Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Hur behandla plåtren frontbåge så den tål stenskott?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Otto (trådstartaren)

#1 » 20:17:13, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har blästrat en frontbåge helt plåtren. hur ska jag behandla den så att den tål väder och vind och stenskott?

Den var tidigare pulverlackad mattsvart, men där det blivit stenskott hade det rostat under lacken så den lossnade i stora sjok.

Pulverlack är ett grisjobb att ta bort där inte rosten hjälpt till!

Ska jag spruta zinkgrund före primer? Eller är det samma sak?

Tips på lämplig färg? Har ingen spruta, duger enklare BT variant för mindre jobb utan så höga kvalitetskrav?

Kan man sprutlacka mattsvart?

Bor i Finland men kan inte finska så att knalla in på närmaste färgaffär leder inte till att någon blir klokare eller på bättre humör.

Tacksam för tips.

Otto
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F



Grisen

#2 » 20:27:45, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvåkomp färg tex Tikkurila Temadur
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

magloman

#3 » 20:40:03, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

varmförzinka den

zinket självläker ganska stora hål
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RuneStone

#4 » 12:24:49, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först rostskyddsprimer, sen body och sen lack.. så gör man på trösklar och hjulhus.. bodyn är väldigt tålig..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

RuneStone

#5 » 12:25:40, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Stefan1972

#6 » 12:34:42, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:Först rostskyddsprimer, sen body och sen lack.. så gör man på trösklar och hjulhus.. bodyn är väldigt tålig..


ja fast en frontbåge med body på måste se förskräcklig ut................Bilar med body på likaså. Nu är ju rostreparationernas tid förbi men herregud de dagarna när man höll på som värst, bodyn dolde mycket och en del bilar fick bodylinjen högt............:-)
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#7 » 14:24:17, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostskyddsmålning är knepigt och brukar sluta med -rost... :djaevul:

Varmförzinkning är en helt annan sak. Rätt utfört, med rätt konstruktion, stålkvalitet och svetsning, är det mycket bra.
Emellertid för småsaker blir det dyrt p g a startavgiften på ca 800 kr och frakter, om man inte kan skicka det med någon som regelbundet skickar till vfz.
Därför kan det vara billigare att använda rostfritt i sådana fall.
Skall du måla på färsk zink så tvätta noga med utspädd fosforsyra och skölj efter med riklig med rent vatten (Det får inte torka emellan) annars släpper det.
Färgen skall tåla basisk miljö för att fungera på zink.

Zinkrik färg på nyblästrad yta är ett alternativ.
Inte sprayfärg (Nästan bara lösningsmedel, tveksamt bindemedel och alldeles för tunnt resultat) utan riktig zinkrik färg s k "kallgalv". Tung och 'dyr' burk. T ex Hempel har en bra.
Det måste målas med 1:a strykning direkt efter blästring i torr miljö. Redan en halvtimme efter finns ny rost som du inte ser med blotta ögat och som ger försämrat resultat.
Du måste således blästra igen i ditt fall. Torr lokal och vattenfri luft.
Läs noga på burken - före.

Lycka till :grin: :bira:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

RuneStone

#8 » 16:26:36, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
RuneStone skrev:Först rostskyddsprimer, sen body och sen lack.. så gör man på trösklar och hjulhus.. bodyn är väldigt tålig..


ja fast en frontbåge med body på måste se förskräcklig ut................Bilar med body på likaså. Nu är ju rostreparationernas tid förbi men herregud de dagarna när man höll på som värst, bodyn dolde mycket och en del bilar fick bodylinjen högt............:-)

Varför skulle det se dåligt ut? Det beror ju på hur man gör. Lackar man hela bågen med body så ser det bra ut.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

magloman

#9 » 17:55:28, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske går att sätta på nån tjock plast/vinyl efter målning också?

Sånt man har på bilar idag
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#10 » 18:39:11, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:
Stefan1972 skrev:
RuneStone skrev:Först rostskyddsprimer, sen body och sen lack.. så gör man på trösklar och hjulhus.. bodyn är väldigt tålig..


ja fast en frontbåge med body på måste se förskräcklig ut................Bilar med body på likaså. Nu är ju rostreparationernas tid förbi men herregud de dagarna när man höll på som värst, bodyn dolde mycket och en del bilar fick bodylinjen högt............:-)

Varför skulle det se dåligt ut? Det beror ju på hur man gör. Lackar man hela bågen med body så ser det bra ut.


det är väl som vanligt, smaken är som baken......-)
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se