Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Vad för färg till att måla maskiner

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera färger och lackering här

matte axelson

#16 » 18:05:51, 05-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej ska måla min jd 2030 köper min färg från oie men hur mycket går det åt till en traktor?
matte axelson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:17, 07-05-2007
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L 90 h



Salle Dolk

#17 » 20:28:48, 04-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska du lacka ? Med typ koppspruta,membranpump eller kolvpump,gäller det även primer eller bara topplack ?
Salle Dolk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:21, 08-10-2009
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI Panda 380 SC

Tompa Tveskägg

#18 » 22:41:12, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är kanske lite överkurs, men när jag satt och läste om rostskydd och färger, snubblade jag på det här minst sagt gedigna testet från Riksantikvariatämbetet:

http://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf

Mycket kort sammanfattning: dinitrolpasta var bäst. Noterbart är att Isotrol grund fick ganska dåligt omdöme överlag. Dock finns massor av parametrar i testet, och det är ju inte bara rostskyddet i sig som är intressant, utan hur medlet/färgen är att påföra, pris, hållbarhet o.s.v. Är man nyfiken är det hursomhelst intressant att bläddra lite. :smile:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Kilkenny

#19 » 23:51:01, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker en gammal tråd till liv. :grin:

Skall lacka om flera verkstadsmaskiner framgent och har tänkt att ge dom samma kulör så det ser lite enhetligt ut.

Flera bra alternativ i olika prisklasser finns redan här i tråden, hammarlack, rostoleum, bengalack, temadur, 2k polyuretan osv.

Men det slog mig att ingen har nämnt sträcklack ännu, är det någon här som har provat?
Nog är den ganska dyr, men kan jag rolla/pensla istället för att spruta och ändå få en fin yta så är det värt en hel del, iallafall för mig.


Färgen ifråga: https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/bottenfarg-och-batfarg/polyuretanlackfarg-epifanes

En videosnutt: https://www.youtube.com/watch?v=G0B5OTzj2k4&feature=emb_logo


Är den så fantastisk som reklamen lovar, och är den lämplig på tex en svarv? :laes_detta:
---------------------------------------
"Det blåser upp till snus"
Användarvisningsbild
Kilkenny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:40, 26-01-2015
Ort: Lysekil
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S10
Torshälla Swing 18/20
Sajo UF 54 DM
Beijer UF2V CNC-konverterad

Göran Ekman

#20 » 11:56:20, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i vanlig ordning ramlat på ett ämne att ”nörda sönder”. Färg på maskiner m.m.
Hålla i färg spruta och få det riktigt bra tycker jag är svårt.
Det jag har sett lite av är att rolla eller pensla färg. Sedan har det slipats och polerats för riktigt blanka resultat.
Nackdelen är att det tar tid, så det är inget för proffs där tid är dyr. Men jag är på väg in i en pensionärstillvaro med mera tid än pengar.
Det som nämnts tidigare i tråden är Rustoleum där finns det väldig många filmer på YT där det poleras till extremt goda resultatet.
På prylar i verkstan har vi rollat Biltemas metall färg med förvånansvärt gott resultat. Problemet med Biltemas produkter är att dessa ändras hela tiden det som var OK i går kan vara skit i dag.
Någon som har erfarenhet av att rolla 2K billacker för att sedan slipa och polera fram en bra yta?
Eastwood en amerikansk firma som verkar vända sig till ”gör det självare” har tagit fram ett system med grund färg som rollas markerings målas med svart färg som sedan torrslipas och sedan spacklas i svackorna. Verkar ge ett väldigt slätt slut resultat.
Vad tror ni om möjligheten att få ett blankt resultat med roller/pensel?
Det finns ju en klassiker ”Servalack och dyr pensel.”
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mattias Petterson

#21 » 12:02:10, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servalack är ju skiten som aldrig skulle uppfunnits! Torkar aldrig och sitter dåligt
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Automower

#22 » 19:33:22, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kilkenny skrev:Väcker en gammal tråd till liv. :grin:

Skall lacka om flera verkstadsmaskiner framgent och har tänkt att ge dom samma kulör så det ser lite enhetligt ut.

Flera bra alternativ i olika prisklasser finns redan här i tråden, hammarlack, rostoleum, bengalack, temadur, 2k polyuretan osv.

Men det slog mig att ingen har nämnt sträcklack ännu, är det någon här som har provat?
Nog är den ganska dyr, men kan jag rolla/pensla istället för att spruta och ändå få en fin yta så är det värt en hel del, iallafall för mig.


Färgen ifråga: https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/bottenfarg-och-batfarg/polyuretanlackfarg-epifanes

En videosnutt: https://www.youtube.com/watch?v=G0B5OTzj2k4&feature=emb_logo


Är den så fantastisk som reklamen lovar, och är den lämplig på tex en svarv? :laes_detta:


Nån av er som testat ovan? Skulle helst vilja hitta en färg till Bobcaten som jag både kan pensla/rolla och spruta.. :grin:

:buga:
Användarvisningsbild
Automower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:52, 04-06-2023
Ort: Kristinehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 1993 med Mara 380 grävaggregat! Volvo BM Boxer 350 med Hymas aggregat kördes i min ungdom! #Bonnpöjk

silverryggen

#23 » 22:05:40, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temadur HB 80 alla dagar i veckan.
Detta är en 2 K Polyuretanlack som går både att rulla & spruta på.
Bra glans & vidhäftning.Jag har använt mycket av denna lack till olika applikationer med gott resultat.

2 personer gillar det här inlägget.
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PeterR

#24 » 23:49:30, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukade jobba lite åt en lastbilsverkstad. Där använde man produkter från Tipro https://www.tipro.se/
En epoxiprimer först, sen topplack. Tror att det hette Discolac? Ring och prata med dem.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Automower

#25 » 21:22:38, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar! :buga:

Temadur HB 80 verkar ju vara en grym färg men jag förstår inte hur/var den säljs? Eller så är inte google min vän just nu.

Var kan återförsäljare finnas?

:cool:
Användarvisningsbild
Automower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:52, 04-06-2023
Ort: Kristinehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 1993 med Mara 380 grävaggregat! Volvo BM Boxer 350 med Hymas aggregat kördes i min ungdom! #Bonnpöjk

PeterR

#26 » 22:37:07, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte finnas tillgänglig för privatpersoner?
https://www.lackman.se/produkter/tillve ... madur.html

Tikkurila Temadur är en tvåkomponents polyuretanfärg för industribruk. För att köpa denna produkt av oss behöver du registrera dig som kund med inloggningsuppgifter.
Fullständiga företagsuppgifter krävs då denna produkt endast är avsedd för profesionellt bruk.

Följande information står att läsa i produktens säkerhetsdatablad:
"Endast för industriell och yrkesmässig användning. Produkten är inte avsedd för användning av konsumenter."

Dvs. privatpersoner får ej lov att köpa och använda denna produkt då tillverkaren har riskbedömt och klassificerat produkterna utifrån en yrkesmässig användning och produkter märkta med denna text får endast användas yrkesmässigt. Detta för att skydda människor och miljö mot riskerna vid användning av produkten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Björn.O

#27 » 00:55:16, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jotun Hardtop flexi är en 2 komp industrifärg som funkar bra och priset är helt ok.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se