pelleplutt skrev:G-son skrev:En båt som är byggd av glasfiberarmerad polyester som får ligga i sjön över sommaren brukar vara betydligt tyngre på hösten när den tas upp än när den las i sjön på våren. Det förekommer t.o.m. problem med böldpest, vätskeblåsor inne i laminatet på grund av vatten som trängt in och börjat förstöra plasten.
Polyester är inte vattentätt, det suger snarare till sig vatten om det bara får en chans, så jag skulle aldrig köra ett polyesterbaserat spackel direkt på oskyddat stål. Någon form av tät grundlack är enligt mig nödvändigt före polyesterspackel, men vad det ska vara för nått får någon med bättre koll på lack fundera på...
Hmm, fast på en båt om man inte vill ha det problemet så lägger man på gelcoat och ibland även epoxy på utsidan.
Om nu spacklet är skyddat av PUR färg så kan det väl inte spela någon roll?
Gelcoat har man "alltid", men den är polyesterbaserad och inte hundraprocentigt tät. Epoxyn är det man tar till för att verkligen stoppa vattnet.
Spacklet kan nog klara sig fint under en bra lack, men en liten skada i lacken så har man tappat det skyddet. På en Ferarri kan man kanske räkna med att lacken har goda chanser att överleva oskadad, på de maskiner detta forum inriktar sig på känns lackskador rätt sannolika.