har överlägsna priser jämfört mot Benga på hörnet....
Jag vill inte sprida min leverantör för han sa att han egentligen inte vill sälja färg, med motiveringen att det blir för mycket löst folk i fabriken!


Lycka till! MVH Jonny
Lännen T214C , CAT920 , BM868

1 person gillar det här inlägget.
escargot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:57, 13-04-2004
Ort: Linde-Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lännen 214 C skog

jon anders olsson

#11 » 11:34:10, 04-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

M som i Maskinisten :laes_detta:
Bild
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Anton

#12 » 22:19:22, 04-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:M som i Maskinisten :laes_detta:
Bild


:thummar: He he :thummar:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Roine.e

#13 » 23:49:30, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan verkligen rekommendera Jotuns "Hardtop Flexi" 2k.
Blåste på min King Cab med denna färg för att få lite tålighet på ytan. o den vart jäkligt blank o fin.


Bild

Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

roten

#14 » 11:28:44, 23-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska finnas nån färg som man kan måla direkt på rostiga grejer, roststopp eller vad den heter. Är det nån som provat den? Tänkte om man skulle kunna ha den på skotaren, tex bankar och schaktblad. Dvs om den duger till nåt.

Bild Tillägg efter 10 minut(er):

Kom å tänka på färgen som är på isbrytarna, inert färg. Hade vart nåt att ha på maskinerna. Lite dyr kanske.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

gaffa

#15 » 13:16:48, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en färg som heter Isotrol, den fungerar utmärkt på lagom rostiga ytor (ej avflagnande rost). Jag provade denna på två lastmaskinsskopor som stått ute omålade ett par år och de är forfarande helt utan rost eller avflagning efter tre år utomhus. Man grundar först med något som verkar vara olja (torkande) och målar över med en täckande färg som tyvärr har ett väldigt litet antal kulörer. Färgen är provad av något "provningsinstitut" med mycket bra resultat. Jag tror företaget som gör den heter Introteknik.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se