Till att börja med så brukar jag fylla två sprayflaskor, en med prickbort, samt en med diesel, sedan tar jag diverse platta verktyg och rengör hela maskinen från fettklusor, även runt smörjnipplar,infästningar,tappar och sånt.. Sprutar på diesel eftersom, för att sedan ta diskborste och trasa och gnida bort det värsta.. Sedan går jag på med prickbortet och varmvattentvätten.. Har man fett kvar, går det inte att få ett bra resultat!.
Personligen tycker jag att man alltid ska använda 2k färg till maskiner, gärna klarlackad, blir en dröm att hålla rent sen!... Dock kommer man långt med en bra 2k färg!!
Rollade en maskin jag körde för nåt år sedan, med färg från swecon.. 1k, rollade sedan maskinen med hjälpt av en polare som gick med pensel och tog midjan samt andra trånga partier.. Fick köra två varv på dom flesta ytorna, speciellt där jag tagit väck rost och grundat!..Målningen tog en kväll, då var rosten slipad och delar grundade redan..
Maskinen blev riktigt snygg faktiskt!.. och det verkar hålla sig! Dock lackskyddade jag den även, och tvättade bara med bilschampoo 1-2ggr i9 veckan.. Vet inte hur långvarig lyckan blir med lite giftigare medel..
Förespråkar dock sprutlackering!!. om möjligt, försök blästra bort rosten på maskinen, samt rostskydda med en överlackeringsbar färg.. tar man inte bort rosten så kan man vara säker att den kommer igen!..
En bra färg att använda till
redskap,lyftarmar med mera är scania ramgrå, en blank grå färg, rätt lik volvos grå, men blankare.. Vilket jag tycker ser bättre ut, samt är lättare att hålla rent!...
Här är en dålig bild på maskinen ett par månader efter målningen, smutsig som tusan.
L50 -89
Lycka till!!
//Anton